Dombey a syn II.

Dombey a syn II.
https://www.databazeknih.cz/img/books/81_/81818/dombey-a-syn-ii-81818.JPG 4 12 12

Dombey a syn série

< 2. díl

Společensko-sociální román významného anglického spisovatele viktoriánského období dává nahlédnout do života Anglie první poloviny 19. století. Dickens tu podává ostrou kritiku vzmáhající se vrstvy finančníků, jejichž představitel Dombey je zde líčen jako člověk, jemuž je cizí jakýkoli lidský cit. Chladnokrevností a nepřípustností od sebe zapudil svou druhou manželku, netečností a přezíravostí otrávil dětství své citlivé dcery Florence. Vroucnější cit projevil jen k svému neduživému synovi Pavlovi, v němž viděl svého pokračovatele. Podobně jak je tomu i v ostatních autorových románech, i zde vylíčil s největší věrností řadu drobných postaviček starých námořníků, drobných obchodníků, sluhů a různých příživníků. Proti pestrosti jejich charakterů i osudů stojí hlavní postavy románu.... celý text

Literatura světová Romány
Vydáno: , SNKLU - Státní nakladatelství krásné literatury a umění
Originální název:

Dealings with the Firm of Dombey and Son: Wholesale, Retail and for Exportation, 1848


více info...

Přidat komentář

Luigi1
08.08.2023 4 z 5

Je smutný když se nemůže rodina dohodnout na kompromisu a otec stále přehlíží svoji dceru

lampernaqui
03.04.2023 4 z 5

Dombey a syn aneb román o dceři. Sledujeme další osudy Florence, kterou její otec i nadále vytrvale přehlíží, její přítel mizí kdesi za mořem a s největší pravděpodobností skončil pod mořskou hladinou při cestě do Indie, její vychovatelka je nucena odejít a starý přítel ze vzdáleného obchůdku také jednoho dne zmizí. Zdá se, že ji všichni opustili. Do toho vstupuje nová postava macechy a samozřejmě velké zvraty s blížícím se koncem. Dombey a syn pro mě byl velká neznámá, o to víc příjemně jsem byl překvapen.


Kozel
17.12.2022 3 z 5

"Měli bychom si sakramentsky bedlivě všímat toho, co pášeme na dětech" napsal Dickens v dopise svému nejlepšímu příteli Forsterovi. Z jádra myšlenky, která je nepochybně nadčasová, pak vznikl román Dombey a syn, z něhož je nakonec přece jenom dcera, jak v prvním díle zmínila slečna Toxová. Ta, svou dobrotivou povahou, patří mezi nejzábavnější postavičky románu, který není v rámci dickensiády úplně nejčtivější či nejjednodušší. Nemálo je to způsobeno z mého pohledu skutečností, že je na knize znát, že je jakýmsi "předělem" v Dickensových dílech. Humoristické prvky dřívější tvorby začínají lehce blednout, temné barvy pozdějších děl ještě nezískaly na sytosti, sentiment či příjemný patos na vytříbenosti a vyprávěčský styl autorovy sebejistoty a plynulosti. Mám popravdě pocit, že pokud Dickens v předmluvě mluví o tom, že "zatvrzelá povaha ustavičně zápolí sama se sebou", v nejednom smyslu mluví sám o sobě, což má za následek, že ona určitá rozháranost jeho tehdejší mysli, se v mnoha prvcích projevila v samotném příběhu i jeho postavách. Je-li to špatně či nikoli není na mém posouzení. Určitá těžkopádnost knihy však vede k tomu, že bych ji nedoporučil pro seznámení s anglickým velikánem.

Ačkoli Dombey a syn nadále patří mezi mé méně oblíbené kusy, nechci jej pohrdavě smést ze stolu. Jelikož se drze považuji za hluboko zasaženého fanouška rodáka z Landportu, části dnešního Portsmouthu, je i v Dombey a synovi co obdivovat. Mohu jen zopakovat z komentáře k prvnímu dílu českého vydání, že největší předností jsou vedlejší postavy. Ať už opakovaně jmenovaná staropanenská slečna Toxová, která je přes svou zvláštní vlezlou povahu přece jen dobračisko. Hubatá Zuzana Nipperová patří mezi povahové ozdoby a nejpozitivnější postavy vůbec. Kapitán Cuttle šermující svým hákem, citáty i komičností se pro mě stal jakýmsi centrem zásadního dění, který mě těšil pokaždé, když se objevil. Carker, zloduch naprosto fenomenální - kapitola o jeho konci patří mezi ty nejlepší části celé knihy, neboť Dickens se do ní opřel skutečně stylově a nebál bych se ji označit za psychologický thriller. Editu je těžké nějak ohraničit. Ač má patřit mezi záporné postavy, přece stojím na její straně - její pýcha, zpupnost, vzdorovitost jasně vychází z příčin, které pozná nejeden čtenář z vlastní minulosti. Samotný Dombey je spíš symbolikou. A to natolik vyvedenou, že pokud odhlédneme od jeho podnikatelské velikosti, ta symbolika citová může být až nebezpečně přesná a vypovídající. V neposlední řadě je tu Florence, kolem níž, jak už řečeno dříve, stojí a padá celá tématika románu. Žel svým vyobrazením, zapamatovatelností a silou přece značně zaostává za Nell Trentovou nebo Amy Dorritovou.

A tak se věci mají. Dickens v předmluvě naznačuje, že on sám má se vzpomínkami na Dombeyho trochu potíže. Moje pocity s těmi jeho patrně splynou, neboť i já patrně Dombeyho a krám u pod dohledem malého námořního kadeta brzy vypustím z hlavy a vzpomínky zůstanou poněkud mlhavé. Ačkoliv vrátit se za pár do toho krámku, posedět s kapitánem Cuttlem, poslouchat koktavého dobráka Tootse, "který má peněz dost, ale rozumu málo", ošívat se při pohledu na Carkerovy zuby či pocítit Editin vzdor jistě neodmítnu.