Úvod do Nového zákona: Přehled literatury a teologie
Petr Pokorný , Ulrich Heckel
Rozsáhlý Úvod do Nového zákona, který se konečně dostává k českým čtenářům, sepsal profesor Pokorný – na objednávku tübingenského nakladatelství Mohr-Siebeck – jako univerzitní učebnici dvou oborů: literárního úvodu do Nového zákona a teologie Nového zákona. Vzhledem k tomu, že od vydání staršího a podstatně kratšího českého Literárního a teologického úvodu do Nového zákona (Vyšehrad 1993) vstoupila biblistika v metodologii i výsledcích jednotlivých exegetických projektů do nové etapy, rozhodl se celou látku zpracovat nově. Strukturou zůstává sice kniha blízká žánru literárních úvodů (kdo, kdy, kde, pro koho a proč jednotlivé texty sepsal), přesahuje je však důsledným pojednáním teologie jednotlivých spisů a vrstev Nového zákona a přináší též náčrt celkové koncepce novozákonního kánonu. Díky přispění Ulricha Heckela se pak kniha stala skutečnou učebnicí se shrnutími obsahu biblických knih, přehledy a tabulkami; tento německý teolog ji též obohatil o některé údaje týkající se dobového pozadí vzniku Nového zákona, tematická shrnutí a v oddílech o janovských spisech a deuteropavlovských listech má významný podíl i na vlastním výkladu.... celý text
Duchovní literatura Náboženství
Vydáno: 2013 , VyšehradOriginální název:
Einleitung in das Neue Testament: Seine Literatur und Theologie im Überblick, 2007
více info...
Přidat komentář
To je opravdu výborně a kvalitně zpracované dílo. Neumím si představit, že by v tuzemsku byl někdo schopen takové práce, jakou tu představil Petr Pokorný.
Skutočne rozsiahla kniha, na ktorej profesor Pokorný pracoval asi riadne dlho. Len časť, kedy sa pridal spoluautor U. Heckel sú roky 2003-2007 a jeho príspevok rozšíril rukopis asi o tretinu. Pôvodne napísaná a aj vydaná v nemčine pre nemecké vydavateľstvo Mohr-Siebeck, tam vyšla v mäkkej väzbe (čo ma trochu prekvapuje).
V nemčine existuje množstvo úvodov do Nového zákona, takže to, že oslovili práve P. Pokorného je svedectvo o tom, že je vo svojom odbore skutočne rešpektovaný.
Kniha má trochu odlišnú kompozíciu od takých tradičnejších úvodov (napr. Carson a Moo, Úvod do Nového zákona, 2008 a Pružinského Úvod do Svätého písma Nového zákona, 2001). Tie majú kapitoly zoradené ako sú knihy v kánone, teda evanjeliá, Skutky apoštokov, listy a Zjavenie Jána. Plus nejaké tie ohľadom textovej kritiky a vzniku kánonu.
Pokorný a Heckel pristupujú k rozsiahlej téme literárneho úvodu a teológie Nového zákona trochu inak. Kapitoly o texte, kánone, predpokladoch vzniku a o tom, čo vlastne úvod je, sú hneď na začiatku. Nasledujú samotné kapitoly, ale zoradené do rozsiahlejších oddielov: listy apoštola Pavla (ako najstaršia časť Nového zákona), synoptické evenjeliá + Skutky apoštolov, jánovské spisy (evanjelium, tri listy a Apokalypsa), deuteropavlovské listy + list apoštola Jakuba. Teda v podstate poradie podľa roku vzniku. Monografia končí záverom, chronologickým + geografickým prehľadom, dobre spísaným zoznamom literatúry a obsiahlymi registrami (hoci nie úplne bezchybnými, ako sa píše v recenziách).
Trochu paradoxne, ruský preklad Введение в Новый Завет. Обзор литературы и богословия Нового Завета (Vvedenije v Novij zavet. Obzor literatury i bogoslovija Novoho Zaveta) vyšiel v roku 2012, teda o rok skôr ako český.
Trošku (teda aspoň pre mňa) menej bežné bolo to, že literatúra nie je na konci kapitol, ale na začiatku (+ nejaká citovaná v poznámkach pod čiarou). Vždy je prehľadne členená (pre knihy Nového zákona: 1. komentáre a 2. monografie a články) a písaná dosť úsporne.
Z českých a slovenských úvodov do NZ asi najhodnotnejšia publikácia. Vyniká rozsahom, spracovaním, hĺbkou (stručné sumáry, prehľadné diagramy, informácie o teológii jednotlivých kníh). Ako píše jedna z recenzií: "opus magnum, veľká syntéza".
"Rozhodující shrnutí všech etických zásad nabízí dvojí přikázání lásky, k němuž Ježíš vyzývá své následovníky, totiž milovat Boha a bližního. V těchto dvou příkazech přejímá Ježíš židovskou tradici Slyš, Izraeli a přikázání lásky k bližnímu. Dvojí přikázání spočívá na Božím vztahu k člověku. Boží láska motivuje lásku člověka k Bohu a určuje soužití křesťanů navzájem i se všemi lidmi."
Strávil jsem nezanedbatelnou část tohoto jara studiem Písma, takže mi rukama prošlo nejen mnoho skript, ale i mnoho knih věnovaných Starému i Novému zákonu. Na Úvod profesorů Pokorného a Heckela jsem se těšil, protože už jsem dříve s nadšením četl Literární a teologický úvod do Nového zákona prvně jmenovaného autora. Ale tahle velekniha ještě předčila moje očekávání. Je to totiž v jednom svazku souhrn novozákonního poznání na poli teologickém, historickém, filologickém i literárním - opravdová suma novozákonních témat! Pokud bych měl doma mít jednu knihu o Novém zákonu, byla by to právě tahle!
Základní rozdělení ja klasické: na obecný novozákonní úvod (vznik knih, vznik kánonu, historické pozadí) navazuje speciální úvod, který se věnuje jednotlivým knihám podle pořadí vzniku a po jednotlivých autorských celcích (Pavlovské listy, deuteropaulíny, Janovská škola; v detailnějším členění pak třeba pastorální listy nebo dvojice Efeským a Koloským). S každou knihou je představeno pozadí teologické (co donutilo autora psát tak, jak psal, co podtrhoval, proti čemu se vymezoval), literární (kontinuita i diskontinuita s židovskou Bibli i kulturně společenský kontext antického světa) i sociální (použití textů v liturgii a při vytváření prvních církevních obcí)
Zvláštní teologické potěšení jsem zažíval u pasáží poukazující na vzájemnou provázanost Písma, na společné rysy a rozdíly mezi jednotlivými knihami Nového zákona, mezi Novým a Starým zákonem i mezi rodícím se křesťanstvím a konkurenčními dobovými světonázory. Zajímavý byl i důraz na primát sedmi originálních Pavlových listů, které jako by nebyly pouze časově prvními částmi NZ, ale také jako by vytvářeli pomyslný teologický referenční bod i dalším probíraným knihám. A těšilo mě také mnoho detailních pohledů, na které prostě ve stručnějších přehledech není dost prostoru.
"Náleží k podstatě křesťanské víry, že je neustále vystavena kritickým otázkám. Cesta církve s jejími vyznáními, kánonem a úřady je otevřeným procesem, jehož kritické prozkoumání musí umožňovat i hlubokou revizi. Tato otevřenost souvisí s podstatou evangelia, které je díky své eschatologické perspektivě naděje otevřeno do budoucnosti. Radikální hlasy nás upozorňují na to, že kritiku církve je třeba brát vážně, pokud se alespoň nepřímo inspiruje tím, co víme o skutečném Ježíši."
(kráceno)