Knihy, které by neměly chybět v knihovně gymnázia
Jako závěrečnou práci v rekvalifikačním knihovnickém kurzu jsem měl připravena dvě témata: Soumrak knihoven, případně Burnout - Vyhoření (nebo třeba i Popálení) knihoven...
---------------
Ale my nemluvíme o Popálení, durdila se Sova.
JÁ ANO, řekl medvídek Pú.
---------------------------
„Proč mi tleskáte?“ smutně řekl černý mužík.
„Že to tak dobře umíš,“ řekl Křemílek.
„Umím neumím,“ vzdychl černý mužík, „ale nerozpálil jsem se. A rozpálit jsem se měl.“
- - - - - -
Být vyhnán ze své chaloupky, tedy z místa bezpečí a odpočinku, je opravdu nepříjemné. Ale nerozpálit se, když se rozpálit měl – zde jde o smysl existence, tedy přímo o život.
- - - - - -
„ Já jsem totiž ohnivý mužík a tahle skalka je mé škrkátko.“
-----------------------------------------------------------
My, Sovy rozumné, totiž o Popálení nemluvíme – někde v koutku si lížeme své rány a ani své pocuchané peří neukazujeme veřejně - popáleniny jsou TABU. A když TABU prolomíme, snažíme se alespoň použít nějakého vznešeně znějícího, třeba latinského názvu. O Popálení jako o Popálení mluví pouze hloupoučký Medvídek Pú.
---------------------
Leč postupem času jsem zjistil, že toto téma ( o hrozící přebytečnosti knihoven na současném trhu informací) bylo zpracováno už nesčetněkrát. a já bych se dopustil už jenom shrnutí nevyhnutelného, a to nechci. (Čo bolo, bolo, říká major Terazky. Michal Horáček v Kožíškové Desateru je ještě brutálnéjší : Nebudeš hledět mrtvému do prdele ( v tom samém smyslu))
Takže jsem se nakonec přiklonil ke konstruktivnějšímu tématu:
Začlenění gymnazijní knihovny do sítě veřejných knihoven.
Technickou stránku s pomocí mých blízkých a s tím, čemu jsme učeni v knihovnickém kurzu, zvládnu.
Jde mi o to, co si myslí ostatní : Jaké knížky patří do minimální výbavy knihovny gymnázia se všeobecným zaměřením? Nemyslím povinnou literaturu, ale i přírodovědné, technické i další obory..... základní díla, která by měl středoškolák znát....
Text příspěvku byl upraven 12.02.16 v 12:45
Atlasy historické i současné. Bible, Korán, Konfuciovy spisy, klasikové od starověku po novověk. Klobouk ve křoví a všechny knihy písniček Jiřího Suchého. Tyhle knihy by byly, řečeno s Janem Werichem, takhle dole, jo... a pak všechno, co se podaří schrastit a na co stačí peníze.
zrovna jsem dorazil z knihovny a objevil knížku od Joe Lee: Dante pro začátečníky - projdu a uvidím, zda je vhodná. Ale v některých knížkách mám jasno, např. Feynmann: To snad nemyslíte vážně. Nejen pro fyziky.
Text příspěvku byl upraven 13.02.16 v 09:10
V knihovně bohatého gymnázia by se také pěkně vyjímaly knihy o astronomii, fyzice, přírodní vědy, přehledy biologie, fyziky, chemie, genetika, něco o historii, umění...
Např. autoři: pánové Grygar, Hawking, Kaku, Klezcek, Horský, Gould, Dawkins, Koukolík, Rosypal, Bodanis, Hora-Hořejš, Čechura...
Text příspěvku byl upraven 13.02.16 v 11:16
Taková knihovna by měla mít všechno jako e-knihy !! Aby snesla nápor současných výpůjček, což se ve škole předpokládá. i z hlediska četby a studia knihy má e-kniha víc funkcionalit než papírová. Což je pro studenty velice dobré. Každý student dostane za úkol naskenovat jednu knihu a šoupnout do e-formátu. A za chvíli je knihovna plná. Běžné skenery myslím už skenují zrovna do PDF.
Text příspěvku byl upraven 13.02.16 v 13:29
Asi bych zařadila knihy o náboženstvích - všech možných. Ať si studenti můžou udělat vlastní názor na to, proč a zač se celej svět tak mydlí a nemusí spoléhat na to, čím je krmí televize. A s tím souvisí psychologie a různé techniky sebepoznávání. A nemusí to být jen knihy naučné, těchto témat se bohatě dotýkají i romány.
Takže např. cokoli od Heinz-Petera Röhra, C. G. Junga, T. Halíka, S. Grofa, V. Cílka, třeba i J. Duška, z románů např. Ten, kdo stojí v koutě, Atlasova vzpoura, Všechny malé zázraky, Zelená tvář od Meyrinka, Homo Psychoticus... A taky životopisy bývají zajímavé, určitě by nebylo špatné mít tam biografie lidí napříč povoláními a osudy - od Kerouaca přes van Gogha po Feynmanna.
Všechno jsem tu přečetl a napadla mne jedna kategorie knih, které nejsou zmíněné - což takhle knihy od nositelů Nobelových cen za literaturu? Schválně, kolik jich dáte? Za každý rok mít v knihovně jednu.
A trochu modernizovat - co třeba knižní předlohy filmů - výherců Oskarů nebo filmových festivalů? A nějaký průřez komiksem a třeba i v originále?
Knihy o vědě mají jeden (pro mne) základní nedostatek - zastarají. Chtěli byste dnes číst knihy o genetice očima vědců z devadesátých let? Takže musí být knihovník hodně flexibilní.
Pokud se já pamatuju, školní knihovna mne nelákala - byla plná Jirásků, Němcových či Nerudů. Jistě, bylo to v minulém století a za komunistů, ale nepředpokládám, že se to nějak zásadněji změnilo (ta konzervativnost). Školní knihovna byla měla nabídnout něco, co jinde nemají. Třeba cizojazyčné knihy nebo právě české autory v cizích jazycích. Nevěřili byste například, jak s vámi zacloumá už jen ta "obyčejná" slovenština.
Já bych třeba jako student uvítal lepší knihy o literatuře. Vzpomínám si, že u nás byla výuka dost odfláknutá. Jako základní kámen v tomhle směru beru http://www.databazeknih.cz/knihy/ceska-literatura-od-pocatku-k-dnesku-40955 Velice kvalitně zpracovanou knihou je v tomto směru také http://www.databazeknih.cz/knihy/panorama-ceske-literatury-1-dil-do-roku-1989-240682 a zejména druhý díl http://www.databazeknih.cz/knihy/panorama-ceske-literatury-2-po-roce-1989-262598, který oceňuji především proto, že u nás nebyla literatura po roce 1989 pořádně zpracována. Své místo by si ale mohly najít knihy i od Daniely Hodrové, Přemysla Blažíčka nebo třeba Jana Mukařovského. Ono se to tváří jako vysokoškolská literatura, ale zejména studentům, kteří se chystají studovat po gymnáziu literaturu, takové knihy velmi pomůžou.
Vložit příspěvek