Barrandov III. - Oáza uprostřed běsů
Pavel Jiras
Oáza uprostřed běsů Třetí svazek rozsáhlého projektu, který se věnuje historii filmových ateliérů na Barrandově, zachycuje barrandovskou filmovou tvorbu a výrobní i politické proměny během válečných let až do roku 1945.
Přidat komentář
Krásné.
Historie filmu se prolíná s historií a geniem loci filmového kopce nad Prahou. Oáza uprostřed běsů je výstižný název, škoda že "oáza" nevydržela až do konce války. Ani jsem netušila, že se za dnů květnového povstání přímo o ateliéry svedly takové boje...
Na tuto knihu se dívám každý den protože je tak velká - nejen rozměry, ale i svým obsahem. Kdo miluje období českého filmu 30.-40. let, je to pro něj to pravé, protože se dovíte hodně zajímavých věci o Barrandovských ateliérech, nejen o hercích. Krásné fotografie
Kniha plná opravdu nádherných a vysoce kvalitních fotografií na křídovém papíře, plná kultovních filmů pro pamětníky, tentokrát natočených v letech 1939 - 1945. Je tam slušný přehled toho známějšího, co bylo v daných letech natočeno.
Textu je v celé knižní sérii Barrandov I až III pomálu, zato tolik mile nostalgických velkoformátových fotografií, že jsem skoro vážně přemýšlela o tom, že si snad knihu koupím dvakrát a dva tři skvosty nechám zarámovat. (Ne, nakonec jsem to neudělala):). Jediné, co bych této fotografické publikaci vytkla jsou trochu paradoxně právě některé fotky, respektive výběr toho, co daly v nakladatelství otisknout, asi z důvodu nedostatku práv. Např. hlavní herečka, která v určitém filmu skoro nezmizí z plátna a je pro děj klíčová, je v knize pouze na jedné fotce a ostatní obrázky patří vedlejším postavám. Naštěstí to není pravidlem a kniha rozhodně potěší vždy, když jí otevřu.
Mám ráda prvorepublikovou éru i pohodu dobráckých, ač umělecky méně hodnotných, většinou zidealizovaných filmů z válečných dob, kdy film poskytoval jeden z mála potěšení, kterým lidem zbyl a pomáhal jim na okamžik zapomenout na tragickou realitu. A musím říct, že ač nyní žijeme v neválečných časech, třeba takového Kristiána si nikdy nenechám v TV ujít. (A v těch kinech tehdy, to musel být tuplem jedinečný zážitek!)
Nádherná kniha s fascinujícími fotografiemi. velké portréty jsou nepřekonatelné. A perličky z natáčení i soudobé kritiky stojí za přečtení.
Ovšem měla jsem s knihou problém - je těžká. Míním tím rozměry a váhu. Nedá se číst jinak než položená na stole :)
Nádherná výpravná knížka plná překrásných fotografií a informací o situaci v barrandovských ateliérech v době II. světové války a o všech těch skvělých filmech, které v té těžké době vznikly. A že jich bylo - Kristián, Eva tropí hlouposti, Dívka v modrém, Babička, Přednosta stanice a mnoho dalších.
Díl z období Barrandova z let 1939-1945, doba protektorátu, vznik nejslavnější filmů "pro pamětníky", ale taky z různých důvodů odchod skvělých herců do ústraní, vč. Lídy Baarové (1941), Ant. Novotného (1941), Evy Gerové (1939), Věry Ferbasové (1942) a dalších, či smutný osud Anny Letenské... Kniha o slavných filmech jako U pokladny stál, Kristián, Eva tropí hlouposti nebo Hotel Modrá hvězda je doplněna úchvatnými fotografiemi z natáčení, z filmu i soukromý tehdejších filmových tvůrců a herců.