Nauč se to! Jak se s pomocí vědy naučit učit
Peter Christopher Brown , Henry L. Roediger , Mark A. McDaniel
Nauč se to! je návod, jak se efektivně porvat s učením a pamatováním si – a pokud jste pedagog nebo lektor, tak i s tím, jak svoje znalosti předávat co nejúčinněji. Schválně, vzpomenete si, kdy vám naposledy někdo radil s tím, jak se vlastně učit? A kolik vám tehdy bylo? Většina z nás používá při studiu zastaralé kontraproduktivní metody. Díky novým poznatkům psychologie a dalších věd přišel čas se jich zbavit. Nejrozšířenější postupy, jako je podtrhávání v textu a jeho biflování, v nás sice vyvolávají dojem, že jsme si látku výborně osvojili, ale už po krátké době z ní umíme pouhý zlomek. Hlouběji a trvaleji si ji osvojíme díky postupům, které nejsou příliš intuitivní. Jde třeba o přerušované učení (při němž látku pozapomeneme a poté se ji pokoušíme vybavit), generování (snahu vyřešit úkol předtím, než se dozvíme řešení) nebo prokládané učení (při kterém se nesnažíme jedno téma dokonale zvládnout naráz, ale záměrně ho střídáme s jinými). Své rady autoři opírají o věrohodné vědecké studie a dokumentují je na pozoruhodných životních příbězích.... celý text
Literatura naučná Osobní rozvoj a styl Psychologie a pedagogika
Vydáno: 2018 , Jan MelvilOriginální název:
Make It Stick: The Science of Successful Learning, 2014
Interpreti: Zdeněk Truhlář
více info...
Přidat komentář
Kniha v podstatě nepřináší nic nového, tedy alespoň pro člověka, který se o téma blíže zajímá. Nicméně, jako celek hodnotím pozitivně, a kniha rozhodně bude mít nějaký přínos pro každého, kdo se chce zlepšit v procesu učení.
pri kupe som si myslel ze ako pre cloveka ktory sa celozivotne musi vzdelavat bude zaujimave dozvediet sa o novych sposoboch ucenia, problem je ze pre mna nic z toho vlastne nieje pouzitelne, prvy krat som sa sklamal v knihe od melvila
Užitečné poznatky, založené na výzkumech. Přínosná je zvláště první a poslední kapitola, prostředek mám jaksi v mlze (americké reálie a příklady na baseballu a výcviku se zbraní mě moc neberou).
Čekal jsem od knihy daleko víc. Líbí se mi, že přistupuje k tématům vědecky, to se musí pochválit. Na druhou stranu, tu zase tolik objevných věcí nenajdete. Za mě určitě stojí několik věcí, které si z knihy odnáším:
1. Testujte se - neusnete na vavřínech
2. Vysvětlujte a doplňujte si souvislosti
3. Praktikujte přerušované učení
A víc mi bohužel v paměti nezůstalo.
Líbí se mi i paměťové paláce a paměťové háčky i když ty znám už z dřívějška - tyhle metody jsou zde v knize spíše jako ochutnávky.
A na závěr jedno upozornění - pozor na biflování - sice v následujícím testu budete mít lepší výsledek - nicméně velmi rychle takto naučené zapomenete...
Kniha není žádný zázrak. Kvalitou zapadá mezi ostatní knihy tohoto žánru. Zase jsem tápal mezi 3 a 4 hvězdami. Pětibodová stupnice je pro mě málo. Když si umíte vybrat dobré knihy, tak dáváte 3, 4 nebo 5 hvězd. Ve skutečnosti tak nemáte pětibodovou stupnici, ale jen 3 možnosti. Když na tohle dilema narazím u naučné literatury, tak pokud kniha obsahuje důležité nebo velmi užitečné informace, přikláním se k vyššímu hodnocení. To je i tento případ.
Je to velmi užitečné pro žáky a studenty a pak hlavně pro učitele. Pro běžné čtenáře, a to i ty, kteří čtou naučnou literaturu, to moc není. Cílová skupina jsou skutečně pouze lidé, kteří se něco učí. Nebo naopak patří mezi vyučující. Čtu hodně naučnou literaturu a tak si dost uvědomuju kolik toho zapomínám. Myslel jsem, že by tak kniha pro mě mohla být užitečná. Jenže její přístup je skutečně mnohem více zaměřen na samotné učení než vzdělávání a vstřebávání nových informací obecně. Kniha mi tedy moc užitečných postupů nedala.
Pokud zrovna studujete bude pro vás tohle dílo perfektní. Ohledně učení je největší zradou, že opět selhává naše intuice, které tak důvěřujeme. V knize se tak objevuje podobné téma jako třeba v Kahnemanově Myšlení. V případě učení není možné intuici věřit a je nutné se spolehnout na vědecky ověřené postupy. Ty jsou docela jednoduché. Je nutné si učenou látku umět zpětně vybavovat. Proto je důležité opakované testování a musí se použít neintuitivní způsoby učení. Kniha popisuje jak se efektivně učit a uvádí to na příkladech. Zároveň vyvrací některé omyly a kde je to potřeba, vysvětluje kognitivní vlastnosti našeho myšlení.
Tato probírání látka zabírá asi první 2/3. Poté následuje další teoretický rozbor této problematiky a jedna z menších kapitol je věnována růstovému myšlení od C. Dweckové. Tahle část knihy byla o dost slabší a pro sečtělé čtenáře nepříliš užitečná. Kniha končí některými praktickými radami, ale spíš se jedná o zopakování již probírané látky. Nějaký závěr zde úplně chybí.
Z knihy jsem si tak odnesl, že bych se měl snažit o knihách co čtu mluvit s ostatními. Jsem tak nucen si vybavovat jejich obsah a tak si je snad lépe zapamatuji. A asi číst v dávkách velmi podobné žánry, aby došlo k prokládanému učení. Ani pokud se chcete vyloženě něco naučit, tak to moc užitečné není. Třeba se občas učím programování, ale co bych použil z této knihy mě moc nenapadá. Užitečné jsou tak hlavně ty přístupy k samotnému učení. Pokud vás právě tohle zajímá, tak rozhodně doporučuju. Pokud ne, nebo jste na tom jako já, budete nejspíš zklamaní. 75%
Velmi přínosná kniha o učení, a o tom, že jsme to dělali skoro všichni špatně. Líbilo se mi, že se jedná o poznatky podpořené výzkumem. Kniha není žádnou nastavovanou kaší. 3/4 knihy je povídání o jednotlivých bodech, jak se učit a proč jsou přínosné. Poslední čtvrtina je shrnutí na konkrétních příkladech. Ty dle mého mohly být zvoleny jinak. Nejsou moc názorné a zvolené obory jsou mi na hony vzdálené.
Kniha pěkně popisuje efektivní učení a na příkladech demonstruje názorné užití v praxi. Z vlastní zkušenosti můžu zatím hodnotit jedině kladně.
Nejvíc se mi líbí vědecký přístup s kterým kniha analyzuje studijní metody. Žádné domněnky, všechno je zdůvodněno, doloženo (a když ne, tak to kniha zmiňuje). Kniha je stručná a rozhodně vám rozšíří obzory.
Nemohu si více knihu vynachválit, tohle jsem hledal roky! I přes to, že nejde o můj první a jediný zdroj informací o problematice učení, je kniha velice přínosná. Proto nemohu souhlasit s většinou komentářů.
Knihu doporučuji všem, kdo to s učením (jakýmkoliv) myslí vážně a opravdu něco chtějí umět a vědět dlouhodobě, ne jen do posledního testu.