Tenkrát na Západě
Karel Jordán (p)
Pestrá historie i současnost populárního filmového žánru. Přehled klasické americké tvorby, kapitoly o italských spaghetti westernech, západoněmeckých mayovkách, indiánkách z DDR, Limonádovém Joeovi nebo socialistických easternech. Nechybí španělští, angličtí či francouzští pistolníci na plátnech kin, zhodnocení dopadu kovbojek na filmařskou generaci Q. Tarantina, ani to, co se před kamerami na Divokém západě právě děje. Kniha nabízí řadu zajímavých informací, komentovanou hitparádu nejslavnějších snímků a profily nejdůležitějších herců, režisérů, scénáristů i skladatelů, definujících pojem western.... celý text
Přidat komentář
Kniha sice podává velmi pěkné téma, ale to pojetí, zpracování, faktografiká úroveň se mi nelíbí. Americký western je v podstatě úplně pominut a z eurowesternu např. u španělské produkce neuvádí ani jediný konkrétní film (!), což je v případě Španělska neomluvitelné; podobně i o velmi dobrých (a v Československu v 70. letech oblíbených a ceněných) rumunských cooperovek (Lovec jelenů, Statečný Mohykán, Prérie, Dobrodružství v Ontáriu) zarytě mlčí. Zato podřadným filmům NDR dopřává prostoru více než dost, u produkce NSR dosti nepochopitelně označuje „Zlatokopy z Arkansasu“ za „parádní československé číslo“ a „Černí Orli ze Santa Fé“ mají podle něj prý standardní úroveň westernu. No, s tím by se jistě dalo polemizovat. O zásadní filmové „nevinnetouovské“ mayovce „Poklad Inků“, která byla v 60. a 70. letech v ČSSR velmi oblíbená, se z knihy nedozvíte ani že existovala. V rejstříku se nevyskytuje!
Ale co mi snad nejvíce na Jordánově knize vadí, je její povrchní, hrubě žurnalistický namachrovaný styl, který západoněmecké mayovky (a nejen je) hodnotí z velkého nadhledu a mnohdy se omezuje jen na zmínění různých filmových triků. I když se sám považuje za příznivce žánru, často hodnotí s ohrnutým nosem, bez pochopení dětské romantiky, aniž by svůj povýšený pohled vyvážil popsáním hodnot, které ve filmech jsou. Jordánová kniha je přínosná v tom, že je první, že se zabývá mimořádně atraktivním tématem, ale – bohužel – svým přátelům či svým dětem bych ji určitě věnovat nemohl.
Slovní zásobou pisatel vládne dosyta: věty leckdy mají tak košaté okvětí, až působí kostrbatě, a dlužno si je přečíst znovu. Zato obrazovým doplňkům by slušely orientační popisky. Ale budiž, atraktivní náplň beztak přebíjí formu.
Autor má setsakra nakoukáno a dává řadu příkladů, že western neznamená pouze klišovité prérijní kulisy a rekvizity v podobě koltu a sombréra, nýbrž hlavně nosnou ideu příběhu. Výklad je spontánní, vesměs místopisný, nevědecky přístupný. A že si z rádoby nedotknutelného (třeba ty boží mayovky...) utahuje snad přes míru (mé snášenlivosti...), nakonec vlastně dobře. Vždyť dost na tom, jak koženě se westerny tváří samy o sobě.
Z knihy nabité informacemi mě obzvlášť potěšila každá zmínka o filmové hudbě a jejích skladatelích, toho by byla hanba (autora i čtenáře) si nevšimnout.
Takový přehled historie filmového žánru se dá pojmout dvěma způsoby – jako suchý výčet chronologie titulů, dat a jmen, nebo tak, jak se to povedlo Karlu Jordánovi. Sestavil nádherný průřez tvorbou filmových westernů podle jednotlivých oblastí vzniku. Popisy nejslavnějších a zajímavých filmů žánru, jejich lokací, herců, režisérů a autorů hudby jsou podány tak čtivým a zábavným stylem, že si čtenář ani neuvědomuje, kolik je v nich obsaženo faktů a zajímavostí. Jistě se v nich mohou vyskytnout chyby a nepřesnosti (viz níže Francoa), ale to nic nemění na skutečnosti, že jde asi o nejucelenější souhrn informací o filmovém westernu, který u nás kdy vyšel. A když je popsán tak košatým jazykem, plným neotřelých obratů a přirovnání, jde o báječné čtení i pro čtenáře, kteří nejsou tak zanícenými fanoušky westernů, jakým je zcela určitě Karel Jordán.
Uživatel Francoa to obšírněji vyjádřil za mě: Fajn knížka. Autor je zjevně fanda, je ale strašná škoda, že většinou jen klouže po povrchu. Na poli dějin filmu i filmové teorie kniha dost pokulhává a nese ji jen a jen to nadšení diváka kovbojek.
Velmi pěkný přehled westernových filmů a to včetně easternu a dalších evropských pokusů, o kterých se moc neví. Autor má bohatou slovní zásobu a přestože píše stále o jednom tématu, neopakuje se, zajímavě staví věty a souvětí. Knize bych vyčetl snad jen chybějící přehledný rejstřík filmů (tabulku) s názvem, rokem, režisérem.
Samozřejmě,že když se zajímám o život a dílo Zane Greye,historii Divokého západu,tak mě zajímá i filmový western.Publikace věnovaná tomuto žánru prozatím zde nevyšla a tak jsem s napětím a radostí očekával titul Tenkrát na Západě.Bohužel kniha nesplnila mé očekávání. Skutečnému westernu je věnováno pouhých 21 stran a v dalších kapitolách je jen sem tam nějaká zmínka.Hlavní zájem autora je o spaghetti western,Karla Maye a příběhy ze Západu z NDR apod..Jeho styl psaní je vcelku čtivý s jakousi lehkostí,s trochou ironie nadsázky,ale i subjektivního nadšení.Nevím kde bral některá fakta a čísla.Musím opravit aspoň několik nepřesností.Tom Mix natočil ve skutečnosti 260 filmů i když některé s kratší stopáží a ne 336 jak uvádí autor publikace.I tak těch 260 je úctyhodné číslo.A John Wayne hrál ve 171 a ne ve 250 filmech jak uvádí autor.Tom Mix nikdy v Praze nebyl.Podnikl dva pracovní výlety po Evropě v roce 1925 ,kdy navštívil Anglii,Belgii a zajel ještě do Berlína a roku 1939 Dánsko,Skotsko a Anglii,tentokrát navštívit Německo odmítl.Nevím proč se autor neobrátil na archiv českého filmového ústavu,kde je nepřeberné množství informací o filmovém westernu.Případně mohl čerpat se sešitů vydaných tímto ústavem Rudolfa Svobody Tom Mix,Gary Cooper a John Wayne,nebo v publikaci z DDR o westernu z roku 1984 Western:Die Entwicklung eines Filmgenres od Michaela Hanische nebo z knihy kterou napsal Darryl Poniscan:Tom Mix Died For Yours Sins z roku 1975.Dále,když se skutečně zajímá o filmový western,tak to chtělo sledovat v televizi Hollywoodskou kroniku(aspoň díl věnovaný westernu),případně dokument 100 let westernu nebo dokument o westernech od Jacka Palance.Určitě by se našlo mnoho dalších dokumentů.Tak dávám za 21 stránek 40% a za zbytek,dobrou čtivost 80%.
Štítky knihy
westerny dějiny filmu film populárně-naučné publikace italský film
Autorovy další knížky
2011 | Tenkrát na Západě |
2015 | Petr Muk - Oceán, Shalom, Slavíci, on (a já) |
2008 | Můj bratr Vinnetou |
1997 | Muž zvaný Old Shatterhand |
2018 | Dobrodružství jménem Orient |
Přečetl jsem to před pár lety, na rozdíl od Denišových (Jordánových) knih o Karlu Mayovi se jedná o povrchnější dílo. Fenomén westernu je v této knize představen příliš výběrově (viz příspěvek uživatele JLČ), navíc je kniha plná subjektivních osobních názorů Karla Deniše alias Jordána (jeho subjektivita v případě knihy o Mayovi a mayovkách byla na rozdíl od této knihy vyvážena značnou fundovaností).