Komentáře: Spisovatelem v digitální době? Máme pět tipů, které vám to ulehčí (19)

Přidat komentář

Corso
05.09.2019

"Jestli vás trápí, že se při psaní špatně soustředíte, výborným donucovacím prostředkem je aplikace Write or Die."
Kludne ma opravte, ale nepocul som o skutocnom spisovatelovi, ktory by sa do pisania musel nutit. Skor su to grafomani, ktorych treba krotit. Ak si musis stanovovat ciele a nutit sa do pisania, NIECO NIE JE DOBRE.

ijcro
14.08.2019

@Lenka.Vílka: Mýliti se je (někdy) lidské
:-)


Lenka.Vílka
14.08.2019

Ijcro: jak se moc, ale přemoc se mýlite...forma je zde podstatně důležitější... :( :( :(

JáJejí
13.08.2019

Děkuji za péči o mé zdraví, Lenka.Vílka, vyspala jsem se skvěle!
:-)

ijcro
13.08.2019

Já si myslím, že všem jde v tuto chvíli o obsah a ne o formu ;-)

nebo se mýlím?

:-)
;-)

@JáJejí: selfpromo se dá dělat různě - okatě, skrytě, vůbec... ale že by potměšile?

Lenka.Vílka
13.08.2019

JáJejí: komentuje můj styl psaní člověka z jeskyně nebo obsah sdělení? Jenom jestli má dnes cenu s vámi diskutovat nebo jste se jako obvykle špatně vyspala a mám si to nechat pro sebe. Dík za info :)

Lenka.Vílka
13.08.2019

Ijcro: ale na druhou stranu je pravda, že alespoň další kupka knih, kterými se může člověk prokousat ;) dnes si může napsat každý co chce a to já podporuju. Jenom mi trochu vadí, že se to teď poslední dobou na mě valí ze všech stran. Jako kdyby už tak nebyl trh přehlcený. Jasně, je dost komerčně úspěšných blbostí (titul od titulu, věc názoru čtenáře), ale pokud ona kniha vyšla alespoň nějak normálně tak jí věřím o trochu víc. Vím, jsem naivní.

Teď naposledy se někdo rozčiloval u knihy, že věci z wattpadu, jsou normální knihy a bů na všechny, kteří si to nemyslí (když to upraví dobrý vydavatel, tak ok, ale když si někdo nadšeně řekne, že když se líbilo tam, tak to někam pošlu a oni mi jak to je, vydají ebook, v pořádku není). To je dobrý příklad. Ať si vyjde každá kravina. Ale dobré je, pokud se o tu kravinu s potenciálem vytřískat prachy stará stejný počet lidí jako o ten literárně víc uspokojující klenot, o kterém se ví, že je sice lepší, přestože tolik nevydělá....

Ale potom je blbý, že na úkor myšlenky "já jsem spisovatel" potom nevyjdou knihy, které by si to zasloužily víc :(

(Jinak, můj nejkrásnější čtenářský zážitek je, pokud se mohu rozepsat o tom, jak je kniha hrozná, když je většinově adorována. Něco ve mě přeskočí na šťastnější mód...)

JáJejí
13.08.2019

pro ijcro:
No, musím uznat, že selfpromo tu děláte hodně potměšile! :-) Vaši první kapitolu jsem si tuhle stáhla, ale zatím nepřečetla, haňba mi!

Svéráz výrazů a větné stavby Lenka.Vílka: No comment!

ijcro
13.08.2019

@Lenka.Vílka: Nikdo autorovi neřekne "vaše dílo je špatné, proto ho nevydáme", tu kritiku napíše jen rozezlený čtenář, třeba tady na DK. Ale naopak ho s gustem byť kulantně nakladatel upozorní, že se cpe někam, "kde ho nikdo nechce".

Jsem si vědom, že vychází spousta blbostí, které jsou ovšem komerčně úspěšné a tím nastaví určitý čtenářský proud. A pak už nikdo neřekne, ze je to blbost.

Lenka.Vílka
12.08.2019

Hlavně si všimněte, kolik zde bylo pointa knih před tímhle článkem a po tomhle článku. Oceňuji, že si každý může vydat co chce. O to bude těžší v kvantitě najít kvalitu.
Ale když jsou dvě strany spokojeny, uživatel databáze se tím musí nějak prokousat a všechny tyhle kraviny vytěsnat. Poslední dobou jich je až moc :(

ijcro
12.08.2019

Všimněte si, prosím, že já tu taky nepropaguji žádné své dílko :) :)

JáJejí
12.08.2019

No, právě proto, že jsem se osobně setkala s jedním...rádobybásníkem, který si ke svým padesátinám vydal knížku limericků, aby mohl ohromovat své mladé obdivovatelky. A bylo to HROZNÉ!!! Ale hlavně , že jeho soupostelnice měly co oprašovat v knihovničkách a fotit si s tím DÍLEM selfíčka. Ostatně, posuďte sami:
https://www.databazeknih.cz/knihy/line-kralovehradecke-ryky-248743

Ukázky jsou pod záložkou Zajímavosti!
:-)

Naprosto s vámi souhlasím, že vydávání knížek je většinově byznys jako každý jiný. A pak jsou drobní nakladatelé, kteří to dělají pro svou radost a taktak, že se uživí. Příklady uvádět nebudu, abych nebyla osočena z NEZAPLACENÉ reklamy!
:-)

ijcro
12.08.2019

@JáJejí: Je to jen otázka poťouchlosti? Dneska může vydat svou knížku (skoro) každý. Pokud má mít jeho (=každého) dílo nějakou štábní kulturu, musí mít redakční podporu (potřebuje redaktora, korektora, grafika, a třeba i ilustrátora), pokud autor nechce schytat výtky na gramatiku a stylistiku (krom nelogičností, nesrozumitelnosti a pochybného námětu)… Pokud chce své dílko dostat mezi širší veřejnost, tak bezpodmínečně potřebuje reklamu (dneska spíš pozitivní, těch pár klikacích vteřin na negativum stačí, aby čtenář hned dílo odsoudil a odhodil). Správně cílenou reklamou se dají prodat i špatné produkty… A zase na druhou stranu, i negativní reklama může propagovat dobré myšlenky, zašité někde hluboko v textu.

Pointa, aniž bych jí chtěl jakkoliv vyzdvihovat, se snaží pomoci začínajícím autorům, samozřejmě ne všem, ale jen těm potencionálně zajímavým, těm, kteří jsou ochotni přijmout jejich pravidla hry.

Kdo to tady jiný dělá?

V konečném důsledku je to jen obchod a všem jde o zisk, a nikoliv o nejlepší dílo, které sesbírá co nejvíce literárních cen – to je už jen třešnička na dortu a vstupenka do dalšího levelu. Nakonec stejně každé literární dílo prověří jeho čtenáři – pokud se o takovém díle vůbec dozvědí. A o to tu jde především, dostat dílo do širšího povědomí, bez ohledu na jeho kvalitu!

Menší nakladatelské domy chtějí po začínajícím autorovi sponzorský dar (20-30 tis Kč), protože jednoduše nevěří v potenciál (= rozumějme budoucí zisk) jeho díla (možná až se prodá aspoň tisíc kousků, tak možná… a kdoví jestli, vždyť nemá žádné zvučné jméno, které se, proboha, ještě navíc dá zaměnit s jinými, vznešenějšími autory!). To už si rovnou může dílko vydat samonákladem (pár takových servisujících firem funguje) a vyjde to i levněji.
Větší nakladatelství fungují jinak, spíš jako loto, hra na náhodu, známost a "štěstí".
Ale furt jsou potřeba k určité úrovni, krom vlastní invence, peníze, hodně peněz… pokud tedy autor nejde cestou low cost do e-knihy bez redakční podpory (což tedy není úplně nejlepší cesta a já bych jí nedoporučil ani úplným zoufalcům).

JáJejí
12.08.2019

Ani já na tom nevidím nic zvláštního, šokujícího ani špatného. Nepoukazuju na to jako na zločin, a dokonce ani o vás, Jancindo, si NIC nemyslím.
Jen se mi strašně poťouchle líbí, jak s údajným klesajícím množstvím čtenářů roste počet lidí, kteří by si chtěli vydat knížku. A kde je poptávka, tam se záhy objeví všecky ty Poetizery, Pointy a jiní, kteří to myslí jen a jen dobře.
:-)

ijcro
12.08.2019

Pointa mi kdysi nabízela spolupráci, ale odpověděli skoro až po 18 měsících...

Berte to jen jako PR článek, asi se potřebují zviditelnit a naleštit image :)

Jacinda
12.08.2019

Jájejí: řekla bych, že vazba mezi Pointou a Danem je taková, že Pointa využila možnosti reklamy tak, jako to udělalo před ní mnoho jiných nakladatelů, autorů a dalších subjektů. Nevidím na tom nic zvláštního, šokujícího ani špatného. Spíš mě překvapuje, že má někdo nutnost na to poukazovat, jako kdyby to byl skoro nějaký zločin.

JáJejí
12.08.2019

Průměrný dnešní uživatel internetu prý udrží pozornost jen 8 vteřin, ale ta doba bohatě stačí k tomu, aby odhalil, čí je to otevřená reklama. Jaká je vazba mezi Pointou a Danem, zakladatelem DK?

ijcro
12.08.2019

Když se to vezme kolem a dokola, ono se už hrozně těžko odpovídá na všetečné otázky, které obvykle zástupce nakladatele autorovi pokládá, třeba:
Jak mě přesvědčíte, že to vaše dílko má obchodní potenciál?
nebo
Jste si jist, že váš text je tak dobrý, že ho bude chtít někdo číst?

Slyšíte tu absurdnost, skrytou v otázkách? Autor může jen projevit víru ve své dílo, v laskavost potenciálního čtenáře, ale (je-li jeho dílo připuštěno k procesu vydání) nemůže ovlivnit reklamu, pokud se aktivně sám toho procesu nezúčastní (dokonce nemá ani šanci zjistit nějakým regulérním průzkumem ten "potenciál" trhu pro své dílo, obvykle není ani věštec, ani statistik a hlavně, není-li nakladatel, nemá přístup k tvrdým datům o prodejích těch kterých žánrů - což je ale součást obchodního tajemství). Každému se ale nechce dávat všanc kus svého já (pokud to zrovna není ukázkový exhibicionista, toužící vejít v mediální známost). Jsou autoři, o kterých víme málo nebo jen malé nic a přesto jsou oni, nebo alespoň jejich díla v mediálním prostoru viditelná (a tím pádem asi i obchodně úspěšná). No, a pak jsou ti ostatní, o kterých nevíme taky nic a jako by nebyli.

V dnešní (p)ohnuté době už nejde o rovné příležitosti, jde jen o peníze a o image (značky, jména, nálepky), podpořené masivní reklamou, modelující břehy řeky mainstreamové (pop)kultury. Pokud tvrdí někdo něco jiného, tak buď lže, nebo je jen naivní blázen.

hanpari
12.08.2019

V zásadě nemám nic proti tomu, co jste napsali. Ale když už rozdáváte rady, mám pro vás taky jednu. Příště můžete zkusit dávat odkazy na aplikace, které doporučujete. Ušetříte čtenářům pár chvilek strávených googlováním, v mém případě i psaním zbytečného komentáře.