klara8283 komentáře u knih
Kniha je úchvatná. Báječně vytištěná, se sbírkou prakticky všech uměleckých předmětů - obrazů zejména s náměty Borgiů. Z tohoto hlediska je kniha vynikající. Text je otřesný, obávám se, že "zásluhou" překladatele. Ale autor zřejmě si taky nedělal vrásky s nějakými důkazy.... jako na vědecký pramen na knihu zapomeňte. Ahistorismy jsou běžné, text předpokládá znalost problematiky. Jeden příklad za všechny: "Patnáctého června přiedla Lucrezia na svět další dceru, Isabellu Marii. ... Dalšího těhotenství se však Lucrezia nedožila, neboť po porodu opět onemocněla nebezpečnou horečkou omladnic , z níž se již nedokázala zotavit."... OMG: jasně, že když zemřete při porodu, tak těžko se dočkáte dalšího těhotenství - stejně jako se nedočkáte další menstruace, další večeře, dalšího úplňku, tedy kde čeho.. Informační hodnota nula - blábol. Dále: "horečka omladnic" byla takto pojmenována v 19. století - jedná se tedy o ahistorismus. Zcela bezpečně neměla paní historička umění k ruce žádné lékařské zprávy o Lucreziině smrti a navíc je evidentně zcela pitomá v jiných oblastech než dějiny umění renesanční Itálie, neb jinak by věděla, že z horečky omladnic se nedá vyléčit bez antibiotik... Takže doporučuji textem se příliš nezabývat a benefitovat ze soustředění množství soustředěných obrazových materiálů - i když i ty bych věděla doplnit, na příklad si myslím, že mezi obrazy měly být rozhodně zařazeny fresky z paláce Palazzo Schifanoia ve Ferraře. Celkově však kniha velmi přispívá k pochopení italské renesance, která byla, ať si o této věci myslíme cokoliv, skutečným základem a východiskem následné evropské vědecko-technické a industriální revoluce, která dala dnešní civilizaci její ráz.
http://www.zrcadleni.cz/den-dvou-knih-janu-simkovi-a-charlie-lovettovi/