Řeč umění a archaické filosofie přehled
Zdeněk Kratochvíl , Jan Bouzek
Kniha se zabývá archaickým Řeckem v 7. a 6. století před Kristem a sleduje postupné uvědomování si sebe sama jako svobodné individuality v pozemském světě. Knížka „Řeč umění a archaické filosofie" navazuje volně na předchozí práci týchž autorů, která vyšla vloni v nakladatelství Herrmann a synové pod názvem „Od mýtu k logu". Zatímco minulá knížka se zabývala samými počátky stavu mysli řeckého člověka na počátku doby železné, jak je reflektována v uměleckých a filosofických dílech, předložený svazek se zabývá archaickým Řeckem v 7. a 6. století před Kristem a sleduje postupné uvědomování si sebe sama jako svobodné individuality v pozemském světě v jejím tehdejším emancipačním procesu, připomínajícím lidské dospívání. Nejen prenatální vývoj připomíná fylogenezi, i lidské dětství a dospívání opakuje do jisté míry mládí celého lidstva. Fáze lidského dospívání, uvědomování si sebe sama a okolního světa obklopujícího člověka je v archaickém Řecku modelovým příkladem, archetypem pozdějších situací, kterými procházel každý z nás v době svého individuálního dospívání, ale současně tento proces opakují i jednotlivé generace a v širším měřítku i lidstvo v dalších uzlových bodech svého vývoje, pro které bývá poučení z dějin pomůckou v hledání odpovědí na nové problémy. V tom smyslu, jak jsme přesvědčeni, i dnes plní historie, a také historie percepce světa a člověka, svou úlohu učitelky života, magistrae vitae. Podobně jako předchozí, i tato knížka je psána ve spolupráci filosofa a archeologa. Může se právem zdát, že literatuře a dějinám je věnováno méně místa, než by si zasloužily, neboť jsou z pohledu pole činnosti obou autorů poněkud redukovány. Domníváme se však, že je mnoho jiných knih k dispozici těm, kdo si budou chtít příslušné otázky doplnit, a že shromážděný materiál dokáže dostatečně dokumentovat proces, který jsme se snažili ukázat. Tomu účelu slouží i připojené překlady originálních textů a ilustrace, které ve stručném i výběru daném možnostmi autorů i nakladatelství doplňují vývody obou autorů. Jan Bouzek, Zdeněk Kratochvíl... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Řeč umění a archaické filosofie. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Řeč umění a archaické filosofie v seznamech
v Přečtených | 11x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 8x |
v Chystám se číst | 5x |
v Chci si koupit | 3x |
Už jenom ve vazbě je tohle proti "předchozímu dílu" dost zlepšení. Ale možná na tom má svůj podíl i to, že se k téhle knížce přes tu první tolik lidí neprokousalo... a to je škoda, protože tohle bylo vynikající. Už od začátku jsem se daleko lépe chytala a Bouzkova část, která byla pro mě v minulém díle takřka nepochopitelná byla tady zkrátka perfektní. To, co jsem autorům v minulém dílu vyčítala - nedostatečné zdůraznění linie, kterou sledují - je tady výrazně vylepšeno, pravda část o Xenofantovi byla dle mého skromného názoru trochu příliš dlouhá, nicméně úzce pracovala s původními zlomky a na závěr vše shrnula (kdybych to byla bývala věděla, tak bych si poznámky dělala až z toho shrnutí... no co už...).
"Dionýsos není jen spojujícím duchem vína, ale nabízí nově založenou individualitu, zprostředkovanou maskou. Maska identifikuje člověka s bohem nebo héroem - a možnost jejího sejmutí otevírá možnost individuality. Je také patronem divadla, "podívané". Je dárcem možnosti společně nahlédnout i možnosti společně prožít. Je dárcem vhledu, neboť je i komplementem k Apollónovi, ale i dárcem mánie, prožitkového šílení v touze po obnově celku."
Potřebujete číst předchozí knihu, abyste si mohli přečíst tuhle? ... ne... není to nutné a jedna moje část chápe, proč byste ji mohli chtít přeskočit. Na druhou stranu bych řekla, že se to nevyplatí... Události předchozí knihy jsou v nutných místech naznačeny, ovšem jen velmi povrchně (pochopitelně...) a pro plné pochopení autorského záměru je jistě vhodné přečíst si obě.
Pokud vás zajímá antická filosofie, případně počátky filosofie nebo historie mentalit a myšlení, tohle by vám rozhodně nemělo uniknout. Není to úplně nejsnadnější čtení, ale ani nejnáročnější a pokud ke knize přistupujete s nějakými předchozími znalostmi, měli byste být v pohodě...
P.S. Po nahlédnutí do další knihy co mě čeká cítím, že je tu ještě jedna věc, která si zaslouží docenění. Poznámky pod čarou jsou pod čarou a ne až na konci knihy! Ach ty malé radosti...