Ušlechtilý, dobrý, krásný přehled
Petr Hasan
Římskokatolická církev a její vztah ke kinematografii v českých zemích mezi lety 1918 a 1948. Ušlechtilý, dobrý, krásný – takové nároky kladla katolická církev na film a pro úspěch takového filmu se zavázala pracovat. Stejnojmenná kniha Petra Hasana se zabývá debatou, která se o kinematografii vedla v českém katolickém prostředí v první polovině 20. století. Detailněji se věnuje natáčení velkofilmu Svatý Václav, organizaci domácí katolické filmové cenzury či budování sítě orelských kin. Zároveň hledá odpovědi na otázky obecnějšího rázu: Jaké kulturní strategie katolická církev ve 20. století používala? Jakou roli hrála kinematografie při procesu vyrovnávání se katolické církve s moderním světem? A jaká jsou katolická specifika vztahu mezi uměním a vírou?... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Ušlechtilý, dobrý, krásný. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Ušlechtilý, dobrý, krásný v seznamech
v Přečtených | 3x |
v Knihotéce | 3x |
v Chystám se číst | 2x |
v Chci si koupit | 1x |
Po této knížce jsem sáhl, protože je od NFA a že má parádní grafické zpracování. Samotná četba mě ale až tak nebavila. Obsáhlý úvod se věnuje spíše dějinám katolictví konce 19. století a první půle 20. století, což je pro téma zásadní, ale občas jsem se v těch výčtech encyklik dost ztrácel. Vzhledem k tématu ale chápu, že bylo důležité to takto rozvést. Další kapitoly jsou už víceméně o filmu, respektive o vztahu katolické církve ke kinematografii v první půlce 20. století. Co mě zaujalo, byla geneze filmu Svatý Václav, to byla nejlepší část knihy. Velmi podrobné, včetně různých právních tahanic a výčtu dluhů. Ostatní části knihy mě už tolik nezaujaly a bylo to takové dost suchopárné čtení, některé části jsem spíše jen prolistoval, takže nechávám bez hodnocení. Myslím, že pro odborníky z řad filmových nadšenců to může být zajímavý počin, těm bych tuhle knihu doporučil. Podle slov autora je to vůbec první kniha, která se vztahem církve a filmu nějak více zabývá. Ale svým pojetím je to pro laika dost nezajímavá četba, asi jako četba papežských encyklik. Řekl bych ale, že autor z tématu vyždímal, co šlo. Mnohem víc než samotný obsah bych tak vyzdvihnul grafické zpracování a typografii. Je už samozřejmostí, že knihy z NFA mají skvostnou grafickou úpravu a špičkovou typografii.