Absolutně postmoderní románový debut

recenze

Axolotl Roadkill (2011) 3 z 5 / honZic
Axolotl Roadkill

Když v roce 2010 vydala osmnáctiletá autorka, Helen Hegemannová, svůj románový debut mluvilo se v Německu o prozaické senzaci. Ovšem již pár dní po vydání, kniha budila značné kontroverze a mezi literárně kritickou obcí vzbudila vášnivé debaty. Autorka od svých třinácti let publikuje na blogu, napsala divadelní hru a podle svého scénáře režírovala film, za nejž získala cenu pro začínající tvůrce. Literárně nadaná mladá slečna se tak stala vděčným cílem médií a nakladatelství. Práva na Axolotla jsou prodaná do dvaadvaceti zemí. V českém prostředí román výborně přeložila Eva Dobrovolná, jež si musela poradit se spoustou jazykových záludností.

Helene Hegemann totiž ve svém románu smíchala spoustu zdánlivě nesmíchatelných prvků a vytvořila tak pestrou postmoderní mozaiku příběhů o současné mladé německé generaci.

Ke čtenáři promlouvá ústy jedné z členek této generace a je to znát. Autorka využívá dialogy vytvořené z sms zpráv. Dovedně míchá maily s vnitřními monology hlavní hrdinky, ale i s odkazy na filmy či hudební skupiny. Do knihy zapojuje části z různých blogů, které na ni zapůsobily, nebo na kterých se přímo podílela. Na několika místech knihy jsou zřejmé její scénaristické ambice. V knize je tak řada narativních postupů poskládaných dohromady a kupodivu to funguje. Veškeré výše zmíněné atributy spojuje postava vypravěčky a fokalizátorky v jedné osobě. Pochopit jednání a konání hlavní hrdinky je díky tomu nesnadným úkolem. Vypravěčka je nedůvěryhodná a sama s tímto faktem dovedně žongluje. Neváhá čtenáři sdělit názor cizí osoby na své vlastní konání, tento však nakonec přetočí v jiné vyznění, případně začne pochybovat nad tím, zda vůbec něco takového slyšela.

Kniha je doslova přesycena veškerými možnými postmoderními hříčkami, ale chybí jí jedna zcela zásadní věc: příběh. Zdá se, že Helene Hegemannová si dala obrovskou práci s tím, aby na sebe, co nejvíce upozornila různými narativními specialitkami, až se jí z knihy vytratilo to nejdůležitější. Nemůžu si pomoci, ale i přes svoji postmoderní slupku čteme pouhý román o mladé dívce a jejím nazírání na svět, který je ovlivněn fatálním sebezničujícím vztahem k matce a nenávistným vztahem k otci. Hlavní hrdinka nechodí do školy, deprese utápí v alkoholu a v různých jiných omamných látkách a nahodilém sexu. I přes všechny své odkazy a textové zákruty se jedná o příběh jaksi vyprázdněný. Klišé z příběhu trčí jako hřebík z dlaně.

Helene Hegemann se svoji knihou zařadila do skupiny mladých evropských prozaiků pracujících s nepřeberným jazykovým bohatstvím a s vybroušeným vypravěčským stylem. Tito autoři často pojednávají o deziluzi mladé generace současnou společností, o hektičnosti a neosobnosti života. Helene Hegemannová se zařadila po bok Doroty Maslowské, Miroslawa Nahacze, ale i české autorky Natálie Kocábové. Jejich kvalit však svojí románovou prvotinou nedosahuje. Méně okázalosti ve stylu a více nápaditosti v příběhu z Helene Hegemannové může vytvořit respektovanou spisovatelku. Zatím si k této pozici pouze silně nakročila.

literárně - kulturní časopis H_aluze


Axolotl Roadkill Axolotl Roadkill Helene Hegemann

Protagonistkou románu je šestnáctiletá Mifti z Berlína – chytrá, citlivá ale duševně narušená. Schizofrenní matka ji psychicky a fyzicky týrala, otec, levicový intelektuál, ji zanedbával. Mifti žije se svými nevlastními sourozenci... více


Komentáře (1)

Přidat komentář

Aiwa
30.04.2015

Nad románem Hegemannové jsem dlouho přemýšlela, neschopna pojmenovat své pocity. Kniha to nebyla špatná, ale něco nesedělo. A to "něco" se povedlo velmi dobře charakterizovat v této recenzi, dokonce jsme se shodli i v počtu hvězdiček. Díky za ni :-)