Napsal jsem před 20 lety k 1. vydání

recenze

Jeep jede do války (2005) 5 z 5 / Konďa
Jeep jede do války

Celkem 112 stran, vysoce kvalitního křídového papíru, formátu jen o málo většího než A4 (230 x 300 mm), v pevné vazbě, s velkým množstvím kvalitních dokumentárních, převážně černobílých, ale i barevných fotografií a několika obrázků, je rozděleno do šesti kapitol a doplněno rejstříkem pojmů i poděkováním autora a vydavatele jednotlivcům a institucím, které se na přípravě a vzniku knihy podíleli.
V první kapitole, "Počátky Jeepu", se čtenář seznámí s prvními pokusy použití motorových vozidel, jako průzkumných a spojovacích, již během počátků motorizace a následně i během 1. sv. války.
Dále je popsán meziválečný vývoj, směřující k lehkému, malému vozidlu, s náhonem na všechna kola. Právě tyto požadavky, pro potřeby americké armády, se snažilo řešit několik firem.
Autor popisuje vývoj a testování vozidel společností Willys-Overland Motors Inc, Bantam a Ford, jejichž vzorky se staly základem legendárního Jeepu, až po zadání oficiálních armádních zakázek na výrobu a dodání vozidel americké armádě. Uvedeny jsou jednotlivé vývojové etapy, popis vzorků a počty vyrobených kusů.
Také je vysvětlen původ známého názvu jeep i uveden popis konkurenčního vozidla, používaného německou armádou, "Kübelwagenu".
Další kapitola, "Jeep ve válce", popisuje nasazení "džípů" na bojištích 2. sv. války, s bezprostředním vlivem na vznik dalších a dalších modifikací, často vznikajících přímo pod rukama frontových vojáků, kteří si vozidla upravovali dle vojskové specializace i individuálních požadavků. Popis nejrůznějších úprav a provedení je dokumentován četnými fotografiemi, kde jsou k vidění jeepy sloužící, k pokládání telefonních kabelů, v pancéřovaném a sanitním provedení. Nechybí ani popis úkonů nutných k přípravě na brodění, ale také jsou popsány doporučené postupy pro destrukci vozidla, aby nemohlo být využíváno nepřítelem.
I ve třetí kapitole, nazvané příznačně, "Boj s našimi přáteli" a kapitole čtvrté, "Variace na téma", jsou zmíněny a vyobrazeny další varianty jeepů a jejich přívěsných vozidel. A tak zde může čtenář spatřit vůz vyzbrojený raketometem, případně protitankovým kanónem, nebo několika kulomety. Dalším významným užitím bylo i určení, jako spojovací radiovůz, ale např. i železniční tažné vozidlo. Nejvýznamnější podíl využití však nesl jeep, jako rychlý transportní prostředek pro muže i materiál. To je doloženo záběry z několika operací, kde nechybí vozidla zachycená během operací v Normandii i Pacifiku, ani snímky aut přepravovaných kluzáky v průběhu operace "Market Garden".
Jednotlivým verzím jeepů a jejich použití je věnováno několik stran. Jsou zde např. popsána vozidla, jak je užívali příslušníci britských SAS v Africe, nebo tzv. "Merrilovi záškodníci" v Barmě. Zmíněny jsou i dodávky do tehdejšího SSSR a ruské napodobeniny jeepů, jakož i použití ukořistěných vozidel na straně německých diverzantů v Ardenách.
Popsán je např. i úspěšný útok 18-ti jeepů SAS, vyzbrojených kulomety Vickers, na stojánky letounů Ju 52 u Sidi Haneiš, nebo útok čtyř příslušníků SAS se dvěma ozbrojenými jeepy, kteří v srpnu 1944 osvobodili ve francouzské vesnici Les Ormes osmnáct vesničanů z dvaceti, kteří měli být zastřeleni příslušníky SS. Při rychlé akci bylo zabito, nebo zraněno šedesát vojáků SS a zničeny dva štábní a jeden nákladní vůz protivníka.
Stejně tak, nechybí ani popis a fotografie, kdy bylo toto nesmrtelné vozidlo poctěno představiteli nejvyššími. Ať již to byl president Roosevelt, královna Alžběta, Winston Churchil, či generálové, de Gaulle, Patton, nebo MacArthur.
Použití jeepů a jejich modifikací v Koreji, Alžírsku, Idočíně, Vietnamu i na Středním východě je popsáno v kapitole nazvané "Jeep dále na pochodu". Zde se čtenář doví i o poválečných typech těchto populárních vozidel a o jejich nových úpravách a výzbroji. Jsou zde také zmíněna vozidla ve světě vyráběná na základě licencí, případně pouhého napodobování.
Závěrečná kapitola, "Noví uchazeči" je v podstatě pokračováním části předchozí, obsahově s ní koresponduje i na ni navazuje.
V jejím závěru jsou pak uvedeny současné trendy ve vývoji, výrobě i použití vozidel typu "jeep", až po nyní užívaná vozidla, známá pod označením "Hummer", případně "Humvee" a nasazená např. v Perském zálivu při operaci "Pouštní bouře"
Tento krátký článek nemůže a ani nechce podrobně popisovat uvedenou publikaci. Jeho cílem bylo pouze seznámit čtenáře s knihou rozhodně zajímavou i poutavou. Přestože je prodávána za více než 300,- Kč, její grafické provedení je natolik kvalitní, že by si jí zájemci o danou tématiku neměli nechat ujít.
Ani obsahu nelze v podstatě mnoho vytknout. V textu jsem prakticky nenašel příliš podstatné chyby, až na údaje týkající se zdvihových objemů motorů. Mezi tyto chyby patří např., na str. 28 chybně uvedené, "zdvihový obsah válce byl 2 199 cm3", místo "zdvihový objem válců byl 2 199 cm3", jakož i údaje o vrtání a zdvihu v [mm], z kterých není možné odpovídající objem výpočtem získat. Domnívám se proto, že tyto míry mají být vyjádřeny v jiných jednotkách, případně, že jsou chybně přepočítány. Podobnou nepřesností je např. i popis převodového ústrojí, které, na místo "jednokotoučová suchá spojka", uvádí "jednoduchá suchá deska". Zmíněných chyb, nebo spíše nepřesností však není mnoho a na kvalitě obsahu se žádnou podstatnou měrou nepodílejí, i když se domnívám, že by je další vydání, pokud k němu dojde, již obsahovat nemuselo.
Bylo by však bezesporu zajímavé, kdyby se ke knize, jako k celku vyjádřili naši současní "džípaři", znalci a majitelé těchto slavných vozidel.

"Konda" (Střelecká revue 8/1997)


Jeep jede do války Jeep jede do války Will Fowler

Publikace rekapituluje bojové nasazení slavného amerického terénního vozidla Jeep. více


Komentáře (0)

Přidat komentář