Neobyčejné příběhy obyčejných lidí

recenze

Hádej, můžeš jednou (2018) 4 z 5 / ZuzaBalcarku
Hádej, můžeš jednou

Kniha -Hádej, můžeš jednou- mě zaujala nenápadnou, ale vkusně zpracovanou obálkou, která na mě nekřičela obrovskými písmeny: "Kup si mě!"
Lákavě zněla také anotace, slibující neobyčejné příběhy obyčejných lidí.
Přečetla jsem během víkendu a musím říci, že anotace nelhala. Kniha mě náramně bavila a čtení jsem si užila.
Sbírka obsahuje osm povídek: nelehký a nevděčný to žánr. S největším úskalím, pointou, se autorka vypořádala se ctí, příběhy mají dobrou stavbu a nejen to, každý z nich by se podle mě klidně mohl stát základem pro novelu, román, či dokonce filmové zpracování.
Povídky jsou nápadité a různorodé, některé humorné (nutno vyzdvihnout výtečnou crazy povídku o záměně dvou žen), jiné vážné, až dojemné (příběh o šikanované dívce nebo povídka o chlapci, který si od Ježíška přeje tátu).
Již úvodní povídka -Plyšový medvěd- zaujme lehkostí psaní, jistou ironií a smyslem pro nadsázku - styl, kterému autorka zůstává věrná až do konce.
V povídkách je patrná snaha poukázat na skutečné životní hodnoty, to je v dnešní době chvályhodné. Leckdy se však nevyhne jistému klišé (autonehoda). Ve výsledku to lze odpustit, protože povídky přes jisté stereotypy výborně fungují.
V několika povídkách se objevuje velmi zajímavý motiv nadpřirozena, díky němuž postavy zažívají situace hraničící s fantasy (dvě ženy si vymění životy, osamělá učitelka dostane šanci přepsat svou minulost). Toto nadpřirozeno se nakonec zcela prozaicky vysvětluje, tudíž povídky se vrací do škatulky společenské prózy, a ne sci-fi.
Občas se text pokouší o filosofický přesah: "Jiná minulost nemusí znamenat lepší přítomnost". Škoda že takových míst není v knize více.
Ze stylistického hlediska není co vytknout, povídky jsou čtivé, na debut psané zručně, vyváženě se střídají krátké věty a rozvitá souvětí, vyprávění a dialogy, potěší zajímavé slovní obraty. Postavy se mi zdají plastické, jsou formovány svými životními příběhy a podle toho se chovají a mluví. Každá z nich je jiná: sebestředná modelka, která kariéře obětovala vše, sukničkář, který má vše "na háku", zoufalý muž v exekuci, šikanovaná dívka, osamělá profesorka, jež touží restartovat svůj život a další.
Všichni dospívají k určitě sebereflexi v rámci toho, co jim omezený povídkový prostor dovoluje.
Dialogy jsou plně funkční, každá replika tu má své místo. V současné literatuře, kde jsou rozšířeným nešvarem tzv. provozní dialogy, přepisy telefonátů a prázdné tlachání, je toto příjemným zjištěním.
Trochu mě mrzelo, že povídky nemají žádnou propojenost, to je podle mě škoda.
Ve výsledku je -Hádej, můžeš jednou- velmi zdařilá prvotina, která rozhodně stojí za přečtení.


Hádej, můžeš jednou Hádej, můžeš jednou Kateřina Castañeda

Soubor povídek je debutem mladé české autorky, která svou pozornost soustřeďuje na zdánlivě obyčejné lidské osudy – rozvedená žena s dcerou, zadlužený mladý muž, stárnoucí modelka, nespokojená novomanželka, osamělá samoživitelka, ... více


Komentáře (0)

Přidat komentář