Vynikající kniha. Autor knihy čtivou formou popisuje své obchodní zkušenosti z Číny, které občas doplňuje velmi zajímavými komentáři k mnoha současným reáliím této země. Autor je na jednu stranu kritickým k některým poměrům v Číně, ale na druhou stranu dokáže podat pohled z „obou stran“. Lze souhlasit s názorem autora, že pokud existuje vztah mezi bohatstvím a morálkou, pak s největší pravděpodobností jde o korelaci negativní. Kniha je úžasným nahlédnutím do světa globálního obchodu v němž chamtivost se stala základním pravidlem na hřišti kde chybí rozhodčí. Kniha je zaměřena z velké části na kvalitativní a cenové peripetie importní americké společnosti nakupující od svého čínského dodavatele drogistické produkty. Dost pokrytecky vyznívají popisy právě ohledně kvality sortimentu jejichž kvalita byla víc než pochybná. Ač v Číně dle informací autora knihy tyto výrobky musí odpovídat normám, tak pro produkty, které US importní firma nakupovala americké spotřebitele toto neplatilo. Výrobky nebyly testovány, poněvadž tento náklad odmítli uhradit jak US importér, tak i US obchodní discontní řetězce, které je prodávaly. Na otázku zda majitel importní firmy používá šampony, které do US dováží odpovídá: „Ses zbláznil ne?“. Vynikající jsou popisy triků, fíglů, úskoků a taktik, které žádná business school určitě nepřednáší a které čínská majitelka v jednáních s američany praktikovala. Až neuvěřitelné jsou popisy chování US manažerů, ale na druhou stranu i v českém prostředí se to těmito týpky hemží. Čína udělala obrovský skok dopředu. Následující informace není v této knize, poněvadž autor se pohyboval v jiném segmentu trhu a nedá mi se o tom nezmínit. Jedním z viditelných aspektů pokroku v Číně je hustá síť vysokorychlostních železnic, což jsem měl možnost osobně poznat. Kdysi mi vyprávěl jeden Francouz jak management Alsthomu slavil vítězství v čínském tendru a o bonusech manažerů, kterým bylo u „prd …“, že budou předávat know-how a tím posunou technologicky tuto zemi daleko dopředu.
Autor v závěru knihy kritizuje US politický estasblishment, který promarnil šanci donutit činskou vládu k reformám a udělil Číně doložku nejvyšších výhod. Důvodem bylo „Big Emerging Markets“. Když jde o obchod a vidinu zisků, pak jisté principy přece jdou stranou.
Made in Čína Paul Midler
Pohled do zákulisí čínské velkovýroby Hygienické ochranné pomůcky? Co vás nemá, ty zaměstnanci ve skutečnosti vůbec nepoužívají. Dobré vzájemné vztahy? Kdepak, tady filozofie „náš zákazník, náš pán“ rozhodně neplatí. ... více