Emil Jakub Frída

Jaroslav Vrchlický · pseudonym

česká, 1853 - 1912

Související novinky

Noc na Karlštejně, Skřítkové, Gigul a celkem 22 nově přidaných eknih zdarma

Noc na Karlštejně, Skřítkové, Gigul a celkem 22 nově přidaných eknih zdarma
22 nově přidaných eknih zdarma pro Vás. Celkem už 3 085 eknih zdarma najdete ke stažení na Databázi knih. Stačí otevřít níže detail knihy a pak tlačítkem "E... celý text

Populární knihy

/ všech 169 knih

Nové komentáře u autorových knih

Noc na Karlštejně Noc na Karlštejně

Tak tady musím říct, že se mi víc líbil film (podle komentářů nejsem jediná). Asi největší problém jsem měla s tou ,,vznešenou" češtinou. Dělalo mi problémy se pak na celý děj soustředit.... celý text
Vendy1993


Noc na Karlštejně Noc na Karlštejně

Překvapilo mě, jak tenoučká knížečka vedla ke zfilmování tak obsáhlého filmu, přestože obsahově jsou vlastně skoro totožné. A přestože jsem většinou na straně knihy, v tomto případě u mě vyhrává verze filmová ( tedy ta druhá v pořadí, že jsou dvě jsem zjistila až nyní). Co mě zaujalo je, že některé rozhovory jsou ve filmu takřka totožné, ale některé věty jsou přiřazeny jiné postavě. Třeba v rozhovoru Alžběty a Arnošta hned při prvním setkání se mi to zdálo hned několikrát. Alespoň, co si pamatuji. Rozhodně jsem si knihu užila, i když napříště už si ji připomenu opět filmově. 4,5* (2/24)... celý text
IVANA0123


Noc na Karlštejně Noc na Karlštejně

Knížku jsem četla v rámci Čtenářské výzvy a rozhodně není čeho litovat. Kdo by Noc na Karlštejně neznal a neměl ji rád.
Emik87



Noc na Karlštejně Noc na Karlštejně

Šťavnatá oddechovka.
Ctenar_ctouci


Meč Damoklův Meč Damoklův

Už je to spousta let, co jsem přečetl několik sbírek Vrchlického lyriky a jednu dvě rozsáhlejší epické skladby (nic z toho u mě valné nadšení nevzbudilo), takže jsem se rozhodl vrátit k jeho tvorbě a ozkoušet si, zda pro něj s odstupem času najdu víc pochopení. Vybral jsem si jeho poslední, posmrtně vydanou sbírku Meč Damoklův, příznivě prý hodnocenou i autoritami, do nichž by to člověk neřekl (Šalda, Halas, Václavek aj.). Potvrdilo se ovšem, co si myslím tak nějak o celém Vrchlického básnickém díle: Je to poněkud grafomanství. To však nikoli ve významu nedostatku talentu či jazykové obratnosti, ale ve významu totální nadprodukce, ztráty soudnosti, co se míry a přiměřenosti týče. Vrchlický totiž jen za poslední svůj literárně plodný rok svého života – tj. 1908 – stačil do doby, než jej 16. srpna postihl fatální záchvat mrtvice, napsat rovnou 90 lyrických básní (a vedle toho psal básně epické a příležitostné, texty dramatické, naučné a čile překládal). Přičemž občas prý psával – dle svědectví svého bratra Bedřicha Frídy – neuvěřitelných 10 básní denně! (Tak mimochodem i 15. srpna, den před atakou nemoci.) Důsledkem této takořka maniakální posedlosti psaním je nesmírná inflace jeho literární produkce. Při vší úctě k jeho významu pro vývoj české poezie a k suverénnosti, s níž ovládl (a de facto spoluvytvářel) onu její lumírovsko-parnasistní polohu (i ta se brzy – všecka ta můž a juž a kýs a vsled – stala spíše přítěží), si z jeho díla podrželo životnost jen máloco a jsou to spíše jednotlivé básně, sloky či verše než jakékoli delší celky. O sbírkách, jež v jeho případě přečasto byly pouhým souhrnem básní vzniklých v určitém údobí nežli uváženě komponovanými celky, ani nemluvě. A to vše platí i pro Meč Damoklův. Pokud bych měl z této knížky pořídit výbor, který by měl šanci oslovit někoho víc než jen literární historiky, čtenáře-sveřepce a radikální staromilce, ponechal bych z ní nanejvýš tak pětinu šestinu. Možná i míň. Řada básní má svou zajímavost z důvodů dokumentárních, tematických, motivických, řada jich zní krásně, čte-li se nahlas (aniž by se člověk nějak zvlášť obíral tím, o čem „pojednávají“) – i proto se přese všechno vyplatí i dnes prokousat se trpělivě celou sbírkou. (A kdo má rád výzvy, tak všemi dvacíti svazky Vrchlického souborného básnického díla: Meč Damoklův najdete ve svazku 4 s názvem Korálové ostrovy). Nicméně jako celek jich tam dobrých a funkčních mnoho není. Pro mě jsou to spíše kratší lyrická, občas náběhově impresionistická čísla, jindy lehce litanická, kam se básník nesnaží mermomocí vtlačit pointu, moralizovat, rozumovat (to vše je u něj beztak eklektické, a tedy bezkrevné), či nedejbože pobavit. Příkladem budiž třeba Píseň (Korálové ostrovy, s. 309) nebo K tobě! (s. 345). Jednu ze svých nejoblíbenějších sem opíšu celou: V sněhu V sněhu září magnolie květ, třešně šperk a úběl svítí v sněhu; celý svět je ztopen, vhroužen, vklet v sněhu. To jest z jara, pozděj v léta běhu vše se změní v oranž, pupur hned, hraje v barev tisícerém žehu. Zima přijde – sníh, kam stačí hled, jistá výzva ku věčnosti břehu – a zas římsa, les a celý svět v sněhu.... celý text
V_M