Jak rozumět médiím: Extenze člověka vydání
Marshall McLuhan

Pojem médií chápe McLuhan velmi široce: zahrnuje do něho nejen sdělovací prostředky jako noviny, rozhlas a televizi, ale i písmo, knihtisk, ba i hmotné technické vynálezy jako kolo, zbraně, dopravní spoje, auta atd. – tedy všechny prostředky, jimiž člověk rozšiřuje, díky vynalézavosti ducha, omezené síly a dosah své tělesné existence (třeba elektřina je extenzí nervové soustavy). Základní myšlenkou McLuhanovy teorie je, že tyto vynálezy nejsou jen pasivními prostředky, nýbrž zpětně působí na člověka, a to nejen obsahem, nýbrž i způsobem svého sdělení. Jestliže si člověk tuto sugesci médií neuvědomí, může nad nimi ztratit kontrolu, a pak se z dobrého sluhy stává špatný pán. Touto tezí, za níž jistě stojí stará myšlenka „čarodějova učně“, marně se snažícího zkrotit duchy, které rozpoutal, přesahuje McLuhanova speciální teorie do obecných úvah o dvojsečnosti technického pokroku a civilizace vůbec. K takovým úvahám dává McLuhanova kniha dost podnětů i dnes, čtvrt století po svém vzniku.... celý text
Literatura naučná Sociologie, společnost Umění
Vydáno: 1991 , OdeonOriginální název:
Understanding Media: The Extension of Man, 1964
více info...
Vydání dle jazyka (2)

2011,
Mladá fronta

Jak rozumět médiím: Extenze člověka
1991,
Odeon
Štítky knihy
masmédia (tisk, rozhlas, TV, internet) sociologie verbální (slovní) komunikace publicistika digitální média mediální gramotnostAutorovy další knížky
1991 | ![]() |
2000 | ![]() |