Král Artuš a jeho družina
Robert Wolf
Tato kniha dobrodružství nabízí všem hravým čtenářům vstoupit rovnýma nohama do dávné historie a stát se jedním z rytířů proslulého Kruhového stolu krále Artuše. Jen na Vás záleží, jaký příběh prožijete, jaké nevídaná dobrodružství a nástrahy vás potkají na cestě za svatým grálem!
Fantasy Gamebooky Pro děti a mládež
Vydáno: 1993 , BaronetOriginální název:
Das grosse König Artus Spielbuch, 1988
více info...
Přidat komentář
Kultovní gamebook mého dětství. Už si nevzpomínám, zda jsem ho dohrál, ale po letech jsem objevil jeho kouzlo znovu. Teď, coby znovuzrozený hráč deskovek, karetek a právě gamebooků se pokouším o štěstí zase. Držte mi palce!
Update: Byl jsem poražen gamebookem, nemohu říci jak, ledaže bych spoiloval, ale dobrá rada nad zlato - bacha na zhrzený ženský!
Zpočátku hrál poctivě, s tužkou a papírem, vše pečlivě zapsané, než jsem usoudil, že jsem vyvolený, a zápas s nějakým potulným rytířem v rezavém brnění prostě prohrát nemůžu. Nicméně cesty osudu jsou spletité, a i s nadlidskou silou jsem musel uznat svůj omyl a začal se považovat jen za smítko ve rozvětvených zákrutech osudu.
Nabízí se zamyšlení, zda ten, kdo nakonec došel na správný konec příběhu je jen statistická nahodilost, nebo k němu mají zdánlivě indiferentní jevy jako je osud tvořený bůhvíčím nebo herní strom vymyšlený autorem, nějaký osobní vztah.
Příjemná odpočinková četba pro milovníky rytířských legend a obdivovatele rytířů kruhového stolu.
Tento gamebook vás provede Legendou o svatém grálu. Začínáte v roli bezejmenného mladého muže, který žije s matkou v lese. Po náhodném setkání s rytíři vyrazíte, k velké nelibosti své matky, na Camelot stát se rytířem. Postupně procházíte nejprve učednická léta, možná navštívíte bájný Avalon, zúčastníte se rytířského turnajem, zamilujete se do Guinevery a nakonec se vydáte hledat svatý grál. Zkrátka vše co k této legendě patří.
Pokud jde o příběh, tak hlavní linie je předem daná a hráč se od ní sice v některých místech může trochu odchýlit, ale hra ho nakonec vždy přivede zpět. V samotném průběhu hry hráč chvílemi představuje Percivala a chvílemi Lancelota, i když fakticky není ani jednou z těchto postav. Oba zmiňovaní rytíři v knize vystupují jako vedlejší postavy se kterými se hráč může setkat nebo s nimi bojovat v rytířském klání.
Co se týká obtížnosti, tak pokud budete tento gamebook hrát, smiřte se s tím, že vaše postava sem tam zemře. Zkrátka kosty občas nepadnou. Nicméně když opomenu tento aspekt, tak je gamebook celkem jednoduchý a více méně nemáte moc kde zabloudit. Jenom si to chce dát sakra pozor na ženský. Velmi rychle zjistíte, že dovedou být mnohem nebezpečnější než neviditelný rytíři a jiní nepřátelé. :-)
Já osobně jsem se k tomuto gamebooku po dlouhých letech vrátil, protože i přes zmíněná negativa si myslím, že v sobě má atmosféru Legendy o grálu. A zároveň sleduje vývoj postavy od naivky po zkušeného rytíře. Originálním prvkem gamebooku je rovněž vlastnost druhé tváře, která hráči dává možnost nahlédnout do budoucnosti prostřednictvím vizí ve fromě obrazových symbolů.
Hodnocení: lehce podprůměrný gamebook inspirovaný legendou o svatém grálu. I přesto, že hráč nemá příliš mnoho svobody v rozhodování, tak z příběhu dýchá atmosféra Legendy o grálu.
V tomhle originálním gamebooku se snoubí autorova láska k pověsti o králi Artušovi a rytířích Kruhového stolu s uměním provést čtenáře-hráče humornou a čtivou formou nejzajímavějšími prostředími (hrad Camelot, ostrov Avalon...) a seznámit jej zblízka (s některými až intimně) s typickými postavami (Lancelot, Merlin, Guenevera...). Gamebook jsem měl kdysi dávno (v telecích letech) v ruce, ale až teď doceňuju všechny narážky a souvislosti. Čtenář je velmi lehce vtažen do role mladého syna knížete vychovávaného na venkově, postupně se stávajícího mužem a rytířem Kulatého stolu, účastníkem rytířského turnaje, zažívajícím milostná dobrodružství a díky oproštění se od světských požitků a zaměřením se na duchovní stránku a hodnoty pravého rytíře nakonec třímajícím Svatý Grál.
Jednotlivá prostředí a setkání jsou zajímavě vykreslena, jsou dobře zapamatovatelná a proto není třeba si kreslit mapu ani si dělat poznámky, což někteří méně systematičtější hráči možná ocení.
Herní systém je jednoduchý. Originální je mj. veličina Milenecké umění, kterou jsem zatím nikde jinde nepotkal. Kvůli (vhodně popsaným) milostným scénám je kniha určena pro generaci 15+, možná i proto autor čtenáři vyká, což také nebývá zvykem (a tady se to hodí).
Systém souboje je možná až příliš jednoduchý, někdy stačí hod jedné kostky a souboj končí (často fatálně i pro hráče). I tzv. skládání zkoušek schopností hodně závisí na hodu kostkami - stačí někde hodit málo a končíte. Proto gamebook řadím spíš mezi ty obtížnější (ne ve smyslu hratelnosti, ale častější úmrtnosti). Otravné je pak začínat stále úplně od začátku a nutí to volit si záchytné body, od kterých se zase "odpíchnout".
Plusy: Prožití doby krále Artuše "na vlastní kůži" se vším všudy (souboje mečem, turnaj s dřevci, kouzelné schopnosti včetně možnosti pohlédnout do budoucnosti, milostné avantýry, záchrana spanilých dívek z nesnází, hledání svatého Grálu...). Originální herní veličiny (Chytrost, Milenecké umění, panoš, schopnost Druhé tváře). Humorný jazyk.
Mínusy: Velký podíl náhody (nešťastný hod kostkou může být fatální). Trochu kostrbatá pravidla rytířského turnaje.
Zábavnost: 10/10
Obtížnost: 7/10