Šest problémů pro dona Isidra Parodiho
Jorge Luis Borges , Adolfo Bioy Casares
Spojovacím článkem a hrdinou šesti detektivních příběhů je vězeň – nevinně odsouzený holič don Parodi. Každý z příběhů má osobité zabarvení a osobitou atmosféru v souladu s osobou, která dona Parodiho informuje o kriminální zápletce, i v souladu s prostředím, kde se příběh odehrává. V podstatě není v příbězích důležité odhalení pachatele, kterého v závěru odhalí don Parodi stručnou logickou, úvahou, nedochází rovněž k vlastnímu pátrání v obvyklém slova smyslu. Autoři chtějí především s humorem paradizovat detektivku. Úvod: Gervasio Montenegro. Pozn. o autorovi napsal Kamil Uhlíř.... celý text
Literatura světová Detektivky, krimi Povídky
Vydáno: 1968 , OdeonOriginální název:
Seis problemas para don Isidro Parodi, 1942
více info...
Přidat komentář
Literární mystifikace dvou argentinských spisovatelů. Jorge Luis Borges, Adolfo Bioy Casares a jejich fiktivní spisovatel H. Bustos Domecq, údajný autor mnoha děl, mezi nimi i "detektivních" povídek Šest problémů pro dona Isidra Parodiho. Už detektivovo příjmení Parodi nejspíš předznamenává mnohé. Detektiv Parodi sedí ve vězení a podobně jako slavný Wolfe (detektiv z pera Rexe Stouta) vyšetřuje, aniž by se pohnul z místa. Avšak tyhle detektivky jsou jaksi falešné - vlastně to žádné detektivky v pravém smyslu nejsou, ačkoli se tak tváří. Za Parodim v každém textu přijde nějaká bizarní postavička a dlouze mu vypráví svůj příběh, obvykle podivně směšný, přestože jde v jádru o zločin. Parodi následně popřemýšlí a přijde s řešením. Ještě nečekanějším a bizarnějším, než jaký byl původní problém.
Je to dobré, veselé, svým způsobem kouzelné a to, s jakým gustem archetipizují a parodují pánové Borges a Casares... tedy pardon, pouze pan Domecq... různé lidské typy, je vážně obdivuhodné. Jen - ač má kniha sotva 200 stran - se to brzy zacyklí a začne to být čímsi stejné. Tři povídky by mi upřímně bohatě stačily. Přiznám, že u dalších třech jsem občas měl problém udržet pozornost, protože sebevětší překvapení nemohlo překvapit, neboť struktura příběhů byla stále stejná. Možná je lepší si ty povídky dávkovat s velkými pauzami a přečíst je během dvou odpolední nebylo správné rozhodnutí...
S touto knihou mám velmi komplikovaný vztah. Na jednu stranu ji mám velice ráda, protože jsem ji dostala darem od člověka, který je mému srdci velmi blízky. Na druhou stranu jsem toto na první pohled čajové čtení četla nekonečně dlouho a proklínala za to sebe i Isidra Parodiho. Kniha mi obsahem zkrátka vůbec nesedla a já při čtení trpěla jako zvíře, které se rozhodlo, že to zkrátka dočte, ať to stojí, co to stojí.
Štítky knihy
spisovatelé Argentina argentinská literatura hispanoamerická literatura fiktivní životopisy, biografieČást díla
Býčí bůh
1942
Dlouhé hledání mága Taj Ana
1942
Dvanáct znamení světa
1942
Goliadkinovy noci
1942
Oběť Tadea Limarda
1942
Šest příběhů, společné dílo věhlasných autorů Borgese a Casarese, představuje spíše parodii na detektivku. Nabízí místy až absurdní situace a zápletky, to vše okořeněno humorem, který nemá chybu.