Skutečná událost

Skutečná událost
https://www.databazeknih.cz/img/books/14_/144745/bmid_skutecna-udalost-QUD-144745.png 3 174 174

Román o tom, co vzejde z jednoho obyčejného rande, jednoho obyčejného přátelství, jedné obyčejné exekuce a z obyčejné touhy po pomstě. Hakl zůstává věrný žánrové nezařaditelnosti – útržky z historie německé RAF se mísí se současným českým marazmem, existenciální thriller s milostným příběhem, šedý optimizmus s černou realitou. Poprvé se však v jeho próze objevuje aktivní prvek – čin jako jediné možné řešení.... celý text

Přidat komentář

huhuhu
10.12.2022 3 z 5

Moje první kniha od Hakla, četla jsem kvůli Čtenářské výzvě. Jisté je, že ten člověk psát umí, ale zdá se mi, že tak nějak nemá o čem. Kniha je řemeslně dobře zvládnutá, zajímavě se tam prolínají žánry, dobře odráží dnešní dobu, ale čtenáři toho vlastně moc nenabízí. Hlavní postava je nezajímavý a nudný chlap, který nesnáší svoji práci a veškerý volný čas tráví hraním předpotopních počítačových her a rádobyintelektuálním plkáním se stejně podivnými kamarády. Text je spíš takový autorův literární exhibicionismus, ale čtenář (a zvláště čtenářka) si z něj toho bohužel moc neodnese.

Praevka
18.04.2021 3 z 5

Jak se vzbouřit proti systému? Jak dát konečně těm nedotknutelným co proto? Pokud jste s nenáviděným systémem provázaní (nebo jím odkojení) příliš, je to vlastně nemožné. Může ke vzpouře dojít aspoň ve vaší fantazii?


Iki1
19.03.2021 1 z 5

Autor se umí dívat kolem sebe, umí hledat postavy odlišné od ostatních. Jako moderní dílo současné doby mi to moc nepřišlo, podobné výlevy vlastního nitra tu už byly a zřejmě budou. Tady mi ale chybělo sebemenší pojítko, nějaký hlubší smysl.

Kiki22
14.11.2020 1 z 5

Přečetla jsem to, ale vlastně vůbec nevím, o čem jsem četla. Pasáže s Kájou, Evženem a Pitvorem, to bylo jediné, čeho se dalo chytit. Ani narážky na počítačové hry mi nevadily, jazyk a styl vyprávění fajn. Ale odbočky k RAF jsem 3/4 knihy nechápala, nejsou nijak vysvětlené, takže kdo jako já neví, o co jde, musí si to dohledat už na začátku, jinak nepochopí až do konce. Potřeba něco podniknout proti nespravedlivému systému a morálka, to jsou asi hlavní témata, ale provedení mě neoslovilo.

toni-az
24.03.2018 3 z 5

Na to že Magnesia Litera má propagovat kvalitní literaturu mi to připadalo dost o ničem. Hipsterské pseudointelektuální nicneříkající kecy. Forma pro formu, autor se zjevně strašně snažil se něčím odlišit, nicméně pak se to strašně špatně čte.

Co mi tak vadilo nejvíc:
- Dva typy odstavců, tučná první věta - fakt to rušilo plynulost četby
- Jazyk - slang, vulgarismy - ne že bych tak nemluvil taky, ale v knížce to prostě ruší, a to tak že hodně
- Nesouvisející odbočky - těch bylo víc než děje, trochu mi to připomíná Hrabala, každopádně pasáže o RAF (nemyslí se tím nic britského) byly neskutečně nudné, hlášky z počítačových her nicneříkající, zvlášť pro ty, kdo je neznají
- Nevím zda záměrné nepravdy a polopravdy nebo se jen autor neobtěžoval zjistit, jak co funguje, nicméně za mě ztrácí na serióznosti

Na druhou stranu se našlo pár věcí, které mě zaujaly. Místy pěkné formulace a metafory, zajímavě popsaný vztah s Kájou, konečná akce s Pitvorem. Za mě tak 50%.

alfinha2321
22.02.2018 2 z 5

Knihu jsem četla kvůli Čtenářské výzvě, ale vůbec to není můj šálek čaje. Styl mě mátl a každý večer, když jsem se vrátila ke čtení před spaním, jsem si vůbec nemohla vzpomenout, o čem jsem vlastně četla včera...

Nartaya
13.12.2017 5 z 5

Přečtená během dne. Žádné zdržování, běh událostí - a přitom se vlastně vůbec nic neděje.

TadeášFalk
12.10.2017 2 z 5

Tradičně zajímavě výtvarně zpracovaná kniha od Hakla. Ničím jiným mě vlastně nezaujala. To tradiční tlachání o ničem, za nímž se skrývá hlubší idea už spíš nudí. Ani jazyk už tady není, co u Hakla býval.

vlkcz
01.08.2017 4 z 5

Tak pro estéty tahle knížka moc není. Ale pokud se člověk přenese přes ne vždy líbivý styl, musí mu v hlavě vrtat červíčci. Jak snadno jsme zapomněli na vlastní teroristy, ať už byli z RAF, ETA, IRA, Brigate rosse, na československou podporu jejich činnosti, jak už skoro nikdo neví nic o jejich obětech a teď se rozhořčujeme nad terorismem islámským. Přitom vyrůstá ze stejných kořenů.
Nestojíme na prahu doby, kdy se někteří z těch státem pronásledovaných "normálních" lidí rozhodnou řešit svou bezmoc vůči systému stejně jako jeden z hrdinů?
Možná je pro Hakla příliš náročné udržet koherentní vyprávění celou dobu a je pro něj vhodnější forma povídka. Ale mám pocit, že ta trochu mozaikovitost příběhu je úmysl. A když text vyzdobí podobnými skvosty, jako je například popis blesku ("Elektrická prasklina prošije žhavým drátem sérii mračen.") nebo "HR = home relations?" tak mu člověk ledaco odpustí.

StihOMam
21.03.2017

Kniha se mi dostala do rukou před dvěma a půl lety. Vůbec si nepamatuji, o čem byla, jakou formou ji autor napsal, kdo byl hlavní hrdina - ani jediná vzpomínka. Nic. Nestojí mi za to si cokoliv z těchto 190 stránek pamatovat.

Metcheque
01.03.2016 5 z 5

První asociace, která mě v souvislosti se Skutečnou událostí napadá, je nostalgický návrat do roku 2002, kdy jsem jak o duši pařil Return to castle Wolfenstein, kteroužto FPS střílečku tak bravurně popisuje hlavní hrdina knihy.

Ale konec srandy. Čím je Haklova próza tak jedinečná, že i porota Magnesky hledí s otevřenými ústy? Dle mého názoru originální prací s tématem. Teroristická skupina RAF je v románu uchopena skutečně jen útržkovitě. Autor jakoby nechal čtenáře jen krátce nahlédnout za oponu své narace a pak již odbíhá od tématu pryč. Čtenář si tak asociace propojuje sám a přestože takový postup vypadá jako postmoderní blouznění, četba není vůbec těžkopádná či nesouvislá.

Za největší lahůdku Haklovy tvorby však považuji jeho osobitý jazykový styl. Ta kakofonie v každé druhé větě! Ta šílená slovní spojení, které by nevymysleli ani Havránek s Mathesiem na LSD! Ta poetičnost každého odstavce, ten vzletný básnický rytmus!

Uf, ještěže Hakl nepíše poezii. To by tu vznikla nová avantgarda.

MessiáŠ
03.10.2015 1 z 5

Pokud se v souvislosti s českým filmem vžilo označení chcípácký film, v převodu do literárního média by Hakl všem chcípákům kraloval – jak jinak než s trnovou korunou na hlavě a s Literou coby žezlem v ruce. Zde se navíc vypravěč-autor (přejmeme-li fikční hru, lze ho nazývat třeba Hakl) převtělil do role (falešného) proroka, podle nějž se už musí něco ve vulgarismy zahrnovaném a pofidérně definovaném světě konečně udát. Událo: Hakl napsal k smrti špatnou knihu (ve které se skoro nic neudálo). Dokonce tak špatnou, že by se na to psaní měl v zájmu všech – minimálně na chvíli (pár desítek let) – vykašlat.

Což nejspíš neudělá, protože psát prostě musí, jak přiznává v jedné z předchozích knih, a proto bude svými opilecky grafomanskými zvratky těšit čtenáře i nadále. Avšak dokonce i jazyk, který by z proudu vědomí měl působit živě a nespoutaně, je únavný a těžkopádný (např. kerouacovská vesmírná energie to vážně není; Hakl je spíš reprezentantem české „blít generace“), variující autorova klišé, a v pokusech o expresionistická přirovnání vyvolává mnohem víc úsměvnou křeč než sugesci.

Ani střídání různých formálních prostředků v rámci kapitol nicméně nedokáže zakrýt obsahovou a kompoziční bezradnost tvůrce. Dalo by se pochopit, že Hakl-vypravěč nikam nesměřuje, když se snaží tematizovat vlastní neukotvenost, ovšem bezcílnost a nefunkčnost Hakl-autora coby démiurga je neodpustitelná. Občas mám dojem, že Hakl nevidí ve vyprávění dál než za právě dopsanou větu; slova, věty, kapitoly se nahodile shlukují bez významu pro celek. Po prvních dvou poměrně slušných kapitolách se dostaví bohapusté hospodské blábolení (tzv. haklovská únava – člověk by potřeboval záchranný kruh, aby se v tom oceánu sraček neutopil): hovory o politicko-společenské situaci, které svou předstíranou zasvěceností – načerpanou z internetových nezávislých deníků, nebo tak nějak – odkazují bezmála až kamsi ke konspiračním teoriím, nechybí ani neméně zasvěcené debaty o dávno zašlých počítačových hrách či zbraních.

Tím se zhruba myšlenkový svět postav a díla vyčerpává, přičemž myšlenkový je samozřejmě nadsázka, protože myšlenka (idea) by ze své podstaty měla mít alespoň jakýsi tvar, což se u Hakla opravdu říci nedá (ale chápu, byl prostě jenom děsně nasranej na všecko kolem, nebyl čas lámat si hlavu, kdo je kdo a o čem píšu). Jeho chrlení bez souvislostí (kontext!) se nevyhne ani taktéž už poznávacímu flagelantsví, vlastním sebeodsudkům o kreténovi, jež snad mají cosi ospravedlnit. Úvahy o činu, ke kterým je vytvářena neustálá paralela německou RAF, se nikdy nedostanou za hranici banálního žvanění.

Když však nalezne nabádání k činu odezvu v příběhu, dotkne se Hakl hvězd trapnosti. Neuvěřitelnou žánrovou krimi vsuvku (a spolu s ní další příhody) tak musí na poslední straně negovat, což se dá interpretovat jako ucuknutí na poslední chvíli před možnou radikálností a koneckonců definitivní gesto demaskované nemohoucnosti. Alespoň že vypravěč v závěru pronese: „Ne, nejsem spisovatel.“ Že to ale trvalo, vyřadit se z literatury a pronést jedinou skutečně smysluplnou větu. U mě to máš za jedna, ty hlavo!

želvis
13.09.2015 3 z 5

Asi jsem nepochopil smysl te knihy, nevim co si z ni mam vzit, kazdopadne je to zajimava zkusenost, nic podobneho jsem nikdy necetl.

douchová
26.07.2015 2 z 5

Docela jsem se nudila.

playada
03.11.2014

Já nedávám žádnou hvězdičku. Převládají rozpaky nad pozitivy. Námět dobrý ( prolínání s dějem z knihy), ale toť vše.
Proč je Evžen vulgární ( čím víc vulgarit, tím víc ocenění ?)?

Fufinka333
28.10.2014 ztráta času

Chtěla jsem dočíst jen proto, abych nesoudila předčasně. Takže ted s klidem můžu říct, že ne!!! To není čtivo. Rozstříhejte nedělní novinky na slova, nasypejte na stůl a čtěte - výsledek je stejný.

Inozuka
20.10.2014 5 z 5

Ty jo, ten Hakl mě fakt bere. Zdánlivá roztěkanost, která ale docela výstižně popisuje dnešek a konfrontuje jej s pohledem cynického nezařaditelného solitéra. "Nitro je jediné, za co se stydím. Za to, že tam není žádná víra, jistota, filozofie, oheň, bouře. Jen registr." Velice osobitý styl psaní a vystavění celého příběhu, kde se zdánlivě nic neděje a přitom tam jde o velké věci. Baví mě ten "chlapskej" přístup... hrabání se v historii RAF, odkazy na Druhou světovou, Wolfenstein... Originálně zpracovaná mi přišla i ta milostná linie. Nevím, jestli to bylo na Magnezii Literu a je mi to fuk. Parafrázuji Mozarta: "Můj Hakl mi rozumí..."

fruitbueno
07.07.2014 3 z 5

Jednoznačně nejstravitelnější kniha, kterou jsem od autora četla!

pistalka
01.07.2014 2 z 5

Magnesia Litera? A za co?!
Asi je v módě vznešené psaní o ničem, ve kterém je ono "nic" schováno v těžko uchopitelných, abstraktních pasážích plných cool věcí, ze kterých si stejně nic nevezmete, protože autor jaksi necítí potřebu vodit čtenáře za ručičku. Jasně, to určitě ne vždy musí, a velikáni světové i české literatury to mnohdy nedělali, to ovšem byla kvalitní díla, při kterých jste se po třech větách rozplynuli blahem. No a teď držíte v ruce knížku, jejíž vyprávění stojí za prd, příběh jakbysmet, sjíždíte jakési útržkovité segmenty příběhu, které ani nedávají smysl, tak si aspoň po dočtení přečtete anotaci, abyste měli šajnu, o co tam jakože šlo. Chtěl bych vidět člověka, který si četbu tohoto románu upřímně užil, odnesl si z něj něco (a nebyla to póza). Snad jen to poměrně vzhledné vydání z Arga za něco stojí.

Hombre
22.04.2014 5 z 5

Ha, ha, dlouho jsem se tak nepobavil, jako nad těmito čtyřmi komentáři. Haklovi tleskám, gratuluji k ceně a vám, přátelé, mohu doporučit jen jedno. Zůstaňte u Mistrů Leonardů a Harry Potterů, neboť tam vás zajisté zklamání nečeká.. Ale teď ke knize. Ty nejlepší sondy do současného světa přicházejí nenápadně a jakoby oklikou a to je přesně případ této knížky. Mimo jiné jsem byl příjemně překvapen výborným zpracováním milostného příběhu. I po delší době mám z knihy zcela jasný pocit. Takže fajn..

Štítky knihy

česká literatura Magnesia Litera

Autorovy další knížky

Emil Hakl (p)
česká, 1958
2001  75%Konec světa
2008  78%O rodičích a dětech
2013  63%Skutečná událost
2016  74%Umina verze
2014  69%Hovězí kostky