Uvnitř neolitické mysli: Vědomí, vesmír a říše bohů

Uvnitř neolitické mysli: Vědomí, vesmír a říše bohů
https://www.databazeknih.cz/img/books/44_/44249/bmid_uvnitr-neoliticke-mysli-vedomi-vesm-ZrN-44249.jpg 3 14 14

Autor knihy Mysl v jeskyni se svým kolegou zkoumají složitou pavučinu víry, mýtů a společnosti v neolitickém období, kdy se zrodilo zemědělství a třídně rozdělená společnost, jak ji známe dnes. Autoři se zaměřují na dvě odlišná místa a období: Blízký východ s jeho kultovními stavbami a ukládáním lebek a západní Evropu s jejími kamennými monumenty staršími než egyptské pyramidy. Autoři, kteří čerpají z moderních výzkumů a objevů, spojují tyto poznatky s lidským vědomím, fantazií a vírou, aby vytvořili provokativní nové teorie o příčinách pradávné revoluce v kosmologii a původu složitosti lidské společnosti.... celý text

Literatura naučná Věda
Vydáno: , Academia
Originální název:

Inside the Neolithic Mind: Consciousness, Cosmos, and the Realm of the Gods, 2005


více info...

Přidat komentář

ludek7426
30.05.2020 4 z 5

Co se odehrávalo v myslích neolitických stavitelů kamenných monumentů v západní Evropě, starších než egyptské Pyramidy? Fascinující kniha ke které se budu určitě často vracet.

roman9739
02.03.2020 3 z 5

Každý den četby této knihy jsem bojoval s jejím odložením. On je to vlastně Lewis-Williamsův styl - už u jeho první knihy Mysl v jeskyni jsem měl podobný problém; do té jsem se také přehoupl až v druhé polovině.
On se zřejmě David děsně rád poslouchá a než se dostane k meritu věci, přece jen to chvíli trvá. Tím pádem rozumím všem předchozím komentářům i souhlasím s názorem, že první kniha byla lepší.
Pokud však dáte Davidovi šanci, zkusíte s ním hrát jeho provokativní hru, narazíte nejen na zajímavé myšlenky, ale nakonec i jeho styl pojmete za svůj (mě se to povedlo až u samého konce páté kapitoly) a knihu, přes výhrady, zdárně dočtete.
Nutno říct, že vyznění celé knihy poškodil velmi špatný překlad, plný nejen obsahových, ale i gramatických chyb.
Pro dokreslení určité myšlenkové nesourodosti (či chybného překladu) uvádím tuto pasáž, v nezkrácené verzi: Kámen uzavírající vchod do hrobky Newgrange byl naproti tomu zdoben na místě. Teprve poté, co byl dotažen před vchod, bylo rozhodnuto o přesném umístění motivů. Soudě podle jejich pečlivého uskupení si jejich tvůrci celkový vzor nejprve načrtli, než ho začali vydlabávat. Celý povrch kamene na vnější straně pokrývají dvě řady spirál, na okrajích zkrácené. Spodní řada končí u země, i když není vyloučené, že vzor pokračoval i na spodní straně kamene a symbolicky propojoval nadzemní svět s podzemním. (Academia 2008, strana 280 dole)
Jak mohl vzor pokračovat na spodní straně, když byl, podle dvou předchozích vět, upraven až na místě, poté, co byl převlečen na pečlivě vybrané místo? Toto jsou bohužel myšlenkové nedostatky, které se vyskytují v knize na více místech.


medvedice3
19.01.2016 2 z 5

Už dlouho se mi nestal,o, abych kniho povalovala jen tak na nočním stolku, náhodně otevřela, kus přečetla a zase zavřela. Zkoušela jsem číst od začátku, z prostředka, od konce - nepovedlo se mi ji souvisle (pře)číst. Mám pocit, že pánům autorům nesedla týmová spolupráce nebo neolit. Paleolit (Mysl v jeskyni ) jen jednoho z nich (D. Lewis-Williams) je skvělý. A třetí možnost - že kniha nesedla mně.

3497299
02.08.2015 2 z 5

Jen doufám, že autoři nepřistupují ke svým archeologickým zkoumáním stejně ledabyle, jako ke konfliktu koperníkovské a ptolemaiovské soustavy - možná by si o tom měli nejprve něco přečíst, než to příště použijí coby triviální a poněkud překroucený argument. Kniha je to sice zajímavá a v mnoha ohledech poučná, ale schopnost porozumění autorů tomu, co je člověk, co je náboženská víra a koneckonců i toho, co přesně znamená jejich "neurologická" hypotéza, je tristní. Obávám se, že jde také o dílo poněkud poznamenané idiotským konfliktem mezi kreacionisty a materialisty, který tvoří poněkud groteskní pozadí popularizace vědy z pera amerických autorů (víceméně obě bojující strany upoutávají svou tupostí, i když kreacionisté mají asi v průměru menší IQ). Ještě chvíli číst Lewis-Williamsovy a Pearceovy argumenty a začnu chodit do kostela.

Stilico
06.06.2012 3 z 5

Čtiví text, který se snaží nabídnout odlišný pohled na vývoj lidstva. Oproti běžným modelům staví nad ekonomické a klimatické modely náboženské představy pravěkých lidí. Podotýkám, že autor má o náboženství ryze ateistické představy, neboť považuje každou víru za snahu o vyrovnání se člověka s nepochopitelnými informacemi, které nám občas náš vlastní mozek vysílá. Místy jsem jen nemohl vydržet až moc detailní fabulaci o průběhu těch kterých náboženských rituálů. Tak detailně by to nedokázal pojmout ani přímý účastník.. Ale rozhodně stojí za přečtení a popřemýšlení.