Taklamakan Taklamakan komentáře u knih

☰ menu

Bouřková sezóna Bouřková sezóna Andrzej Sapkowski

Sapkowski to dokázal. Tenhle večírek pro pamětníky se mu povedl. Ve svém věku už se patrně
nikdy nepustí do další složité a náročné ságy. Sám si musí být vědom, že zaklínačskou sérii
nepřekoná.
Proto se rozhodl k logickému kroku. Podobně jako kdysi Joseph Heller v závěru života povolal
postavy ze své nejslavnější knihy Hlava XXII do jejího pokračování Zavíráme i Sapkowski
pozval staré známé a rozhodl se to s nimi ještě jednou pořádně rozjet.
To je ten důvod, proč v knize příliš nevysvětluje, kdo je kdo a co znamená. Ač se čistě
technicky vzato jedná o prequel, je si polský autor moc dobře vědom, že se do jeho četby
pustí hlavně fanoušci ságy o bělovlasém rivském bijci.
A ti v novele najdou přesně to, co chtějí. Geralt, Marigold, dokonce i Yennefer se dějem
mihne. Člověk se tak jen lehce usmívá a se zaujetím sleduje, jak si stará parta vede.
Sapkowského bychom mohli právem nařknout z jistého kalkulu. Je dostatečně inteligentní, aby
věděl, že právě zaměřením na odrostlé čtenáře svých předchozích knih zahraje zejména na
strunu sentimentu a nostalgie. Fanda mu pak leccos odpustí.
Ono toho ale k odpouštění není mnoho. Dějové skoky se dají v pořádku sledovat. Zbytečná mi
přišla jen linka s dívkou Nimue a celkově rozvláčný a zbytečně dovysvětlující konec, kde
právě do krajnosti natahovaná struna nostalgie už hrozila každou chvíli prasknout.
Jinak ale musím ocenit pokus o trochu mladšího, trochu rozvernějšího zaklínače. I Geralt
nemohl být vždycky zahořklý a plný tmy. Moderní jazyk, souboje, humor i sex dělají z Bouřkové
sezóny po většinu času svižný koktejl, který se dobře čte a podněcuje chuť se i v roce 2015
vrátit k dalším knihám série a znovu si ji "projet".

15.01.2015 4 z 5


Mluvící balík Mluvící balík Gerald Durrell

Krásná, hravá kniha, u níž se stejnou měrou pobaví děti i dospělí. Pan Durrell měl neobyčejnou fantazii. Spolu s vynikajícím překladem vzniká lahůdka, kterou není dobré si nechat ujít.

25.01.2015 5 z 5


Čarodějův učeň Čarodějův učeň Otfried Preussler

Nádherně potemnělé zpracování lužickosrbského příběhu o Krabatovi. Mnohovrstevnatý příběh, který v knize vynikne ještě lépe než v (jinak vynikajícím - ještě teď si u něj koušu nehty) animovaném filmu Karla Zemana.

24.07.2017 5 z 5


Kamenné sny Kamenné sny Akram Ajlisli (p)

Když vidíte, jak po světě sílí nacionalistické tendence a nenávist ke všemu jinému, jsou Kamenné sny velice aktuální a důležitý román. Když se svým zájmem jdete za doprovodný text, z reakcí Ázerbájdžánců na jeho vydání vás i v letním parnu musí mrazit. Zvláště, když si připomenete, že s prezidentem Alijevem se rád kamarádí i náš nejvyšší představitel. A chtě nechtě si vzpomenete i na současné upevňování režimu v Turecku. Vlastně jsou to z velké části právě "vnější" okolnosti románu, které z něj dělají tak silné dílo a z Akrama Ajlisliho kandidáta na Nobelovu cenu. Jinak je to místy groteskní, snová, bukolická próza, která nezapře, že spisovatel je autorem venkovských románů. A že do svého rodného jazyka uvedl Marquéze či Ajtmatova. Otiskne se do vás. Upřímností snahy vylíčit "nepřátelský" národ jako skutečné lidi a ne boschovské zrůdy zplozené koly propagandy. Popisem vykořeněnosti lidí, kterým životy přervaly dvě genocidy a charaktery zkazilo (nebo naopak vytříbilo) období nadvlády Velkého bratra SSSR.

21.07.2016 4 z 5


Krev prvorozených Krev prvorozených Juraj Červenák

Červenák dokazuje, že žánr historické detektivky umí čím dál líp. Druhý díl dobrodružství Barbariče, Steina & Jaroše je ještě o chlup lepší než banskoštiavnický úvod nové ságy. Spisovatel rudolfinskou éru nijak nepřikrášluje, naopak se snaží o špinavý obraz té doby a dokazuje, že lidé - s jejich touhami, intrikami a slabostmi jsou stále stejní. Pro příznivce soubojů nechybí nějaký ten šerm, hlavně ale děj táhne spletitá detektivní linka a také postupně odhalovaná záhada v osobním životě jednoho z hrdinů. Kniha bohužel trochu ztrácí na tempu těsně před vrcholem. Finále je ale řemeslně opět dobře zvládnuté.

08.02.2015 4 z 5


Elév Elév Philip Roth

Komentář Roberta Cam(em)berta je smutným důkazem, kam se dostane literatura, když ji hodnotí ubohý zakomplexovaný primitiv bez špetky inteligence a schopnosti chápat dílo v celé jeho komplexnosti. Naopak. Každý, kdo si přečte následující úryvek (a pozorně celou knihu), dospěje k závěru, jak důležitou interpretaci Deníku tady Philip Roth přináší. Velký americký autor má ale v Čechách bohužel smůlu na čtenáře.

"Jak by i ti nejotupělejší z obyčejných mohli přehlížet, co se dělo Židům jen proto, že jsou Židé, jak by i ti nejzpozdilejší z jinověrných mohli nechápat, oč šlo, když si v Het Achterhuis přečetli že si Frankovi jednou za rok zazpívali neškodnou chanukovou píseň, řekli pár hebrejských slov, zapálili pár svíček, vyměnili pár dárků - obřad trval kolem deseti minut - a to bylo vše, co z nich dělalo nepřítele."

Mimochodem - kniha obsahuje i velmi závažnou pasáž o moderní reflexi antisemitismu, která je vložena jako ilustrace k nutnosti spisovatele přervat pouta s prostředím, z něhož vyšel.

27.11.2015 4 z 5


Hra na vraha Hra na vraha Margaret Atwood

Škoda, škoda, že kniha naplňuje sliby z anotace až od oddílu , po němž je pojmenována. Těšil jsem se na nádherně podvratnou asambláž, výsledek je ale trochu jiný. Pár úvodních básní v próze je OK, pak ale následuje obrovsky nudný cestovní deníček s chabými pokusy o pointu. Třetí část - Hra na vraha - už ale přináší to, kvůli čemu jsem si Atwoodovou půjčil. Krásné hrátky s obsahem i formou, znejišťování čtenáře i mazání ostrých hran mezi ním, knihou a spisovatelem. Ve čtvrtém oddílu jako by se protla forma počáteční části s rafinovaností předposlední. Ne všechny texty jsou ale stejné úrovně, knihu trápí nevyrovnanost. I tak si ale myslím, že současné nízké hodnocení na DBK je zbytečně podstřelené. Chce to jen přistoupit na hru a nepředstavovat si, že dostávám standardní povídkovou sbírku. Nedostávám, protože nemám dostat.

24.07.2017 4 z 5


Stallo Stallo Stefan Spjut

Pokud byla kniha myšlena jako literární adaptace zoufalé nudy, povedla se znamenitě.

09.05.2015 2 z 5


Republika Republika David Zábranský

Zábranský se pouští na pole politické grotesky. Grotesknosti odpovídá už jazyk novely, namísto filozofování svižná čtivost, nadsázka, absurdita. Ačkoli vychází z dění na Slovensku, Kuciakovy vraždy, bouřím proti vládě Smeru, volby Čaputové prezidentkou, líčí tyto (poněkud posunuté a poupravené) události jako panoptikum, obraz Hieronyma Bosche. Asi hlavní tezí je vymezení vůči domnělé vševědoucnosti novinářského stavu. Zábranský sám v textu odsuzuje rychlokvašené politické "analýzy", které nám v knihách toho kterého "zasvěceného" novináře ukazují jedinou a neotřesitelnou pravdu. Palec nahoru. A sám volí text, který je - jak řečeno - satirou, groteskou. Vylíčení všech postav jako víceméně záporných hajzlů je další plus, stejně jako snaha v zásadě zlidštit postavu premiéra, o jehož pád jde. Zbytek už ale ztrácí a můžeme se ptát, jestli Zábranskému definitivně přeskočilo v kouli, nebo má dojem, že je třeskutě vtipný a nenapodobytelný glosátor. Sem tam utrousí něco rádobychytrého, aby jeho dílo vypadalo jako sofistikovaný Viewegh. Své teze ale nikdy nedovede dál, než k podivnému úšklebku, za nímž se skrývá prázdno. Je hezké na obálce zmiňovat environmentalismus, střety generací, ženské hnutí, nebo v knize vegetariánství a Gretu Thunbergovou, když se reálně o všechno jen otře. Schválně, neuniká vám při čtení Zábranský jako autor? Co vlastně o těchto jevech soudí? Zesměšňuje je? Přijímá? Reflektuje? On sám ví, ale neřekne, aby se neshodil. Autorský alibismus. Děj se rozpadá, s žádnou postavou nezůstaneme déle. Klíčové části děje jsou v podstatě přeskočeny. Najednou "jsme hodně někde" v ději, kde je naznačeno, že se mezitím řada věcí stala. Ty věci ale nepopisuje. V podstatě je kronikářem marginálního. Orámování absurdní historkou s přihrádkou v autě můžeme číst jako metaforu, nebo se zcela po právu ptát, jestli je Zábranského poslední opus náhodně zachyceným signálem z hodně vzdáleného a hodně jiného vesmíru.

29.11.2020 2 z 5


Básník (Román o Ivanu Blatném) Básník (Román o Ivanu Blatném) Martin Reiner

Klobouk dolů před panem Reinerem za to, jak dokázal proplout celou dvacetiletou Odysseou přípravy téhle knihy. Dokážu si dost dobře představit zoufalství při autorských "zákysech", měsíce strávené v archivech a oči zkažené luštěním rukopisů našich literátů.
Podařilo se mu složit obdivuhodnou koláž, která dohromady podává poměrně ucelený obraz literárního života první poloviny 20. století v Československu. Básníka lze s klidným srdcem doporučit všem zájemcům o populárně podanou literární historii, zákulisí tvorby a pikantní historky o spisovatelích.
Zároveň si ale myslím, že řekněme literárněvědná a "novinářská" práce převážila nad románovým psaním. Reiner nevyužívá příliš stylotvorných prvků jako romanopisec a kniha je tak opravdu spíše jednou obdivuhodnou reportáží, která nechává zaznívat i přesně citované historické dokumenty. Místy mě rušilo odbíhání od hlavního tématu a příliš široký záběr, který se autorovi nepodařilo zkrotit do jednoho vydatného proudu.
Pokud bych měl srovnávat s obdobnou knihou, jakou je Petrkov 13 od Lucie Tučkové, tak právě román o životě francouzské básnířky Suzanne Renaud z klávesnice mladé autorky je sevřenější a podle mě i lépe zvládnutý.
Prostě - Básní není dokonalá kniha, není to ani obrovské literární dílo, ale velice poctivě vysezené vejce, které možná není zlaté, avšak své místo v českém literárním provozu a četné čtenáře si určitě najde. A to je dobře.

20.02.2015 4 z 5


Pivní království Belgie Pivní království Belgie Filip Nerad

Příjemně napsaná a čtivá kniha, při které dostanete žízeň a chuť "na jedno."

30.12.2019 5 z 5


Švábi Švábi Jo Nesbø

Když nepočítám dramatizaci Nemesis, moje první setkání s Harry Holem. Polovina nudná, dozvídáme se množství informací, které k ničemu nepotřebujeme. Pak se to rozjede, závěr baví, ale vše vyustí takovým klišoidním finále. Celkově to není špatný počin, dal bych tak 70 procent.

24.07.2017 3 z 5


Aristokratka na koni Aristokratka na koni Evžen Boček

Pro mě velice příjemné překvapení. Přiznám se, že jsem dosud neměl s hradem Kostkou žádné zkušenosti, proto nemohu říci, nakolik se autor opakuje, jak naznačují některé komentáře. Líbil se mi humor, který není vyloženě k popukání, ale po většinu knihy nutí k úsměvu. Jako odpočinková kniha na léto proto Aristokratka na koni funguje velmi dobře. Co dělá zážitek o level lepším, je vynikající přednes Veroniky Kubařové v audioknize. Za mě palec nahoru.

24.07.2017 4 z 5


Poslední šumavská pastvina Poslední šumavská pastvina Martin Sichinger

Příjemné překvapení. Moje první setkání s panem Sichingerem a hned povedené. Určitě neunikne srovnávání s jiným bytostně jihočeským autorem - Jiřím Hájíčkem. Podobně jako jemu mu jde drobná kresba situací, míst, nálad a postřehů. Sichinger ale tolik nepsychologizuje, staví před nás spíše jakousi středoevropskou variaci na post-habsburský western. Kniha opravdu příjemně plyne, nutí k zamyšlení a přitom zbytečně nezdržuje. Některé momenty mi ale přeci jen přišly schématické a možná trochu násilné. Každopádně si od Sichingera s chutí přečtu i další knihy.

16.11.2016 4 z 5


Učenec jediné svíce Učenec jediné svíce Wallace Stevens

Hluboká, filosoficky laděná lyrika jednoho z nejvýznamnějších amerických básníků 20. století.

10.03.2015 5 z 5


Úděl umělce – Duchampovské meditace Úděl umělce – Duchampovské meditace Jindřich Chalupecký

Chalupeckého stěžejní dílo, které vychází z desítek let studování francouzského umělce, jejich korespondence i osobních návštěv výstav ve světě. Představuje komplexní pohled na Duchampa jako mnohovrstevnatou a nesmírně komplikovanou osobnost, jejíž intelektuální přesah je daleko větší, než by se laikům obeznámeným leda tak se zprofanovanou Fontánou (záchodovou mušlí vystavenou v muzeu), mohlo zdát. Jednoznačně doporučuji.

05.02.2015 5 z 5


Vyhonit ďábla: O vztazích, sexu a intimitě Vyhonit ďábla: O vztazích, sexu a intimitě Terézia Ferjančeková

Skutečně nevkusná obálka, trapná snaha rádobyšokovat. Slečny se minuly s tématem asi o 150 let. Cca v éře královny Viktorie by ještě byly přínosnými průkopnicemi. Dobrá literatura bohužel žádá o padesát parníků více.

12.02.2022 odpad!


Superman: Pro zítřek: Kniha druhá Superman: Pro zítřek: Kniha druhá Brian Azzarello

Existují komiksy, kde se organicky protíná popkultura s filosofií. Tenhle Superman to ale rozhodně není. Vysloveně nádhernou kresbu, z níž by si nejeden obraz zasloužil samostatně vyvěsit na zeď, kazí zoufale nudný syžet plný rádobychytrých dialogů. Myšlenky, které by stály za zaznamenání, jsem v celém dvoudílném kompletu našel jen dvě (ani jedna nebyla přehnaně originální, ale pořád jde o pupkulturu, že?). Biblické odkazy? Jako ten "dáme tam chlápka, co bude mít na krku jmenovku Francis Assisi a všichni se poserou blahem" - vážně? Navíc děj postrádá logiku. Nechci spojlovat, takže jen v náznaku - proč proboha Superman stvoří něco, co pak pošle do světa, aby to našel kdejaký pablb? A proč tu věc může vzít a odnést ji dovnitř té samé věci? WTF?

24.07.2017 3 z 5


Požár smyslů Požár smyslů Michelangelo Buonarroti

Máloco z klasické poezie mě osloví. Vzpomínám, jak jsem kdysi trpěl o Sonetů Lauře (a všechny slovní hrátky s vavříny to jen zhoršovaly). Michelangelo obdivuji jako sochaře i malíře, proto jsem se rád seznámil s jeho méně silnou stránkou. Potěšily mne básně, které se nějakým způsobem dotýkaly Michelangelových hlavních činností. Třeba ta o malování Sixtinské kaple. Dobrá třetina textů by mohla sloužit jako názorný podklad pro diplomovou práci "Vliv klinické deprese na literární tvorbu." Právě ty považuji za silné vzhledem k jejich existenciální naléhavosti (i když kdovíjak vynalézavé také nejsou). Z milostné poezie mě zaujalo jen něco. Celkově si myslím, že výběr mohl být kratší a tím i v konečném důsledku silnější. Zajímavý je závěrečný oddíl dopisů, za ten si kniha zaslouží pár procent nahoru.

24.07.2017 3 z 5


Špion za miliardu dolarů Špion za miliardu dolarů David Emanuel Hoffman

Vynikající náhled do dějin jedné z kapitol studené války. Příběh Adolfa Tolkačeva ani nemůže být lepší, než ho napsala historie. Sám o sobě je dostatečně napínavý, Hoffman navíc připojuje velké množství detailů o fungování tajných služeb. Některé technické vychytávky by mi ve filmu přišly šíleně přitažené za vlasy, oni s nimi ale pracují skuteční špióni. Dozvěděl jsem se hodně nového, což je u literatury faktu vžycky plus. Někdy ale bylo informací až příliš - to je dle mého skromného soudu taková nemoc angloamerické non-finction. Podobně jako ve Vesmírném blues nebo Zelené zóně se i v Hoffmanově knize o téměř každé (i v zásadě vedlejší) postavě dozvíte detaily, které se samotnými událostmi knihy nesouvisí a zbytečně zdržují.

24.07.2017 5 z 5