Tančící skály přehled

Tančící skály https://www.databazeknih.cz/img/books/15_/154697/tancici-skaly-154697.jpg 4 124 124

O vývoji života na Zemi, o člověku a o Bohu. Kniha vznikla na základě přednášek z náboženství na Biskupském gymnáziu v Brně v letech 1998–2001 a je určena především středoškolským studentům. Fascinující dějiny naší existence od velkého třesku po vznik samostatně uvažujících bytostí tvoří bohatý zdroj inspirace pro teologii. Jsme bytosti obdarované nesmrtelnou duší a zároveň jsme bytosti utvořené z hmoty 15 miliard let vzdáleného velkého třesku. Prostým vývojem událostí vznikají ze žhavé výhně počátku vesmíru tvorové schopní složit Devátou symfonii nebo vyzdobit Sixtinskou kapli. Jsme obdařeni nesmrtelnou duší a zároveň jsme stvořeni z prachu země. Jsme tančící skály. Čím víc rozumíme vesmíru, tím více si uvědomujeme nesamozřejmost naší existence, nesamozřejmost objevení se života na Zemi – a především nesamozřejmost vzniku nás samých, bytostí obdařených inteligencí a schopností se tomu všemu divit.... celý text

Můj komentář

Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Tančící skály. Přihlašte se a napište ho.


Komentáře (21)

Gabi13
01.04.2024 4 z 5

Chjo, mám hlavu jako balón a přemýšlím.
Nejsem věřící a možná proto velmi často sáhnu po vysvětlení nebo cestě těch co víru v Boha mají a snažím se pochopit...
Předně závidím dětem, kteří jsou nebo byli studenty pana Váchy. Na takových přednáškách bych chtěla být.
A potom já stejně pořád tápu a vnímám, že mi spousta věcí není blízká a někdy i nepochopitelná. Třeba to, že novorozené dítě je třeba pokřtít, aby se zbavilo hříchu.

JulianaH.
09.08.2022 5 z 5

Hmmm. Jsem v nezáviděníhodné pozici ateisty komentujícího náboženskou knížku. A co víc: ateisty, jemuž se ta knížka moc líbila, jakkoli s ní někdy fundamentálně nesouhlasil.

V první části autor stručně připomíná dějiny světa – od Velkého třesku přes vznik aminokyselin a vystoupení života z oceánu po vývoj člověka. Potud lze těžko něco namítat, dozvěděla jsem se řadu zajímavých věcí. Například že před 60 000 lety v perské jeskyni Šanidár jedna lidská bytost pohřbila druhou... a ozdobila její hrob květinami. Nádhera, že?
Účelem této rekapitulace je samozřejmě určitá forma teleologického argumentu – z díla (světa) usuzujeme na tvůrce (boha). A tady začínám mít trochu problém. Autor popisuje kosmogenezi a evoluci jako proces cíleně směřující k nám („Hořeli jsme ve hvězdách.“), načež z jejich nepravděpodobnosti a podivuhodnosti – nějak – vyvodí boha. Jako by se to rozumělo téměř samo sebou a opak byl šílenstvím. Z mého hlediska provedl kierkegaardovský „skok víry“, ne dedukci. Ale nevadí, knížka se neobrací k ateistům, nýbrž k (převážně) katolickým studentům. Jejím cílem není apologetika, nýbrž katecheze, takže ok.
Po tomto „skoku“ od vědy k víře následuje náboženská část. V ní autor sděluje myšlenky a zkušenosti (zejména své a velkých mystiků) k tématu církve, modlitby, hříchu, ale třeba také zvířat, našich „mimolidských bližních“. Formuluje je s pokorou sobě vlastní a s úctou ke svobodnému úsudku svých mladých posluchačů. Tohle mě na něm nikdy nepřestane okouzlovat. Stejně jako poetický sloh, nevyhnutelně upomínající na „básníka“ křesťanské evoluce Teilharda de Chardin.
Mnohdy nabízí pozoruhodné podněty. Třebas že těžký hřích nás navzdory svojí hrůznosti alespoň učí větší laskavosti k ostatním hříšníkům. Nebo že modlitba je častěji rozrušující a trýznivá než uklidňující. Případně že příroda je svátostí ve stejném smyslu jako církev. Kdo by nechtěl mít tak znepokojivého katechetu? :)
Někdy páter Vácha končí přednášku nějakým „nevím“. Kupříkladu v otázce theodicey a nevyslyšené modlitby, což je celkem očekávatelné: vždyť žádný ze světců a/nebo církevních učitelů lepší odpověď neměl. Nejistota velkého člověka vždycky působí dojemně.
Jenže... vezměme si autorovu argumentaci proti interrupci. Člověk má mít právo, říká páter Vácha, přijít na svět, aby mohl vyzpívat radost a chválu svého Stvořitele. Ovšem tahle kapitolka následuje po té na téma „proč bůh dopouští takové zlo“, po níž si jeden klade otázku, jestli ke chvále vůbec máme důvod. (Ne, myslím si já coby škarohlídský gnostik: je větším blahem se nenarodit, než narodit.)
Nebo kapitolka o Bibli. Dozvíme se, samozřejmě v souladu s prastarou interpretační tradicí, že dějepisné knihy Bible nejsou (vždy) míněny doslovně, nýbrž jako alegorie, symbol atd. Ale pisatel řekněme „První Samuelovy“ očividně žil a zemřel v domnění, že vypráví historickou skutečnost, ne podobenství. Já chápu, že tak můžeme text vnímat zpětně, jenže faktem zřejmým každému hermeneutikovi zůstává, že svatopisec tvořil s určitým záměrem a v jistém žánru, což my prostě ignorujeme. Byl-li bůh inspirátorem textu, proč toho ubožáka nevyvedl z omylu?
Přesto pokládám knížku za skvělou. =) To proto, že autor je v každém případě osobnost hodná nejhlubšího respektu.


Aghatte
11.12.2021 5 z 5

Protože mě zajímá, kdo je Bůh...
Znáte to, bojíte se uvěřit, bojíte se nevěřit... Tak hledáte cesty, odpovědi.

Marek Vácha je pro mě osobně ztělesněním životaschopné církve. To se opakuji. Nevím, jak jinak vysvětlit, že ze všech svatých, světců, kněží, mystiků, vědců, laiků, filozofů, klasiků, prostě všech, co kdy udrželi pero v ruce a něco napsali o Bohu, je právě pan Vácha ten, kterému tak nějak věřím nejvíce.
Viděla jsem jeho videa, četla jeho knihy, a jeho myšlenkám prostě věřím a někdy i rozumím :-) Připadám si doslova blbá, když vidím jeho ohromný záběr a zároveň nesmírnou pokoru a skromnost.
Nejsem dávno studentka ( a biskupského gymnázia už vůbec ne ), a studentka jsem byla mizerná, ale přednášky jsem přečetla s chutí a okouzlením. Dávkovala jsem si kapitoly před spaním, aby mi ta útlá knížečka vydržela co nejdéle. Usínala jsem, ruce sepnuté a myšlenky někde na cestě TAM NĚKAM.

všechny komentáře

Související novinky (0)

Zatím zde není žádná související novinka.


Citáty z knihy (0)

Zatím zde není žádný citát z knihy.


Kniha Tančící skály v seznamech

v Právě čtených4x
v Přečtených174x
ve Čtenářské výzvě15x
v Doporučených12x
v Knihotéce51x
v Chystám se číst45x
v Chci si koupit14x
v dalších seznamech1x