Framont diskuze
Osobně mám k esperantu vnitřní, niterný vztah, jsem přesvědčen, že jsem byl esperantistou již v minulém životě....jak si jinak vysvětlit, že jsem jazyk zvládl v roce 1981 za 6 týdnů? Mám i maturitu v esperantu, tj. učitelské zkoušky na tento jazyk, který je považován hned po vynálezu knihtisku za druhý největší vynález lidských dějin. Ještě dodám, že díky internetu se odhadované počty esperantistů ve světě za posledních deset let zvýšily ze 2 na 6 milionů lidí. Jazyk, jehož celá gramatika se vejde na kartičku o rozměrech 6x10 cm je naprosto geniální vynález. Tato gramatika se nazývá FUNDAMENTO de ESPERANTO, má 16 pravidel a autor, který věnoval jazyk lidstvu bez jakýchkoli nároků si jen vymínil, že toto FUNDAMENTO ( fundamento= základ ) se absolutně nesmí měnit.
Esperanto, jazyk, který je vyhodnocen v GUINNESSOVĚ KNIZE REKORDŮ 1993 :" ESPERANTO bylo poprvé zveřejněno svým vynálezcem dr. Ludwigem Zamenhofem z Varšavy v roce 1887 bez nepravidelných sloves." Přidávám několik citátů: ROMAIN ROLLAND : " Aby se národy mohly dohodnout, je nejprve nutno se dorozumět. Za tím účelem musí mít společný jazyk. Proto se musí učinit všechno, aby se esperanto stalo jazykem lidstva, dorozumívacím prostředkem jednoho národa s druhým." LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ: " Námaha naučit se esperantu je tak nepatrná a výsledek, kterého jím můžeme dosáhnout, tak veliký, že by tuto námahu měl vynaložit každý." RABÍNDRANÁTH THÁKUR (TAGORE ) : " Esperanto je velký vynález s obrovskými možnostmi. " JULIAN TUWIM: " K mezinárodnímu jazyku mám hluboké sympatie a opravdový obdiv... Chci jen říci, že esperanto mimo praktické cíle má překrásnou ideu." WILIAM JAMES: " Představte si, že bychom měli různá " hudební písma " pro každý národ, místo jednoho společného... A v lidské řeči žijeme v tomto nepořádku a anarchii. Dr. Zamenhof dává klíč pro hudební řešení, nástroj harmonického dorozumění." UMBERTO ECO:" na 5. semiotickém kongresu v La Coruni ve Španělsku: Veřejně jsem vyslovil mínění, že esperanto by mělo hrát významnější úlohu - je užitečné samo o sobě a současně jako záštita národních jazyků...Ano, musí se najít účinnější a pevná cesta. Ze své vlastní zkušenosti říkám, že při svých častých cestách do mnoha zemí, hlavně ve Francii a Německu, stále slyším stížnosti že angličtina již překročila roli spojovacího jazyka a stala se vážným imperialistickým nebezpečím pro evropské národní jazyky, které již jejímu vlivu podléhají. A já říkám: věc je jednoduchá, začněte u svých dětí. Začněte je učit esperanto a nebezpečí zmizí... Znám hodnotu esperanta a ačkoliv nejsem esperantistou, podporuji ho." Závěrem uvádím, že UNESCO rezolucemi v roce 1954 a 1985 uznalo, že výsledky dosažené esperantem na poli mezinárodních intelektuálních styků a pro sblížení národů odpovídají cílům a ideálům této vrcholné instance pro vědu, výchovu a kulturu.
Vřele doporučuji pro děti kolem 10 let ROLOVACÍ KLÁVESY a k tomu na čtení třeba Káju Maříka