Etika: Vyložená způsobem užívaným v geometrii diskuze

Etika: Vyložená způsobem užívaným v geometrii
https://www.databazeknih.cz/img/books/51_/515644/bmid_etika-vylozena-zpusobem-uzivanym-v--OwU-515644.jpg 4 30 30

Stěžejní dílo Barucha Spinozy, významného nizozemského filozofa 17. století, v novém revidovaném vydání. „Spinozův paradox spočívá v tom, že třebaže je nejvíce filozofem filozofů, neboť je jistým způsobem nejčistší, zároveň se nejvíce obrací k nefilozofům a nejintenzivněji podněcuje nefilozofické chápání. Proto může Spinozu skutečně číst každý; i bez dostatečného pochopení spinozovských pojmů je možné z něho načerpat velké emoce a zcela obnovit své vnímání. Na druhé straně historik filozofie, který chápe pouze Spinozovy pojmy, nedospívá k dostatečnému pochopení. Jak řekl Jaspers, potřebujeme dvě křídla — třeba jen proto, aby nám filozofy a nefilozofy přivedla ke společné hranici.“ (Gilles Deleuze) „Jen temná a politováníhodná pověrčivost zakazuje, abychom se radovali. Proč by mělo být ukájení hladu a hašení žízně slušnější než zahánění melancholie? To je můj názor na věc a mé přesvědčení. Žádné božstvo ani nikdo jiný, leda závistivec, by se nemohl těšit z mé nemohou­cnosti a z mých nepříjemností a považovat naše slzy, vzlyky, strach a jiné takové věci za naši ctnost. Naopak čím větší radost pociťujeme, tím přecházíme k větší dokonalosti a tím více se nutně účastníme na božské přirozenosti. Je vlastností moudrého člověka užívat věci a těšit se z nich, jak je to jen možné (nikoli však až k přesycení, protože zde už o žádné potěšení nejde).“... celý text

Literatura naučná Filozofie
Vydáno: , Dybbuk
Originální název:

Ethica, 1677


více info...

Diskuze o knize (2)

Přidat komentář

Misericordia
16.12.2016 3 z 5

Na Spinozovo myslenie pekne reaguje F.J.W. Schelling v úvode diela Filozofické zkoumaní podstaty ľudskej slobody. Obhajuje Spinozu a tvrdí, že ho nemožno považovať za panteistu (aspoň nie hrubého, ide skôr o, "encyklopedicky zaškatuľkované", realistický pan(en)teizmus). No Schelling priznáva, že Spinoza spredmetnil ľudské bytosti (aj s ich vôľou) a myslel aj iné bytosti tak, akoby to boli len veci, či objekty fyziky, no nie živé tvory.(Kde je však prísna determinácia živočíchov, nie je ani sloboda pohybu a preto sa ich pohyb vykladá ako pohyb určený). Obdobne je to aj v prípade Boha, akoby bol len neosobnou podstatou, substanciou s atribútmi...

Ale nutná sebadeterminácia nie je sloboda. Buď "sa rozhodujem" a konám len tak, ako sa veci majú či musia diať, prípadne ako si to Boh praje, alebo som schopný rozhodovať sa a konať aj inak ako sa dejú veci a dokonca odporovať Božím príkazom. A aj schopnosť prekonať vlastné afekty, s ktorou autor počíta, už predpokladá slobodu, inak by sme niektorí boli predurčení k ich prekonaniu a iní nie, čo by pripomínalo Kalvínovo učenie.

A môžeme bez slobody vôbec hovoriť o etike, alebo skôr o etike bez zodpovednej slobody? Skúsenosť so zlom, ktoré si ľudia navzájom spôsobujeme ukazuje, že sa môžeme slobodne rozhodnúť porušiť Božie príkazy, a že sme to schopní robiť dokonca dobrovoľne, hoci si to Sokrates nevedel predstaviť, alebo z výchovných dôvodov nechcel vysloviť.

+No výchova má predsa zmysel, len ak predpokladáme, že ja sám i druhý človek môžeme zmeniť svoje zmýšľanie, "obrátiť sa" a konať inak ako doteraz. Učenie predpokladá, že je tu niekto (učiteľ), kto ma môže osloviť a vyrušiť ma, vyzvať moju slobodu k zodpovednosti. A aj najvyšší Učiteľ túto našu slobodu rešpektuje.

edysy
27.02.2015 5 z 5

Vše se děje tak jak má. Dle naší volby a Boží odpovědi na ní. Ještě jsem si vzpomněla na Spinozu, svoboda je determinace ze sebe sama a Bůh je tudíž determinován sám ze sebe a všemu nadřazen, jeho svobodě nesmí nic stát v cestě, jinak to nejde. Chápete, je třeba znát Boha, to je jediná cesta ke štěstí, učit se.