Filozofie a feminizmus diskuze
Zdeňka Kalnická
Autorka v knize analyzuje rozmanité aspekty vztahu mezi filozofií a genderem/rodem z feministického úhlu pohledu. Kniha je rozdělena do dvou základních částí. V první s názvem Genderové zářezy do dějin filozofie sleduje autorka dvoj-jediný cíl: doplnit dějiny filozofie uvedením toho, jak pojem genderu/rodu (muže a ženy) a jejich vztah nahlížejí a filozoficky argumentují vybraní kanoničtí filozofové, a obohatit historickou filozofickou paměť o koncepce žen-filozofek minulosti (Hipparchie, Hypatie, Marie le Jars de Gournay, Alžběta Falcká, Mary Wollstonecraft, Harriet Taylor Mill a Simone de Beauvoir), a to v porovnání s názory jejich filozofických partnerů, protivníků nebo souputníků. Ve druhé části s názvem Feminizmus a filozofie: úvahy se pak zamýšlí nad několika otázkami, které jsou implicitně obsaženy v materiálu části první, ale nebyly zde explicitně položeny. První úvaha se zaměřuje na feministickou kritiku filozofického kánonu, klade si otázku, zda je kategorie genderu/rodu relevantní i pro filozofii a jak zde může být analyticky využita. Ve druhé úvaze jde o problém, zda je feministická filozofie podobným typem filozofického směru, jako například fenomenologie, jaké argumenty používá pro zdůvodnění své historické opodstatněnosti a v čem nachází svou sebe-identitu. Třetí úvaha rozvíjí problém vztahu filozofie (pojmovosti) a metafor (obraznosti) ve filozofickém textu, a zvlášť vztah feministické filozofie a metafor. Tento aspekt se objevil již v obou předcházejících úvahách, ale právě v poslední se mu dostalo privilegované pozornosti. Autorka totiž považuje analýzu metaforického (symbolicko-obrazného) aspektu filozofie a jeho genderované podoby za jednu z legitimních možností uplatnění genderové analýzy v oblasti filozofie.... celý text
Diskuze o knize (0)
Přidat komentářŠtítky knihy
Autorovy další knížky
2005 | Třetí oko |
2010 | Filozofie a feminizmus |
2010 | Úvod do gender studies: Otázka rodové identity |
2007 | Filozofky v dějinách evropské filozofie |
2020 | Interpretace |