Hipík diskuze
Paulo Coelho
Ve svém zatím nejvíce autobiografickém románu se Paulo Coelho vrací do svého mládí, do doby přelomu 60. a 70. let 20. století. Mladý Brazilec Paulo a Nizozemka Karla se setkávají v Amsterdamu, tehdejším ohnisku hnutí hippies, který se stává jedním z cílů Paulovy první cesty za moře. Namísto plánovaném cestování po Evropě se však Paulo nechá přesvědčit a nastoupí s Karlou do autobusu směřujícího do Káthmándú. Román je na jedné straně kronikou cesty Paula a ostatních spolucestujících, na druhé straně svědectvím o bouřlivých šedesátých letech a myšlenkách, kterými byly neseny. Hipík je knihou o lidech, kteří tápou a hledají, ale hledají poctivě. Je příběhem těch, kteří poslechli výzvu: „Prodej své vědomosti a kup si místo ve své duši, které naplníš absolutnem. Protože moudrost mužů a žen je bláznovství před Bohem.“ Paulo Coelho (1947) Je považován za jednoho z nejvlivnějších spisovatelů dnešní doby, uveřejnil své knihy v 168 zemích v překladu do 80 jazyků, jejich náklad přesáhl počet 150 milionů výtisků a patří tak mezi jednoho ze tří nejprodávanějších autorů na světě. Rodák z Rio de Janeira svou literární dráhu začal jako dramatik, textař, novinář a scénárista. V roce 1987 absolvoval pouť do španělského Santiago de Compostela. Rok poté napsal Mágův deník a v následujícím roce vydal román Alchymista, které jej rychle proslavily po celém světě a znamenaly začátek jeho úspěšné dráhy. Z bohatého kaleidoskopu jeho děl Tympanum dosud vydalo audioknihy Alchymista, Poutník – Mágův deník, Čarodějka z Portobella, Vyzvědačka, Nevěra, Veronika se rozhodla zemřít, Vítěz je sám a Jedenáct minut. Martin Pechlát (1974) Po maturitě na průmyslové škole pracoval tři roky jako mikrofonista v České televizi, poté vystudoval katedru aternativního a loutkového divalda na pražské DAMU. Po studiích získal angažmá v Klicperově divadle v Hradci Králové, kde si ho všiml Vladimír Morávek a obsadil ho do jedné z vedlejších rolích ve smutné romantické komedii Nuda v Brně (2003). Následovaly role ve filmech Účastníci zájezdu (2006), Václav (2007), Vratné lahve (2007), Odpad, město, smrt (2012) a další. Z Hradce Králové přešel do Pražského komorního divadla, sídlícím v Divadle Komedie, kde zůstal až do jeho zániku v roce 2012. Za ztvárnění Goebellse ve hře Goebbels/Baarová obdržel v roce 2009 cenu Alfréda Radoka za nejlepší mužský herecký výkon a cenu Thálie. O dva roky později získal opět cenu Alfréda Radoka, a to za roli Andrease Kartáka ve hře Legenda o sv. pijanovi. V divadelní sezóně 2012–2013 vstoupil do angažmá do Národního divadla. Nahrávka vznikla podle knihy Paula Coelha Hippie vydané nakladatelstvím Argo v roce 2018. Copyright © 2018 by Paulo Coelho.... celý text
Diskuze o knize (2)
Přidat komentář
Uch, tak tohle je jedno velké ne. Nebylo to ok. Nelíbilo se mi to. A děsí mě představa, že má být (dle anotace) autor jedním z nejvlivnějších spisovatelů současnosti. Nejen že je tato kniha naprosto divně strukturovaná (autobiografie er-formou, jenže pak najednou místo Paula vypráví Karla a najednou Marie a ostatní...). Pak je tady ta filozofie - naprosto zvrhlá, nemožná, jsou to bludy. Já nevím, jestli to mám komentovat. Paralelní reality, boží spravedlnost a podobné bláboly. Ti lidé, jsou-li opravdu skuteční, jsou nemocní, ne osvícení. Utíkají před světem a říkají tomu revoluce. Berou drogy a považují se za osvícené. Kradou a vzývají u toho boha, aby stál při nich. Mluví o spravedlnosti a lásce a sami jsou neskutečně sebestřední, zaujatí jen sami sebou, nějakou svojí myšlenkou, která vůbec nedává smysl, ale oni ji beztak musí všem nacpat a kdo ji nepřijme, ten si zaslouží jejich opovržení.
Nečtěte to. Nepodporujte to. Fakt ne. Ze svého to-read seznamu jsem vyřadila všechny knížky od autora, které tam doposud byly. Ne, ne, ne. Už loni jsem se spálila, tohle bylo vyloženě nesnesitelný. A i když by mě Alchymista docela lákal, přečtu si o svatojakubské cestě raději od někoho, kdo není úplný blázen a manipulátor.
Autorovy další knížky
2005 | Alchymista |
2009 | Jedenáct minut |
2000 | Veronika se rozhodla zemřít |
2014 | Nevěra |
2002 | Poutník – Mágův deník |
Knížka je velmi pěkná, určitě se ale bude lépe číst těm, kteří k tématu hippies a spontánního cestování mají blízko.
Dílo není úplně něčím typickým pro Coelha. Řekl bych, že jako autobiografie je určená i pro krapet zapálenější fandy tohoto brazilského spisovatele.
Moc nerozumím výlevům slečny v diskuzi - když mě dané téma / komunita lidí nezajímá, tak o nich nečtu. Hippies byli specifické hnutí, pro jehož pochopení je potřeba se dívat na danou věc ve více rovinách, drogy byly často jen prostředkem a hledání odpovědí ve víře patří k objevování světa. Kontext doby zde taky hraje důležitou roli, musíme pochopit, že život mladých v 70. letech byl diametrálně odlišný tomu, co žijeme dnes.
O to víc mě již zmiňovaný příspěvěk do diskuze mrzí, kvůli nepochopenému dílu zahodit tak kvalitního autora. "Nebylo to ok. Nelíbilo se mi to" samozřejmě není směrodatné pro všechny. ;)