Kladivo na čarodějnice diskuze
Václav Kaplický
Vraždící losinská a šumperská bestie jménem Boblig, šílený inkvizitor a jeho ochránci, kníže Liechtenstein a olomoucký biskup téhož příjmení, vstoupili koncem 17. století do dějin jako tvůrci hrůzostrašného hororu monstrózních čarodějnických procesů, při nichž osobně fanatický mnohonásobný vrah Boblig fyzicky a psychicky zmasakroval, umučil, okradl o čest a majetek a nakonec zaživa upálil přes stovku nevinných obětí, včetně šumperského kněze, děkana Kryštofa Aloise Lautnera. Triumfující bestii nikdo nezastavil. Fanatismus a arogantní zvůle tehdejší moci vygenerovaly takovou institucionalizovanou hrůzu a davovou hysterii, že se nikdo nikoho nezastal. Vraždící triumfující bestialita změnila iracionalitu v realitu, v dokonalý horor o dokonalém zatmění rozumu. Tento sugestivní historický román, v němž se autorovi podařilo spojit faktografickou přesnost s vypravěčským umem, úspěšně zfilmoval režisér Otakar Vávra. Kaplického výpověď tak dostala to, o co autor vždy usiloval, lidovou dimenzi. 22-050-87... celý text
Diskuze o knize (11)
Přidat komentář
milan3144: Myslím, že jsi to vystihl naprosto přesně, až mne z toho mrazí. Otázka ovšem opravdu je, jestli jsme se z toho poučili...
pro Phyla : hezky jsi to napsal, každé náboženství je čiré zlo určené k ovládání lidí. nic víc.
Realita je někdy hrůznější, nežli vymyšlený příběh. Zvláště ta, která je živena náboženským fanatismem.
Pro Prateri: k té slovanské povaze: konkrétně v tomto případě jsou aktéři šumperských čarodějnických procesů v drtivé většině Němci - jedná se o kraj tehdy s německým živlem.
tisha8409: Hororově upravil třeba to, že nezmiňoval dobový kontext. Horor to nepotřebuje - má působit šokově. Čarodějnické procesy nebyly dřív tak šokující, jako se mohou zdát teď. Stejně jako úplné konfiskace majetku, do kterých byla taky podivně zapletena církev (jde neklidnou dobu po třicetileté válce).
PMR a co by na tom asi autor hororově upravil. ?? čerpá z historických podkladů,které jsou nenapadnutelné a Boblig tam JE popisován jako nedotknutelný s výhradním právem, což je fakt, proto má taky snahu dosáhnout na majetky všech a proto se mu to daří ( po určtiou dobu).
Kladivo není hororový plátek... Kladivo je prostě fakt.
( je to něco, jako kdybys popírala holocaust nebo koncentráky.)
Alix: Já vím, že to není úplně vybájené. Nikdo taky netvrdí, že horor nemůže mít reálný podklad.
'Kladivo' je prostě napsané v hororovém stylu. Myslím ale, že ve skutečnosti procesy probíhaly trochu jinak.
Inkvizitor nebyl tolik vnímaný jako hlavní postava procesu a měl víc autoritu vzdělance - praktika.
Pro představu něco jako advokáti nebo lékaři dneska: Ti jsou taky jaksi nedotknutelní už jenom kvůli své profesi.
Kniha je OK, jenom to není prostě historie - ta je míň literární (nebo v jiném stylu).
PMR: Proboha, to není hororový příběh, vymyšlený spisovatelem, to je příběh, napsaný na základě skutečných událostí, podložený skutečnými dokumenty!
Štítky knihy
čarodějnice zfilmováno 17. století inkvizice katolická církev upalování čarodějnic právo útrpné perzekuce Velké Losiny čarodějnické procesyAutorovy další knížky
2007 | Kladivo na čarodějnice |
1954 | Železná koruna I - Dobré srdce císařovo |
1977 | Veliké theatrum |
1956 | Čtveráci |
1976 | Škůdce zemský Jiří Kopidlanský |
pokaždé, když si na knihu vzpomenu, vzpomenu na čínského sluhu Li z "na východ od ráje" a vyprávění jeho tatínka, a jak si malý Li přeje, aby tentokrát při vyprávění tatínek s maminkou odešli do hor a příběh dobře dopadl. a také si vzpomenu na shawovu povídku "kazatel na prašných cesách" a také na moudro, že pro vítězství zla stačí, aby dobří nedělali nic. děsivé. neúprosné. kdy znovu a jak se na tom zlu budu podííet?