Konzervativní revoluce: Ideové základy nové konzervativní pravice diskuze
Andrej Duhan
Konzervatismus je na Západě v krizi. Za posledních třicet let se obsahově vyprázdnil a do značné míry se zpronevěřil svým fundamentům. Nechal se kolonizovat liberalismem či přímo libertariánstvím. Mnozí konzervativci přejali liberální pojetí svobody a pod vlivem neoliberalismu z konzervatismu učinili ideologii povyšující ekonomickou efektivitu a globalizaci nade vše. Konzervatismus se stal hlasatelem neomezeného volného trhu, maximalizace efektivity a vypjatého individualismu. Ovládla jej víra, že každé politické rozhodnutí je ekonomické rozhodnutí, že trh vyřeší vše a že posláním konzervatismu je pouze maximalizovat individuální volbu. Jakýkoliv důraz na společnost, společenskou odpovědnost a nemateriální hodnoty byl vysmíván jako levičáctví. Kulturu i morálku, kolem čehož je společnost postavena, konzervativci redukovali na ryze osobní volbu a zájem. Vytvořili tak hodnotové vakuum, které levice s radostí zaplnila. Tato kniha je výzvou k tomu, abychom si uvědomili základní fundamenty konzervatismu a jak je v současných podmínkách uplatnit. Svět se změnil, a konzervatismus se proto musí adaptovat, opustit stará dogmata a nově definovat svou roli pro dnešek.... celý text
Diskuze o knize (1)
Přidat komentář
Štítky knihy
politika morálka levice společnost a komunity západní civilizace společnost konzervatismus
Podle názorů autora (a konečně je to zmíněno i v anotaci této knihy) mi připadá, že se snaží o jakousi pofidérní redefinici konzervatismu podobné redefinici marxismu v západní Evropě. Zatímco Marx věřil, že jakmile si proletář uvědomí své zotročení, osvobodí se prostřednictvím revoluce, západní marxisté následně definují člověka jako nesvéprávné individuum, které si své zotročení neuvědomuje a proto musí být osvobozeno zvenčí a případně proti své vůli, pokud v myslích utlačovaných nedokáží probudit revoluční vědomí.
Konzervatismus ovšem není ideologie, ale životní styl, který je atraktivní právě z toho důvodu, že redukoval kulturu a morálku na ryze osobní volbu, jak poznamenává autor v anotaci, čímž právě osvobozuje od dogmatismu a nezatěžuje vědomí člověka společenskou odpovědností a jinými prázdnými floskulemi uvědomělých a "spravedlivě rozhořčených" morálních kazatelů. Na rozdíl od marxismu nehlásá osvobození jako cíl, ale osvobozuje už svým přijetím.
Ačkoliv částečně souhlasím s autorovým tvrzením o vytvoření morálního vakua (už ne tak jeho příčin), nejsem si jistý, že zideologizování konzervatismu je cesta správným směrem.