Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti diskuze
Marie Švrčková
Text publikace představuje popis soudobého stavu výuky počátečního čtení v primární škole v období po transformaci kurikula základního vzdělávání (po roce 2007) a zároveň prezentuje výzkumnou analýzu kvality počáteční čtenářské gramotnosti žáků, jež byla provedena na základě vybraných pedagogických didaktických hledisek. Předkládaná práce nahlíží na problematiku kvality počáteční čtenářské gramotnosti v kontinuitě s fenoménem kompetencí. Strukturu publikace tvoří: 1. část teoretického konceptu vymezující základní pojmosloví řešené problematiky. 2. část popisuje realizaci a výsledky výzkumného záměru řešené oblasti. Teoretická část publikace je obsahovou analýzou nejnovějších národních a mezinárodních pramenů věnující se této oblasti vzdělávání. Tímto se pokouší o zavedení potřebné konceptualizace pojmů gramotnost, čtenářská gramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, kompetence aj. s důrazem na její didaktickou využitelnost nejen ve vzdělávání učitelů, ale také v pedagogické praxi základních škol. Ve výzkumném záměru byla zjišťována kvalita počáteční čtenářské gramotnosti žáků 1. a 2. ročníků základních škol Ostravska a kvalita vybraných faktorů mající obraz v kvalitě počáteční čtenářské gramotnosti žáků. Sledovány byly vybrané faktory jak školního kontextu, tak domácího kontextu. Výstupy výzkumného záměru a představená konceptualizace pojmů v oblasti rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti jsou také využity ve spolupráci s didaktiky této oblasti jiných fakult (např. Pedagogické fakulty Karlovy univerzity v Praze). Publikace je prvním pokusem zavedení jednotné pojmové konceptualizace v didaktické složce vzdělávání učitelů na národní úrovni.... celý text
Diskuze o knize (0)
Přidat komentářAutorovy další knížky
2010 | Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru český jazyk a literatura |
2011 | Kvalita počáteční čtenářské gramotnosti |