Obzory a ruiny: Viditelné a neviditelné v romantické krajinomalbě diskuze
Václav Hájek
Na Friedrichových obrazech „Mnich na mořském pobřeží“ a „Opatství v dubovém lese“ vidíme dualitu horizontu a fragmentu, vzdáleného a blízkého, nekonečna a časovosti. Ke „vznešenému“ nekonečnu se romantický divák vztahoval s nenaplnitelnou touhou, jejíž relikty představují fragmenty, ruiny, které romantici chápali jako metafory lidského zlomkovitého poznání a vnímání. Na Friedrichově malbě pohlíží „faustovská“ postava mnicha do neprostupné temnoty a mlhy, jež zahalují výhled k horizontu. Friedrich chápe mlhu a temnotu jako otevřený prostor pro divákovu imaginaci a evokování představ „vznešena“. Malby Caspara Davida Friedricha reflektují a spoluvytváří romantický úzus myšlení, v němž se výrazně uplatňují pojmy a představy horizontu, fragmentu, temnoty, hieroglyfu či prázdna.... celý text
Diskuze o knize (0)
Přidat komentářAutorovy další knížky
2011 | Jak rozpoznat odpadkový koš. Eseje o stereotypech ve vizualní kultuře |
2018 | Neony a světla reklam |
2020 | Spectrum |
2015 | Politizující kovář Karla Purkyně – Realismus, (auto)portrét, alegorie |
2020 | Obzory a ruiny: Viditelné a neviditelné v romantické krajinomalbě |