Sebrané spisy [e-konvolut I-VII] diskuze
Arthur Schopenhauer
Sebrané spisy Arthura Schopenhauera vycházejí vstříc všem zájemcům o četbu kompletního díla německého voluntaristy. Předkládaný e-konvolut nového, revidovaného a opraveného vydání obsahuje všechny filosofické spisy Knihovny Arthura Schopenhauera: Svět jako vůle a představa I, Svět jako vůle a představa II, O čtverém kořeni věty o dostatečném důvodu, O vůli v přírodě, Dva základní problémy etiky, Parerga a paralipomena I a Parerga a paralipomena II. V rámci elektronické formy se čtenáři dostává jistého privilegia – a to ve vydání, které je ve světě dosud zřejmě jediné, pokud je nám známo, dodržující nejen textovou, ale i k tomu patřičnou grafickou náležitost jednotlivých spisů. Pevně věříme, že si tento e-konvolut najde oblibu nejen mezi skalními příznivci neměckého voluntaristy, ale zároveň u každého, kdo se bude zajímat o myšlenky a odkaz jednoho z největších filosofů, tedy mezi všemi lidmi, přemýšlejícími nad životem, jeho hodnotami a smyslem. V e-konvolutu získává čtenář všechny svazky (I-VII), ve vynikajícím překladu Milana Váni, po jednotlivých dílech. “„Svět je má představa“ – to je pravda, jež platí o každé živé a poznávající bytosti, ačkoli pouze člověk si ji může reflektivně a abstraktně uvědomit. Když to učiní, nastalo u něho filosofické přemýšlení. Pak pro něho bude jasné a jisté, že nezná žádné slunce, žádnou zemi, nýbrž vždy jen oko, které vidí slunce, ruku, jež cítí zemi, že svět, který jej obklopuje, je tu jen jako představa, tj. jen ve vztahu k něčemu jinému, co si jej představuje – což je on sám. Lze-li nějakou pravdu vyslovit a priori, pak je to tato, neboť je vyjádřením formy veškeré možné a myslitelné zkušenosti, jež je obecnější než všechny ostatní, jako čas, prostor a kauzalita, protože všechny ty ji právě již předpokládají. A jestliže každá z těchto forem, které jsme všechny poznali jako tolikeré zvláštní případy věty o důvodu, platí pouze pro jeden zvláštní obor představ, je naproti tomu rozpad na subjekt a objekt společnou formou všech oněch oborů, je formou, prostřednictvím níž je vůbec možná a myslitelná představa jakéhokoli druhu, ať abstraktní či intuitivní, čistá či empirická. Žádná pravda tedy není jistější, na všech ostatních nezávislejší a méně potřebující důkaz než ta, že všechno, co lze poznat, tedy celý svět, je jen objektem ve vztahu k subjektu; názorem nazírajícího, jedním slovem představa. To platí ovšem jak o přítomnosti, tak o každé minulosti a každé budoucnosti, jak o nejvzdálenějším, tak o blízkém, neboť to platí o samotném čase i prostoru, jedině v nichž se toto vše rozeznává. Co vůbec k světu náleží a náležet může, je nevyhnutelně podmíněno subjektem a je tady jen pro subjekt. Svět je představa.”... celý text
Diskuze o knize (0)
Přidat komentářAutorovy další knížky
1992 | Metafyzika lásky |
1998 | Svět jako vůle a představa - svazek I. |
1994 | Eristická dialektika, čili, Umění dostati v každé debatě za pravdu |
1941 | Životní moudrost |
1997 | Aforismy k životní moudrosti |