Smrt v Benátkách diskuze
Thomas Mann
Na pozadí poněkud záhadné cesty do Benátek se odehrává tragický příběh spisovatele a moralistického pedanta Gustava von Aschenbacha, postupně zabředávajícího do ničivého víru smyslové vášně. Bibliofilská edice vydaná se svolením nakladatelství Zahrada.
Literatura světová Novely
Vydáno: 2003 , AulosOriginální název:
Der Tod in Venedig, 1912
více info...
Diskuze o knize (3)
Přidat komentář
To Stammel:
Netvrdím, že je vše špatně, některé pasáže jsem si i vypisoval, protože byly přínosné. Mentálním průjmem zpravidla označuji to co z autora evidentně muselo ven (jako ten průjem), často bez většího ohledu na čtenáře. Sebereflexe - ano, úvahy o umění nebo estetice - proč ne? Jenom nevím, proč to Mann prostě nevydal jako úvahovou sbírku a balil to do příběhu, který, pomineme-li různá roubování a oslí můstky k úvahám, vpravdě nezabírá více než desetinu knihy. Zvláště, když se vám to dnes spousta lidí snaží naservírovat opět jako příběh. Takže - pokud se mi to snaží celý svět podat jako příběh, musím celému světu říci, že příběhová složka mě obchází nepěkně velkým obloukem. Až mi toto bude prezentováno jako úvahové, sebereflektující či filzofické dílo, můžeme se o něm bavit z jiného úhlu pohledu. Tolik asi za mě. Díky za podnětnou reakci.
to Antragus:
V čem Vám to přijde tak špatné? Mě se to zdá být velmi soudržnou a více než zralou úvahou nad tím jak se vztahovat či nevztahovat ke kráse, ve které je zároveň velký kus poctivé, promyšlené sebereflexe. "Mentální průjem" tu nenacházím. Byť je fakt, že to není jednoduché čtení a že může působit matoucím dojmem. Mě to konec konců dalo zabrat pořádně a bez pomoci bych asi mnoho z cenných míst přehlédl.
Štítky knihy
homosexualita umění zfilmováno 20. století německá literatura rozhlasové zpracování Benátky láska neopětovaná středoevropská literatura LGBT, queer, LGBT+Autorovy další knížky
1975 | Kouzelný vrch |
1980 | Buddenbrookovi |
1973 | Smrt v Benátkách |
1956 | Mario a kouzelník |
1961 | Doktor Faustus |
"... Z použitých alegorií mě nejvíc oslovilo funkční propojení vnějšího a vnitřního – Benátky vypadají tak, jak vypadá Aschenbachova mysl. Zataženo, vítr, hniloba, laciná zábava za účelem rozptýlení – to vše má odraz ve vnitřním Gustavově světě. A nezájem vedení města o cokoli jiného, než vlastní zisk ... "
mirektrubak, takto hodnotíte Benátky na zíkladě čeho?