Temno diskuze
Alois Jirásek
SEBRANÉ SPISY Aloise Jiráska, díl XXV. : Temno. (Historický obraz. 20. vydání. Nakladatelství J. Otto, spol. s.r.o., v Praze 1930). Památce J. V. Sládka a Z. Wintra. Vazba celoplátěná nakladatelská s barevným popisem na hřbetu. ------------------------------- V neklidné době sporu o moc mezi arcibiskupem a králem, v březnu 1393 král Václav IV. nechal zajmout čtyři muže z arcibiskupova doprovodu - jeden z nich, generální vikář pražského arcibiskupa, Jan/Johánek z Pomuka ("ctihodného onoho muže, milého Bohu i lidem, Čechům i Němcům) zemřel po mučení (spory o obsazování úřadů, místo opata kláštera v Kladrubech). Okolo roku 1400 se označuje jako mučedník. Okolo roku 1600 se zařazuje mezi české zemské patrony. Johánek z Pomuka, později uctívaný jako svatý Jan Nepomucký. Příběh se odehrává v době zápasu o svatořečení Jana Nepomuckého, začíná korunovací Karla VI. (1723, tedy více než sto let po bitvě na Bílé Hoře, kde se střetly česko-moravská stavovská armáda a dvě armády katolické) a končí svatořečením Jana Nepomuckého (1729), kniha tedy popisuje šest let z doby pobělohorské, kdy zvítězily katolické armády. Příběh se odehrává v Praze a na Skalce u Opočna. Do města přijíždí zástupci slavných rodů, aby se zúčastnili korunovace. Ve Skalce žije mnoho poddaných, pro příběh je důležitý hlavně myslivec Machovec se svými dětmi, Helenkou a Tomášem. Po českých zemích se objevují vyznavači protestantské víry, proti nimž všemi možnými prostředky bojuje jezuitský řád. Katolické misie chtějí vyznavače přijímání pod obojí obrátit zpět na katolickou víru. Jedna taková misie zavítá blízko Skalky. Jezuité najdou myslivcovy děti a nalézají zakázané knihy. Tomáš a Helenka se dostanou do nemilosti a jsou považováni za kacíře. Jsou vyhnáni z myslivny a musí tvrdě pracovat s ostatními poddanými. Tomáš pracuje na vinicích, setkává se zastánci nekatolické víry. Helenka je s donucením převychovávána na katolickou víru (rekatolizována). Helenka zjišťuje, že její otec se úspěšně dostal za hranice a plánuje jejich odjezd do ciziny. Ve společnosti se netrpělivě očekává svatořečení Jana Nepomuckého. Do Prahy přijíždí jezuita Mateřovský, který má jediný cíl, zcela vymýtit nekatolickou víru v Praze před svatořečením Jana Nepomuckého.... celý text
Diskuze o knize (1)
Přidat komentář
Štítky knihy
Praha baroko zfilmováno 18. století jezuité, Tovaryšstvo Ježíšovo protestantismus jezuita Antonín Koniáš, 1691-1760 rekatolizaceAutorovy další knížky
1970 | Staré pověsti české |
1951 | Psohlavci |
1965 | F. L. Věk I. |
2000 | Temno |
1955 | Z Čech až na konec světa |
Sice jsem Temno loni na podzim znectila na tři doby, nit na něm nenechala suchou (nu, dobrá, nějaké nitě ze sutany Antonína Koniáše mé kritice unikly), ale také tu knížku nepovažuji za špatnou. Naopak, docela dost mne zaujala. Nutí člověka něco si o té době načíst, zjistit, jak "to bylo doopravdy." Mám dojem, že Alois Jirásek se utopil v tomtéž. Fandil českým bratřím, ale nechtěl být jednostranný. Nastudoval si "jezovity", a pak nějak nevěděl, co s tím. Pokusil se jejich jedinečnost rozmnělnit v množství dalších katolicky věřících postav, ale nějak se mu to nepovedlo... Výsledkem je krásná Helenka, zajímaví jezuité... a pitomec, co duje v temném lese na waldhornu...