Turbíny britských letců diskuze
Eduard Dokoupil
Vznik a vývoj prvních lopatkových motorů ve Velké Británii během třicátých a čtyřicátých let 20. století je příběhem skvělých myšlenek tamních vynikajících konstruktérů a techniků. Vysoká úroveň britského leteckého průmyslu ve spojení s dlouhou technickou tradicí byly dobrou základnou pro vznik mnoha různých typů letadlových pohonů, postavených na reaktivním či turbovrtulovém principu. Vytvoření prvního funkčního proudového motoru Frankem Whittleem předcházelo mnoho úvah a zkoumání. Jednalo se pravděpodobně o jeden z nejzásadnějších objevů v historii letectví, a to o vynález doslova revoluční. Zároveň bylo třeba uplatnit novátorský přístup ke konstrukci rychlých bezvrtulových letounů, atakujících bariéru nadzvukové rychlosti. Konstruktéři museli zvládnout mnoho zcela nových a složitých problémů, z_čehož vzešla znamenitá technická řešení. Kniha s názvem Turbíny britských letců předkládá čtenáři rozsáhlý výklad okolností vzniku prvních britských motorů s plynovou turbínou, využitých i jinde než v oblasti letectví. Přináší mnoho technických detailů o konkrétních typech proudových a turbovrtulových pohonů, i popis velké škály tryskových letounů nejen ve službách Royal Air Force. V knize jsou popsány i okolnosti závodů o proudovou stíhačku s nacistickým Německem, kdy včasné nasazení proudové techniky na obou stranách mohlo významně ovlivnit konec II. světové války. Tato publikace čtenáři umožní blíže proniknout do tajů neobyčejně zajímavých zařízení, jakým jsou letadlové turbínové pohony. Kdo se tedy chce alespoň zprostředkovaně vžít do situace tehdejších leteckých konstruktérů i zkušebních pilotů, nemusí učinit nic snazšího, než otevřít tuto knihu.... celý text
Diskuze o knize (0)
Přidat komentářŠtítky knihy
dějiny letectví motory letadel motory