Upovídaná pastelka diskuze
Helena Kolbábková , Lenka Ondáková
Mluvím, mluvíš, mluvíme ... ale jak? Vyslovujeme správně, tak aby nám bylo dobře rozumět? Leckomu možná otázka správné výslovnosti připadá nedůležitá, zanedbatelná, směšná, vždyť přece mluvit umí každý. Učíme se to od nejútlejšího věku, z kojeneckého pláče a křiku se postupně stanou hlásky, z nich slabiky, pak slova, potom věty, nakonec řeč. Mluvíme doma, ve škole, v práci, zkrátka všude. Jenže ... vyslovujeme správně ř či l? Nešlapeme si na jazyk? Nekomolíme slova? K tomu, abychom se takových nedostatků vyvarovali nebo je odstranili, slouží logopedie - odborná disciplína zabývající se nejen vadami řeči ale i nápravou výslovnosti - logopedickou intervencí. Ta se dnes neomezuje na pouhé tdnka tdnka, drbu vrbu, nebo třistatřiatřicet stříkaček atd. Logopedická intervence se dnes chápe mnohem komplexněji, kombinuje se s různými metodami, mimo jiné i s grafomotorikou. Upovídaná pastelka je kniha - cvičebnice na způsob pracovního sešitu věnovaná nácviku správné výslovnosti ve spojení s grafomotorickou dovedností. Je určena pro děti ve věku od 3 do 7 let. V této době se u nich vytvářejí komunikační schopnosti a dovednosti, které si děti nesou s sebou do školy a do života. Pracovní sešit poslouží jak rodičům, kterým záleží na zdárném vývoji jejich dítěte, tak učitelkám v mateřských školách. Autorky jsou zkušené odbornice v oboru speciální pedagogiky - obě se věnují výchově a vzdělávání dětí s vadami řeči. Pracují spolu ve Speciálně pedagogickém centru ve Vyškově, jež je pobočkou centra při ZŠ a MŠ logopedické v Brně. Věnují se ambulantní péči, poradenským a konzultačním službám a speciálně pedagogické diagnostice pro děti a žáky všech typů škol. ... celý text