Kierkegaard o estetice divadla a dramatu hodnocení
Petr Osolsobě
Na estetice divadla a dramatu lze ukázat, co jinak uniká při výkladu filosofa Kierkegaarda. Divadlo a drama je jakýmsi trvalým protestem existence proti objektivizující filosofii. Nikoli člověk obecně, nýbrž zde tento jedinec je dramatem vsazen do určitého času a situace, z nichž nemůže uniknout. Existuje reálně, nikoli pojmově. Kierkegaardova filozofie je převážně teorií jednání. Pro důraz kladený na jedince v situaci rozhodnutí byla mnohokrát označena jako „drama“ (Wahl, Gilson, Marcel). Je však dramatická i způsobem nepřímého podání: filosof nechal pod pseudonymy promlouvat charakterům jednotlivých životních „stadií“. Do třetice: Kierkegaard byl náruživým divadelním návštěvníkem a reflexe postav – Antigony, Hamleta či Dona Giovanniho, portréty dobových herců a úvahy o podstatě tragédie, komedie, frašky, humoru či vážnosti prolínají celým jeho dílem. Kniha je doplněna o překlady Kierkegaardových esejí Obvyklá i případná krize v životě herečky a Reflex antického tragična v tragičnu moderním. Vyšlo ve spolupráci se Seminářem estetiky Masarykovy univerzity.... celý text
5 |
|
2 x |
4 |
|
0 x |
3 |
|
0 x |
2 |
|
0 x |
1 |
|
0 x |
|
0 x |
Hodnocení knihy Kierkegaard o estetice divadla a dramatu: 100 %
Počet hvězdičkových hodnocení: 2
Každý uživatel musí ohodnotit alespoň 20 knih, aby se jeho hodnocení začalo započítávat do výsledného hodnocení. Z toho důvodu se může lišit počet započítaných hodnocení v grafu nahoře, se všemi hodnotícími níže. Ti, jejichž hodnocení se zatím nezapočítává, mají za svou přezídvkou označení (n).
Autorovy další knížky
2013 | Umění a ctnost |
2005 | Ordo amoris aneb Červotoč ve stromě poznání: Podivuhodné eseje o lásce, řádu a démonické svobodě |
2019 | Sv. Edmund Campion |
2007 | Kierkegaard o estetice divadla a dramatu |