Politizující kovář Karla Purkyně – Realismus, (auto)portrét, alegorie hodnocení
Václav Hájek
Purkyňův Politizující kovář je jeden z klíčových obrazů českého 19. století, propojuje v sobě řadu více i méně očekávatelných významů, vypovídá o přelomové době vzniku, o konstrukci postavení umělce a kritika a podílí se na autonomizaci malby. Studie se soustřeďuje na analýzu tohoto jediného obrazu a představuje tak svébytný žánr uměleckohistorického textu, na jedné straně čtenářsky vstřícný, na druhé straně metodicky náročný. Autor postupuje tradičním způsobem od přehledu dosavadních pojednání přes rozbor obrazu po komplexnější tematické a významové výklady. Čtenáři tak usnadňuje orientaci v různých interpretačních možnostech a přístupech, jež se navzájem vrství a propojují. Při průzkumu díla bylo využíváno dobových archivních zdrojů, periodik, pozdější teoretické literatury, současných teorií z oblasti formální analýzy, z oblasti „Bildwissenschaft“ (vědy o obraze) atd. Práce pro české prostředí re-formuluje pojem výtvarného realismu (a navazuje tak třeba na literaturu o Gustavu Courbetovi). Aplikuje soudobé interpretační postupy (např. metoda analýzy jednotlivého artefaktu), což je u nás právě v této oblasti zatím spíše publikační vzácností. (S použitím části recenze prof. Mileny Bartlové)... celý text
5 |
|
0 x |
4 |
|
1 x |
3 |
|
0 x |
2 |
|
0 x |
1 |
|
0 x |
|
0 x |
Hodnocení knihy Politizující kovář Karla Purkyně – Realismus, (auto)portrét, alegorie: 80 %
Počet hvězdičkových hodnocení: 1
Každý uživatel musí ohodnotit alespoň 20 knih, aby se jeho hodnocení začalo započítávat do výsledného hodnocení. Z toho důvodu se může lišit počet započítaných hodnocení v grafu nahoře, se všemi hodnotícími níže. Ti, jejichž hodnocení se zatím nezapočítává, mají za svou přezídvkou označení (n).
Autorovy další knížky
2011 | Jak rozpoznat odpadkový koš. Eseje o stereotypech ve vizualní kultuře |
2018 | Neony a světla reklam |
2020 | Spectrum |
2015 | Politizující kovář Karla Purkyně – Realismus, (auto)portrét, alegorie |
2020 | Obzory a ruiny: Viditelné a neviditelné v romantické krajinomalbě |