Užitečná symbióza / Useful Symbiosis (disertační práce) hodnocení
Pavel Forman
Podtitul: Happy End soužití malby s jinými médii / Happy End of Coexistence of Painting with other Media. Tato disertační práce se zabývá souvislostmi mezi tradičním uměleckým médiem malbou, novými technologiemi a událostmi ve výtvarném provozu a výtvarné pedagogice na počátku jednadvacátého století. Mnoho současných pedagogů nevidí souvislosti mezi tradičními médii a novými technologiemi a tento text by na ně měl ve vybraných případech poukázat. Nejedná se o encyklopedický výčet, ale o příklady, které mají za cíl přispět k mezioborovému způsobu přemýšlení, dnes tak populárnímu, přesto u tradičních uměleckých disciplín velmi opomíjenému. Není myslitelné, abychom uváděli příklady „formálních“ souvislostí, tedy technologických, aniž bychom se alespoň stručně nezamysleli nad historickými událostmi, děním v uměleckém provozu a názorovými proudy, které informatickou proměnu současného světa (tedy i výtvarného umění) provázejí. S tím souvisí i stručná revize současné výtvarné pedagogiky, popsaná v několika kapitolách, na kterou jsou v současné době kladeny nové nároky našeho okolí, které je předimenzované vizuálními vjemy a které na první pohled už nepotřebuje více tradiční média. Disertační práce se zaobírá těmito otázkami: - Kam umístit tradiční umělecké médium jako je malba v systému umění, vizuální kultury a výtvarné pedagogiky? - Je schopna malba obstát v konkurenci nových médií, nakolik je jimi ovlivněna a nakolik ovlivňuje ona je? - Je pro učitele malby a výtvarné výchovy důležité znát souvislosti mezi malbou a jinými médii a technologiemi? Posune to jejich přístup k malbě a přístup jejich studentů? Autor tohoto textu uvádí také několik výtvarně pedagogických projektů, kterých se účastnil a které vedl. Dělí se o zkušenost. Jde o propojení edukační výtvarné činnosti, reality show, nástěnné malby, umění ve veřejném prostoru. Tyto, většinou deníkové záznamy, slouží jako sdílená informace pro ostatní výtvarné pedagogy a studenty umění a jako příspěvek do debaty o mezioborových přístupech. Jednou z abmicí autora je poskytnout netradiční pohled na tradiční malbu a její propojení s novými technologiemi a z toho vyvodit několik užitečných závěrů pro výtvarnou pedagogiku.... celý text
Zatím zde nejsou žádná hvězdičková hodnocení. Knihu můžete ohodnotit hvězdičkami nad její obálkou.