Adina Mandlová: Fámy a skutečnost
Arnošt Tabášek
Knihu o životě nejslavnější předválečné herečky Adiny Mandlové si v době jejího vydání v roce 2003 koupilo na 30 000 čtenářů. Už tehdy vzbudila pozornost hlavně tím, že její autor Arnošt Tabášek nečerpal jen z veřejných zdrojů, ale především z archívů Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti. Za deset let od té doby byly zpřístupněny některé nové archívní záznamy, které zpřesňují a doplňují portrét komplikovaného životního oblouku Adiny Mandlové. Dvacet let po její smrti tak vychází druhé rozšířené vydání s bohatou faktografickou a obrazovou přílohou.... celý text
Přidat komentář
Musím se přidat na stranu těch, kteří byli z této knihy zklamaní.
Chtěla jsem se dozvědět o herečce, o které se mluví občas i v současnosti, přesto, že je to již řádka let, kdy skonala.
Ovšem autorův výklad mě naprosto zklamal.
Chaotické vyprávění, neuspořádané.. V jednu chvíli jsme například v r. 1943 a najednou zase v r. 1940?!
Mnohdy prozrazoval osud Adiny dopředu.
Je to má první životopisná knížka o této herečce, ale příště si raději přečtu autobiografii přímo od paní Mandlové..
Zdá se, že kniha je psána z pohledu nezaujatého a nestranného autora a to se mi líbí. Je to vypovídající kniha o charakteru nejenom herečky Adiny Mandlové, ale i dalších menších či větších osobností tehdejší doby. Nicméně forma knihy jako takové mi až zas tolik nesedla a celkem dlouho jsem se s tím vyrovnávala.
Pavel Kosatík napsal vynikající knihu Fenomén Kohout o životě komsomolce a disidenta Pavky.Přál bych si, aby napsal knihu Fenomén Adina o zajímavé ženě, zprvu publikem zbožňované, později protahované smrdutými kanály. Autor této knihy měl snahu, která je obsažena v názvu - Fámy a skutečnost. V tom je přínosem, i když se domnívám, že nedosahuje kvalit Josefa Škvoreckého, který z rozhovorů s paní Adinou vytvořil nejprodávanější titul nakladatelství 68 v Torontu.
Jaká byla ve skutečnosti tato krásná žena ?
Po otci zdědila jako jeho 4. dítě, leč první dceruška, geny tvrdé zarputilosti jít za svým cílem za každou cenu, což se promítá celým jejím životem.
Po matce její výjimečný sexuální apetit, i když si vlastně matka s dcerou "nikdy nepadly do oka".
Vše začalo smrtí milovaného tatínka, který velice rychle zavedl v rodině vykání nejmladšímu přírůstku. Štěstím pro hezkou pubescentku byl její movitý otčím (kterého Adina nesnášela). V rámci klidu v rodině financoval její další výchovu ve Francii. Pro ni to znamenalo mnoho nových životních zkušeností a k tomu se naučila jazyku. Po sexuální stránce byla zasvěcena zejména lesbičkou Mercedes. Ta jí pomohla i při zařízení její první interupce. Po skandálu s mladým a bohatým milencem v průběhu života v lyceu, byla nezvedená dívka odexpedována přes Drážďany do vlasti.
Nejen, že začíná karieru modelky u "Rosenbauma", ale stává se "Titinkou" (čti milenkou) již známého herce Hugo Haase. Ten má zásluhu, že naučil Adinu filmové mluvě a vystupování, uvedl ji do své společnosti. Adina se stává známou tváří filmového plátna a začíná vydělávat. Její herecký růst je strmý, o pár let později již "živí" svého milence, který většinu výdělku utrácí za kokain.
Dalším životním štěstím jsou filmové známosti . Nejprve s producentem a milionářem Milošem Havlem, o kterém je známo, že byl gay. Adinu využívá dosazením do party veselých děvčat z Lucerny. Zde má Havel podstatnou majetkovou účast. A Havel ji doporučí mladému režisérovi O.Vávrovi. Právě s ním a Martinem Fričem točí své nejlepší filmy. V případě Vávry tomu pomůže i občasný milenecký styk.
Samozřejmě její avantýry jsou solí v očích fašistické organizace Vlajka, která zasévá podhoubí rasové nenávisti. Následuje v roce 1939 okupace, která přivádí do Prahy i na Barrandov mnoho ambiciózních Němců. Adina nelení, s Vlajkou si to vyřídí svým způsobem. Má nové milence - přirozeně jde o Němce. V Protektorátu se šušká, že je milenkou i zástupce Protektora K.H.Franka. Ten to těžce nese a podává informace do Berlína o nejvykřičenější pražské děvce. Ale Adina je již zkušená hráčka. Chtěla by proniknout i na divadelní prkna. Nejlépe na Vinohrady. Maličkost ! Zákaz provozu divadla ? Zkompromituje sadistického nácka a milence, který umožní znovuotevření milovaného divadla.
Blíží se konec války. Adina se provdá za malíře Tůmu (KSČ), brzy si nemají co říci. Na řadě je nový milenec V.Šmeral (později podezírán, že tuto roli převzal jako jednu z možností, jak zachránit svou manželku Židovku).
Je konec války, Adina je zatčena v Berouně Rudými gardami. Převezena na Pankrác. Výslechy.Svým způsobem je internace dobrá, jinak by mohlo dojít k lynčování, což je oblíbený hit nových komunistů, před pár měsíci konfidentů Gestapa.
Odsouzena na pár měsíců, do kterých se započítá i vazba. A co teď ? Rychle pryč z republiky. Naoko se provdá za britského oficíra a je v Londýně.
Její další osudy již výtečně zmapoval Josef Škvorecký.
Přečtená kniha je zajímavá novými fakty, které autor objevil při svém usilovném pátrání v bohaté dokumentaci v archivech.
A závěrem ?
Jak u Adiny, tak u Lídy Baarové sehrál po r.1946 významnou roli člen předsednictva ÚV KSČ, stalinista Václav Kopecký. Prostřednictvím jeho syna se dostala do Rakouska ilegálně L.Baarová a urychlil i tolik žádaný sňatek Adiny.
Jako muž přes osvětu národa nedopustil, aby filmy s oběma "vykřičenými" emigrantkami byly staženy z promítání. Pravda - Jára Kohout byl z Kristiána vystřižen. Ale dovedete si představit totéž s Adinou ?
Léta plynula. Martina Navrátilová - pro čs.masmédia za komunistů po své emigraci jaksi neexistovala. U Adiny i L.B. tomu tak nebylo.
Úsudek si každý udělá sám.
Ikdyž jsem žádnou knihu o Adině nečetla, tak je to prostě špatné. Tabášek to vyprávěl jak robot bez humoru a musel něco i zopakovat a úplně zbytečně. Kniha srovnatelná s pamětmi Zdeňky Baldové a Jiřího Líra které byly taky hodně nezáživné. Ale byly mnohem kratší.
Musím souhlasit s komentářem napsaným níže. Kniha jako taková dobrá, osud Adiny Mandlové se nabízí ke knížní podobě a je velmi zajímavý ALE ...styl psaní pana Tabáška mě doopravdy nesedl a do knihy jsem se nemohla začít .. neustále opakování .. omilání co bylo řečeno dříve, nepoutavost .. už si knihu od tohoto autora nepřečtu.
Na jednu stranu ve mě kniha zanechala velké emoce, ale na druhou mě rozčiloval styl psaní - ze začátku jsem měla velký problém se do knihy začíst.
Neskutečně mi vadil spisovatelův styl psaní.
Přišel mi nudný.
Pamatuji si, že tahle knížka ve mě zanechala dlouho směsici pocitů a to si myslím, že jsem na ni byla ještě moc mladá. Asi si ji budu muset přešíst znova. Už je to tak 15 let :).
Štítky knihy
kolaborace film za první republiky a protektorátu herečky český film čeští herci a herečky Adina Mandlová, 1910-1991Autorovy další knížky
2005 | Hory shora |
2003 | Adina Mandlová: Fámy a skutečnost |
2003 | Bez démonů minulosti |
2001 | Dobývání nebe |
2009 | Revír mého srdce |
O Adině jsem toho příliš nevěděl, takže po přečtení jsem si udělal jakýs takýs obraz. Nicméně si myslím, že by tato herečka s děsně zajímavým životem, zasloužila lepší knihu. Nějak mi ta kniha připadala chaotická a neuspořádaná.