Akira Kurosawa a jeho filmy
Luboš Ptáček
Kniha Luboše Ptáčka je první „kurosawovskou“ monografií, která vychází v českém prostředí. Ve své rozsáhlé studii se autor pokouší o celistvý portrét této osobnosti světového filmu. Zabývá se jak životními osudy tohoto tvůrce, které velmi významně ovlivnily jeho další směřování, tak jeho tvorbou od samotných počátků. Přitom nezanedbává (spíše akcentuje) i méně oslavováníhodné kapitoly jeho profesní a životní dráhy (období druhé světové války), kdy se podovolil tlaku militantního domácího režimu. Vedle biografického nástinu poskytuje L. Ptáček především podrobné rozbory jednotlivých filmů, zasazených nejen do jednotlivých údobí režisérovy tvorby, ale zejména do jeho průchozích témat – aristokratismus, heroický humanismus či existencialismus. Autor však nevnímá Kurosawovu tvorbu odtrženě, ale sleduje ji ve vztahu kontextu japonských žánrů a jejich vývoje, ve vztahu k japonským dějinám, k dobové situaci a kulturním zvyklostem. Kniha je opatřena doslovem japanologa Martina Tiraly, který vřazuje Kurosawovu tvorbu do kontextu vývoje japonské kinematografie. Jednotlivé kapitoly doprovází bohatá obrazová příloha, která doplňuje autorovy rozbory. Kniha obsahuje také filmogafií hraných filmů, vytvořenou na základě japonských zdrojů.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2000 | Panorama českého filmu |
2013 | Akira Kurosawa a jeho filmy |
2013 | Proměny westernu |
2010 | Současný český a slovenský film - pluralita estetických, kulturních a ideových konceptů |
2017 | Film a dějiny 6 - Postkomunismus: proměny českého historického filmu po roce 1989 |
Dojmy z téhle knihy jsou dvojí. Na jedné straně skutečně přináší řadu cenných informací, současně ale místy jakoby zvláštně "klouže po povrchu". Luboš Ptáček Kurosawovy filmy spíš jen nevzrušeně interpretuje a hodnotí, téměř se ale nezmíní například o jejich umělecké kvalitě. Jako by se ho esteticky vůbec nedotýkaly, a přitom estetické prožívání je na nich zpravidla vůbec to nejsilnější... Zvláštní výtku si také zaslouží omezený prostor, jež v knize dostaly nejstarší Kurosawovy filmy. Místy se zdá, že autor knihy některé z nich snad ani neviděl... Například ve filmu Báječná neděle se existenciální a sociální témata a dokonce myšlenky na sebevraždu ozývají velmi silně, Ptáček to ovšem téměř nezmíní. Naopak tvrdí, že protagonisté filmu svou chudobu "přijímají s pokorou"... Celkový dojem: 70%