Alain Delon
Dana Čermáková , Petr Čermák
Černá kštice, uhrančivý pohled ocelově modrých očí, tvář klasické sochy, v níž ostře řezané rysy kontrastně ladí s citlivými ústy, úsměv, při kterém vám tuhne krev v žilách, vysoká štíhlá postava. Krasavec, který vám bez mrknutí oka zlomí srdce, anebo vás bez hnutí brvou zastřelí. Francouzský James Dean, nepolepšitelný sukničkář, kariérista bez zábran, nezávislý bouřlivák. Závratná kariéra, desítky kvalitních filmů, množství milostných afér a nejeden skandál. Od začátku 60. let až do poloviny let osmdesátých minulého století nejlépe placená francouzská hvězda. Legenda evropského filmu, která společně s Louisem de Fun?sem a Jeanem-Paulem Belmondem přivedla do kin nejvíc diváků v historii. Nositel Césara, Zlatého medvěda a dvou Zlatých palem. A také důstojník Čestné legie za osobní přínos světovému filmovému umění. To všechno a ještě mnohem víc je francouzský herec Alain Delon, který lámal srdce fanynek i hvězd filmového nebe po několik generací. V plném slunci, Rocco a jeho bratři, Gepard, Černý tulipán, Zorro, Samuraj, Sicilský klan, Borsalino, Dva muži ve městě, Povídka o policajtovi, Smrt darebáka, Tři muži na zabití. To je jen stručný výčet jeho u nás asi nejznámějších filmů. Ve skutečnosti natočil kolem stovky snímků, z nichž třicet produkoval. Pracoval s takovými mistry režie, jakými byli Luchino Visconti, Michelangelo Antonioni nebo Jean-Paul Melville. Jeho hereckými partnery byly hvězdy 60. a 70. let jako Jean Gabin, Lino Ventura, Burt Lancaster, Charles Bronson a samozřejmé úžasné ženy jako Romy Schneider, Brigitte Bardot, Jeanne Moreau, Claudia Cardinale, Catherine Deneuve a další. Jeho ložnicí prošly desítky krásných, atraktivních a zajímavých žen, ale jen málo z nich ho dokázalo zaujmout natolik, aby s nimi prožil část svého života. Na začátku byla slavná „Sissi“ Romy Schneiderová, později modelka a herečka s pochybnou minulostí Nathalie, matka prvního syna Anthonyho, kterou si vzal. Nejdéle však vydržel s Mireille Darcovou – celých patnáct let, což bylo u tak nestálého a krásy a radosti života vyhledávajícího člověka vzácné. Nebýt toho, že spolu nemohli mít potomky, možná by spolu zůstali až do konce... Třetí ženou života Alaina Delona byla nizozemská královna krásy Rosalie van Breemen, která mu dala děti Anouchku a Alaina-Fabiena. Vydrželi spolu čtrnáct let. Nakonec zůstal sám se svými čtrnácti psy a sídlem, svým rozsahem a vybavením hodným šlechtice, sám. Alain Delon byl talent od pánaboha. Herectví nikdy nestudoval, byl vyučený řezník, a jeho dětství nebylo šťastné. Rodiče se rozvedli, když mu byly čtyři roky. Matka se znovu vdala za řeznického mistra, neměla čas se o něj starat. Od čtyř do jedenácti let ho proto vychovávali pěstouni a díky jejich práci strávil dětství v prostředí věznice. Otec se také znovu oženil, takže Alain pendloval mezi dvěma rodinami, z nichž ani jedna nebyla jeho. Citová frustrace se projevila ve školních letech, kdy jako problémové dítě v žádném ze šesti internátů kvůli výtržnostem dlouho nevydržel. Nelze se divit, že se raději v sedmnácti nechal naverbovat jako námořník do války v Indočíně. I tam měl s disciplínou problémy, takže ho vysvobodilo předčasné propuštění bez náhrady. Živil se jako poslíček, číšník, skladník. Výrazně na sebe upozornil až v jednadvaceti, kdy objevil na festivalu v Cannes. Zcela neznámý, naprosto nepoučený o tom, co je herectví a film – a přesto ho jeho dokonalá krása za všechna příkoří dětství a dospívání odměnila. Ponořme se do nelehkého života obrovské globální hvězdy, která to kvůli svým vlastnostem a minulosti neměla jednoduché ani v době, kdy byla na vrcholu. Autorka jako zkušená publicistka důkladně zmapovala život Alaina Delona a přináší výjimečnou ucelenou biografii, která nemá na českém trhu obdoby.... celý text
Přidat komentář
Osaměl BAZÉN. Odešel poslední koupající se v náhlých pohnutkách mysli. I BORSALINO ztratilo svého nositele, kterým byl MUŽ VE MĚSTĚ, proti muži, a to chtělo gin. I tehdy, když podlehl iluzi PLNÉHO SLUNCE, potřísněného rudými kápěmi. Pocítil dráp drába fauny - KOČKY. Byl soudným svědkem nejedné SPÁLENÉ STODOLY. Bránil spravedlnost, kdokoliv ji ohrozil, coby anachronismus Supermana, ZORRO. Rval se o bytí - nebytí. Krok za krokem. Nerokokovou ruku hodil do ringu cti BRATŘÍ svých. ROCCO. Tanečník Tancredi zase kardinálně ozářil erb GEPARDA. Nejen SWANN, i Baron de Charlus toužil po závanu LÁSKY, "po svém Tadziovi." Pěstovat si v sobě dýchánky, šlechtit intimitu gondol v kavárničkách, ve fiakrech. Míval velké plány, když si "jamesbondovsky" pobrukoval MELODII PODZEMÍ. Jindy ladil márové tóny, když jeho srdci jiní nasypali arsen. TONY ARZENTA. Žádný malý pán. KLANU, i ve SMRTI DAREBÁKA. Dnes davy vzlykají nad synem scén od Seiny. Zápletkami jeho, NAŠICH PŘÍBĚHŮ. Je čas říct SBOHEM, PŘÍTELI. Položit TULIPÁN smuteční barvy. Dopřát sladký spánek. PRVNÍ, věčné KLIDNÉ NOCI.
Na konci jsem trochu postrádal přehled jeho filmů,knížka je ale jinak pečlivě připravená a zajímavě napsaná.
Tomuhle životopisu s krásnou obálkou se prostě nedá odolat.
Další z francouzských herců, který byl zřejmě dítětem štěstěny.
Přestože Dana Čermáková zkušenou autorkou řady biografií
známých osobností ( nečetla jsem žádnou), čekala jsem od knihy o Alainu Delonovi mnohem více. Možná i proto, že jsem si krátce předtím přečetla vydařenou prvotinu jeho syna Fabiena.
To byl i důvod, proč jsem si knihu Alain Delon Ďábelsky anděl koupila - hledala jsem souvislosti a styčné body ve vztahu slavného otce a syna. Marně - kniha je především rozsáhlou filmografií nadaného, pracovitého a všestranného herce, scénaristy, producenta a režiséra, který se vypracoval bez jakéhokoliv vzdělání ( vyučený řezník ve zkráceném řízení 1 roku ) zpočátku díky své fyzické kráse.
Občas autorka zabrousí ke vztahům k jeho osudovým ženám, ale nedává jim příliš prostoru. Četlo se mi dost pomalu, některé pasáže byly dost zdlouhavé a lákaly k přeskočení.
Zklamal mě fotografický aparát- postrádala jsem rodinné fotografie ( zřejmě drahá autorská práva? ).
Zarazil mě autorkou uváděný český překlad knihy Alaina Fabiena Z rodu vyvolených ( Dana Čermáková uvádí Ze závodů pánů - zřejmě otrocký překlad.
Za mne 3,5 hvězdičky, zaokrouhleno na 4.
Tady jsem nemohla odolat - jeho filmy mne provázejí celý život - začalo to Černým tulipánem a trvá dodnes ....ráda se na jeho filmy podívám znovu ....
Pokud jsem sledovala útržky z jeho života, je to muž úspěšný - a to ve více směrech ....
Nejvíce problematické se jeví jeho soukromí - i když i on našel svoji múzu /a o ní se zde pěkně vyjadřuje jeho syn Antony/ ....
Kniha končí jeho oceněním Zlatou palmou na MFF v Cannes - dle mého názoru oceněním zaslouženým - francouzský šarm patří k jeho přednostem....
A ještě dodám, že si ráda poslechnu jeho šansony - i jeho hlas je příjemný ....
Alain Delon paří k mým oblíbeným hercům, proto jsem si tuto biografii s chutí přečetla ...
Autorka je to té francouzské hvězdy zřejmě "zabouchnutá" , ale to není nic výjimečného. Knížku napsala dobře, vědomostí o A.D. má dost. Zajímavé je, že A.D. neměl vůbec žádné herecké vzdělání, a přestože vlastně hrál stále to samé, díky svému vzhledu se stal nesmrtelným.
Ta fotka na obálce mne uhranula (tady tedy ta reprodukce zrovna moc ne, skoro mi tu připomíná Deana Reeda, oj), protože to není jeden výraz, to je esence různých výrazů, za chvíli se z něj může vyloupnout tvrďák, spíše však se potutelně uculuje, hrají mu oči, ústa, chřípí i obočí ... a stát se pak může leccos!
Tento vzletný osobní výlev na úvod vysvětluje, proč jsem si knihu pořídila, když se zásadně vyhýbám knihám o celebritách, zejména těch žijících a pohybujících se ve světle reflektorů. Nečekám totiž, že bych se dozvěděla něco objevného, nového, naopak se spíš dozvím nějakou tu špínu, o kterou nestojím. Obsah téhle knihy je očekávaně plný informací o filmech, a pak něco málo o životě a láskách. Vedle názorů autorky. Ta dle všeho píše tyhle knihy jako na běžícím pásu (to jsem ovšem netušila), takže je to jen rychlá kompilace dostupných informací odjinud (ze zpráv a knih, i když bibliografie na závěr uvedená je podezřele stručná).
I když autorka asi zná filmovou branži mnohem lépe než já (bodejť, po tolika vydaných titulech o hvězdách), rozhodně jí neodpustím neodpustitelné zkomolení Caryho Granta na "Garyho Granta", a to ve vícero, nejspíš všech výskytech jeho jména.
Obsahově tedy nic zvláštního, ale ta fotka na obálce....uhmmm.
(Hodnotit knihu nelze).
Alain byl, je a bude pro nás nejkrásnějším a talentovaným hercem filmového plátna. Odolat se mu nedalo a ani nebylo proč. Na jeho filmech jsme vyrůstali a provázeli nás celý život. Velká osobnost, měl osobný život jakýkoliv. Odpočívej v pokoji.