Album
Jan Kaplický
Obrazové album obsahuje myšlenky, názory a zdroje inspirace fenomenálního architekta, designéra a zakladatele studia Future Systems v Londýně Jana Kaplického (1937-2009). Eseje, rozdělené do oddílů Principy, Architektura, Proces a Život, doplňuje přes 700 barevných reprodukcí. Nové vydání je rozšířené o dosud nikdy nezveřejněné texty a fotografie. (knizniweb.cz)... celý text
Přidat komentář
nevím, jestli se tady jedná o hodnocení knihy takové.... spíš bych řekla, že se jedná o hodnocení osobnosti, na kterou můžeme pohlédnout v této knize.... já vidím to, jak tato velká a vizonářská osobnost předešla dobu o ne pár let, ale celé desítky let.... se vší úctou - narodila se na nesprávné planetě.... kde není prostor a otevřenost novým myšlenkám, kde je vše statické a zatuchlé.... já sama osobně bych v moderním domě nechtěla žít, ale to ještě neznamená, že návrhy kaplického a jeho firmy nejsou svým způsobem fascinující, do detailu promyšlené stavby....
byli bychom cool země, kdyby se uskutečnil projekt národní knihovny podle jeho návrhu, ale i já si pokládm stejné otázky, jaké si můžeme přečíst na straně 200 a 202.... proč?
Určitě je dnes v naší zemi jen málo těch, kteří v poslední době alespoň jednou nezaslechli jméno Jan Kaplický ve spojení s architektonickým návrhem nové budovy Národní knihovny. K „chobotničce“ se vyjadřovali nejen odborníci, ale také laici. Bohužel diskuse již zřejmě usnula ... Abychom mohli mít na něco svůj názor, musíme o tom něco vědět. Vřele proto všem Album Jana Kaplického. První k seznámení se s myšlenkami a názory tohoto fenomenálního architekta.
Autorovy další knížky
2010 | Album |
2005 | Sketches 1941-2005 |
2005 | Česká inspirace |
2009 | Josef a Josef Kaplicky |
2007 | Oko nad Prahou – knihovna pro třetí tisíciletí |
Původně jsem čekal něco zcela jiného - přiblížení práce geniálního vizionáře architektury Jana Kaplického, jehož práce předstihuje dobu a předznamenává novou architektonickou epochu přicházející po rovném a strohém funkcionalismu, od prvních ideí po konkrétní projekty. Kniha však představuje spíše úvahy o architektuře a její roli ve společnosti a informace ze života ovlivňující tvorbu slavného architekta. Oboje je však také zajímavé a určitě ani v nejmenším k zahození. Navíc díky knize jsem se nadchl pro Kaplického nápad na stavby z lodních skořepin, dokonce si umím představit, že bych jednou v takovém domě žil. A i těch několik posledních stran věnovaných těm nejzajímavějším a nejslavnějším projektům včetně pražské knihovny uspokojilo aspoň trochu moji touhu po konkrétních stavbách. Připomněl jsem si tak i onen neslavný okamžik, kdy se nám otevřely dveře do moderní Evropy a my jsme si je několika malými lidmi nechali zabouchnout. Okamžik, kdy se nenašel nikdo mocný, kdo by podpořil geniálního architekta a umělce proti lynči přehnaně opatrných, nevzdělaných a závistivých. Mohli jsme být opět centrem moderní architektury (jako za první republiky), odkud by čerpali inspiraci architekti celého světa. Jana Kaplického ale místo uznání čekala vlna hlouposti několika fanatických lidí, kteří se zrovna náhodou dostali k moci, ale kteří mu nesahali ani po podrážky bot (a kteří ho nakonec dokázali zničit). Na ně jednou snad zapomeneme, dílo Kaplického je ale o mnoho staletí přežije. Tak snad se nám ještě dostane nějaké příležitosti k nápravě a třeba jednou tu knihovnu i jako pomník velké svého času nepochopené osobnosti postavíme.