Ananas / Park / Pokojíček
Zdeněk Petrželka
Tři hry z doby rozvratu. Pitínský je jedním z průkopníků tak zvaného alternativního divadla a tvůrcem jeho repertoáru, který má sice blízko k repertoáru divadel malých scén, odlišuje se však od něho větším příklonem k postmoderní poetice. Jeho první hry, zejména Ananas (1986) a Matka tento typ poetiky v českém kontextu prosazovaly v nonkonformním prostředí nezávislých nebo k nezávislosti směřujících divadelních scén. Ananas se opírá o metodu asociativní montáže, v níž dominuje princip aluze, citace či parodické parafráze. Na rozhraní 80. a 90. let se v autorově dramatické tvorbě konstituovalo nové téma, které promítl do několika dalších her: problematika společenského outsidera, individua trpícího komplexy vykořeněnosti, ztrátou domova, traumaty pramenícími z latentní existenciální nejistoty. To vše v dramatických textech J. A. Pitínského prohlubovalo tragický pocit života, stavy deprese z pokřivených rodinných a soukromých vztahů. Jeho hra Park (1989) bývá výstižně charakterizována jako „podobenství o pokoře, vině a vykoupení“ (Kamila Černá). Analogické motivy dominují i v následujících Pitínského dramatech Pokojíček (1992) a Buldočina aneb Nakopnutá kára.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
2010 | Všecko napsané |
1997 | Ananas / Park / Pokojíček |
1993 | J. A. Pitínský - Praha - intimní deník hrdiny |
2020 | T.MA |
1995 | Matka, Buldočina |
Četla jsem Pokojíček, který mi ze začátku, no vlastně celou dobu, přišel hodně postavený na hlavu. Je zde zobrazen rozpad rodiny, ale až do takové míry, kdy jeden zabíjí druhého. Na druhou stranu mě však čtení bavilo, protože mělo spád a neotřelé dialogy. Je to navíc divadelní hra, tudíž velmi útlá a kupodivu čtivá.