Antonio Vivaldi
Michael Talbot
Svazek věnovaný slavnému italskému skladateli a geniálnímu houslistovi Antoniu Vivaldimu (1678 Benátky – 1741 Vídeň) má několik ohnisek. Jeho autor, význačný musikolog Michael Talbot, se soustředí na skladatelův život, vzdělání, postupné rozvíjení jeho mimořádného nadání i na rozbor jeho hudebních skladeb a operních děl. Na třech stovkách stran se tak před čtenářem odvíjí živý příběh umělecky nesmírně plodného a vlivného komponisty a mimořádného hudebního virtuosa, který svým dílem učaroval nejen své době, ale stejně tak silně promlouvá i k sluchu dnešních posluchačů.... celý text
Přidat komentář
Je třeba ocenit nakladatelství Vyšehrad, že dostalo na pulty knihkupectví další z nemnoha monografií skladatelů vážné hudby. Kniha je informačně přínosná, psaná populárně-naučnou formou, takže z ní mohou mít potěšení i neodborníci na klasickou hudbu. Co ovšem nelze pominout je velké množství věcných chyb překladatelky, která se zjevně s danou problematikou neseznámila a proto se v českém překladu můžeme dozvědět o dvouplátkovém klarinetu (takový nástroj neexistuje), sousloví ,,tři sta let od Vivaldiho smrti“ (toto výročí bude mít skladatel až v roce 2041, správně mělo být tři sta let od narození... Dále jsou přítomny chyby v letopočtech, chyby v rejstříku. Leckde překládala překladatelka velmi volně, což je nutné u beletrie, ale u daného tématu založeného na faktech škodí. Samozřejmě, že barokní hudba je velmi náročná látka, ale od toho by měl zafungovat příslušný odpovědný redaktor a v tiráži uvedený odborný lektor. I přes tyto vady ale stojí za to si knihu přečíst.
Štítky knihy
hudba opery a operety houslisté klasicismus (hudba) Antonio Vivaldi, 1678-1741 baroko (hudba) hudební skladatelé
Nepříliš rozsáhlý životopis. Druhá polovina knihy se věnuje muzikologickému popisu Vivaldiho díla. Psané svižně i vtipně. Místy mi vadilo, že autor kritizuje poněkud pohrdavě se znalostmi 20. století - nespravedlivě.