Apollo 13
James Arthur Lovell , Jeffrey Kluger
13. dubna 1970 byli astronauti Jim Lovell, Fred Haise a Jack Swigert na páté americké výpravě k Měsíci, když kosmickou lodí otřásla záhadná exploze. Kabina se zahalila mlhou, vzduch začal řídnout a zhasla mnohá kontrolní světélka. Za chvíli poté byli astronauti donuceni opustit hlavní loď a vtěsnat se do lunárního modulu, konstruovaného tak, aby v něm dva muži přežili dva dny. Teď však byli na palubě tři a od domova je dělily čtyři dny cesty. Všechnu úzkost a napětí s astronauty sdíleli všichni v řídícím středisku v Houstonu i jejich rodiny. Kniha Apollo 13 zachycuje hrdinský boj o záchranu astronautů v celé jeho dramatičnosti a slávě. Podle tohoto románu natočil režisér Ron Howard stejnojmenný film. Původní název knihy byl Ztracený Měsíc.... celý text
Přidat komentář
Knihy tohoto žánru moc nečtu,ale tahle je skvělá.Četla jsem kvůli čtenářské výzvě a nelituji.
Výborná kniha. Stejnojmenný film jsem kdysi viděl. Jako v podstatě vždy, kniha je lepší. Obrovské umění astronautů v zoufalé situaci. Na Měsíc se sice nedostali, ale Apollo 13 se vlastně stalo podobným symbolem jako Apollo 11. Je fakt, že v té době měla Amerika technologicky a osobnostně nad konkurenty jasně navrch. Jim Lovell kromě toho, že byl skvělým astronautem o tom ještě umí napsat čtivou knihu. Strašně jsem jim fandil, což teda vzhledem k tomu, že jsem výsledek znal předem, asi nehrálo roli, ale i tak. :-)
Kniha super. Kolik lidi udelalo maximum, aby je dostali domu. No holt jina doba. Krasna a plna nadeji a snu. Dnes je doba plna nenavisti a strachu. Prijde mi ze i ty nove knizky tomu odpovidaji.
Film znam. Ale už je to dlouho, co jsem ho viděla. Knížka se skvěle četla, technickych detailů tak akorát. Neskutečné dobrodružství, při čtení knihy jim člověk přeje štěstí a drží palce do poslední chvíle.
Kniha je celkem detailní, když přijde na kosmonautiku a některé technické záležitosti, ale myslím si, že to k tomu patřilo a hodilo se to sem, skvěle to knihu doplnilo – osobně si na to nemohu stěžovat. Myslím, že pokud vás téma kosmonautiky a letů do vesmíru zajímá, určitě vedle shlédnutí filmu doporučuju přečíst si tuto knihu, protože vám dá (jak lze očekávat) něco navíc.
knížku jsem popadla náhodou v knihovně, ale nelituju. Film samozřejmě znám a přiznávám, že mi pomohl, protože spoustu věcí jsem si díky němu mohla představit. Nejsem totiž technický typ a bez filmové berličky bych určitě různým věcem vůbec nerozuměla. Ale knížka se mi četla dobře, líbily se mi vsuvky o Lovellově dětství, dospívání a působení jako zkušebního pilota. V každém případě doporučuji všem, které zajímá kosmonautika a zároveň mají rádi dobré počtení.
Tohle asi nebude pro každého. Pokud vás kosmonautika nezajímá do nějakých podrobností, vystačíte si s filmem. Ten je mimochodem po přečtení knihy ještě lepší, než jsem si myslel. Výborný román o neuvěřitelném dobrodružství a co hlavně, který se doopravdy stal.
„Ex Luna, Scientia“
Legendární příběh mise Apolla 13, bez diskuse jeden vrcholů pilotovaných letů do vesmíru. Kniha je mimořádným svědectvím lidské odvahy, vynalézavosti a vytrvalosti. Událost je dostatečně známá. 11. dubna 1970 startuje mise Apollo 13 směr Měsíc, oblast vysočiny Fra Mauro. Ve velitelském modulu Odyssey na vrcholku rakety Saturn V sedí astronauté James Lovell, velitel, John Swigert, pilot velitelského modulu a Fred Haise, pilot lunárního modulu. Let probíhá standardně, dokud přibližně v 56. hodině nedojde z důvodu konstrukčních a výrobních chyb k explozi jedné z nádrží na tekutý kyslík. Následuje dramatická záchrana posádky, která se z umírající Odyssey přesouvá do lunárního „záchranného“ modulu Aquarius a začíná svůj boj o život.
Kniha v detailu popisuje průběh letu, průběh nehody, ono ikonické „Houstone, máme problém ...“, průběh záchrany. Detailně jsou převyprávěny jednotlivé milníky letu, klíčové okamžiky záchrany, několik flashbacků se však vrací i do minulosti, např. k tragické nehodě Apolla 1, nebo k významným událostem života velitele Jima Lovella. Pozornost autorů se rovnoměrně dělí mezi astronauty a pozemní podpůrný personál, zejména dění ve středisku pilotovaných letů v Houstonu, v letovém sále řízení letu. Jako každý epický příběh, i tento má své hrdiny: již zmíněné astronauty a dále pochopitelně personál řízení letu, v čele s legendárním Genem Kranzem. Vůbec, podpůrnou úlohu armády pozemních letových specialistů, techniků, kontrolorů a dalšího podpůrného personálu, jak těch, kteří seděli v „záři reflektorů“ přímo v letovém sále, tak jejich méně viditelných, ale stejně důležitých, kolegů specialistů, nelze dostatečně docenit. Jejich výkon, navzdory enormnímu časovému tlaku, minimu spánku a extrémnímu vyčerpání, byl heroický a zcela klíčový. Bez nich by se posádka pravděpodobně nevrátila. Autoři knihy toto dávají velice výmluvně najevo. Vedle toho je pochopitelně stejně vyčerpaná posádka, bojující se zimou, nedostatkem spánku, nedostatkem vody a stejně enormním stresem. Text je parádní, čtivý, plný technických detailů letů Apollo, plný provozních detailů letových operací, plný zkratek a žargonu: TLI, EECOM, LEM, CAPCOM, GNC, GUIDO, FIDO, INCO …. Tohle mě ohromně bavilo. Z knihy je i takto nepřímo zcela zřejmé, jak složité zařízení lodě Apollo a LEMy vlastně byly.
Kniha posloužila jako předloha pro film Apollo 13 z roku 1995. Film je skvělým zpracováním příběhu, od knihy se přesto v některých detailech odlišuje, ať již pro dramatizaci příběhu, nebo prostě z důvodu pochopitelného diváckého zjednodušení. Film například ani zdaleka nevystihuje extrémně stísněný prostor LEMu pro tři astronauty.
Z dnešního pohledu je rozhodně též zajímavý doslov k českému vydání od Marcela Grüna, popularizátora kosmonautiky a astronomie a někdejšího dlouholetého ředitele Hvězdárny a planetária hlavního města Prahy. Tolik vizí, tolik kosmických snů a tolik nenaplněných nadějí!
Knihu rozhodně doporučuji všem zájemcům o pilotované lety do vesmíru.
Mimochodem, je velká škoda, že k historii Amerického programu pilotovaných letů u nás vyšlo tak málo knih. Celý program, od Mercury, přes Gemini, přes Apollo, přes lety raketoplánů a dál, je mimořádně zajímavý, jak technicky, tak lidsky. Příběhy jsou to plné naděje, víry v lidstvo a neuhasitelnou touhu člověka posouvat hranice a objevovat neznámé. Byla to rozhodně úplně jiná doba, doba výrazně vyšší ochoty akceptovat riziko, ochoty převzít zodpovědnost, slavit úspěch, a v případě neúspěchu popřípadě zaplatit nutnou cenu. V souvislosti s knihou výše bych zájemcům doporučil alespoň autobiografii dlouholetého vedoucího ředitele letů Gena Kranze, „Failure is not an Option“. Vypráví příběh pohledem pozemního personálu a umožní další hlubší náhled do operací NASA, zázemí pilotovaných letů, startů raket, apod.