Ars longa, vita brevis
Marie Mžyková
Kniha je formátu A3. Celá je tištěná na silném, křídovém papíře. Obsahuje reprodukce děl: M. Aleš, V. Hynais, A. Mucha, J. Šetzelík, J. Písecký, J. V. Myslbek, Fr. Ženíšek, J. Merta, V. Špála, Fr. Kavan a mnoho dalších. Kniha je rozdělena na šest částí: 1.č. K počátkům pojišťovnictví, 2.č. Idea vzájemnosti, 3.č. Nejbezpečnější kotva v bouři života, 4.č. Obrazová část, 5.č. Epochy, koncepce a sbírky, 6.č. Seznam vystavovaných děl. ---------------------- U příležitosti 170. výročí vzniku První české vzájemné pojišťovny, k jejímuž odkazu se Česká pojišťovna hlásí, byla část vzácné kolekce v roce 1997 postupně představována na výstavách v Českém Krumlově, Litomyšli, Plzni a Pardubicích. Cyklus vrcholil expozicí nazvanou Ars longa vita brevis (což je citát z Hippokrata: Umění je nekonečné, život krátký), kterou bylo možné do 20. ledna zhlédnout v Paláci Kinských na Staroměstském náměstí v Praze. Jednu z nejhodnotnějších částí kolekce sbírky České pojišťovny představují díla shromážděná na přelomu minulého a našeho století. Jde zejména o díla příslušníků tzv. generace Národního divadla. Početně je tu zastoupena také krajinářská tvorba romantiků, impresionistů i realistů.... celý text
Přidat komentář
Autorovy další knížky
1990 | Vojtěch Hynais |
2007 | Lobkowiczové |
1997 | Kamenná kniha |
1986 | Chebská reliéfní intarzie a grafika |
2012 | I král byl dítětem. Svět dětí na šlechtických sídlech |
Velkoformátová publikace zabývající se sbírkami České pojišťovny. Do stránky 40 je „textová“ část, kde se čtenář dozví něco o historii pojišťovnictví na našem území, včetně významných osobností, které se o jeho rozvoj zasloužily, probrány jsou i důvody, proč k sběratelské činnosti docházelo. Každopádně je to vše doprovázeno bohatou obrazovou přílohou, najdeme zde akvarely Jaroslava Šetelíka zobrazující budovu pojišťovny, jinde jsou fotky jejích prostor, obsaženy jsou i portréty (fotky) osobností, které jsou spjaty se vznikem pojišťovnictví u nás.
Obrazová část knihy je na stránkách 41 až 131, přerušená pár stránkami (102 až 105), které se věnují koncepci sbírek, jak vznikaly galerie, kdy zhruba došlo k zpřístupňování uměleckých sbírek veřejnosti. Víceméně se jedná o úvod k obrazové části obsahující novější obrazy, kde najdeme umělce jako: Jiří Sopko, Jiří Načeradský, Václav Špála, Antonín Procházka, Antonín Sládek…