Babička Is Not Dead
Irena Obermannová
Nová kniha Ireny Obermannové o stárnutí pozpátku, dávných láskách a o tom, že to vše chce „více punku“. Babička Is Not Dead velmi volně navazuje na Ireninu předchozí knihu Babička, příběh vypráví o tom, jak nestárnout ve světě, který se zblázni. Podle Ireniny alter ego Xénie si život na stará kolena žádá více punku, jak vysvítá i z názvu parafrázujícího slogan Punk is not dead. Xénie doporučuje žít v protisměru. Po svém. Protože jindy než teď už to nestihneme.. Xénie se pustila do samovydávání svých knih, a jejich rozesílání čtenářům kloubí s hlídáním vnoučátek tak dlouho, až je na pokraji sil. A tehdy dostává tajemnou prosbu – kdosi si přeje do knihy napsat věnování Tomu, který mě nepřestal milovat. Který z jejích bývalých to mohl být? A tak se Xénie vydává na podivnou pouť za svými dávnými láskami.... celý text
Přidat komentář
Babička mě bavila a hlavní téma vyrovnání se se smrtí matky a babičky bylo citlivě podané. Tady se najelo na takovou “jsem zraněná, někoho chci, ale mám to na párku a sobecky si užívám, takže vlastně nikoho nechci" notu. S některými myšlenkami knihy souzním, občas je to ale zase prostě divný. Držím pěsti, ať se najde někdo, kdo pohne nějak srdcem babičky Obermannové.
Nevím, proč je kniha tak nízko hodnocená, přijde mi, že je v ní hodně moudrých myšlenek. Celý život je taková cesta. Líbilo se mi putování autorky za minulostí a vlastně dospění k názoru, že si vystačí sama.
Musím se přiznat, že jsem si nebyla jistá, zda to chci, když jsem brala knihu do rukou. Dost často mě sebeprezentace autorky značně odrazuje. A obálka knihy jede přesně na téže vlně.
A samotnou mě zaskočilo, jak moc se mi kniha líbila. Vlastně to bylo něžné, citlivé, lehce sebeironické, lehce bláznivé, ale každopádně příjemné čtení. Místy i důvěrně známé :-)
Tak jak začít? Chtělo by se mi citací z filmu Marečku podejte mi pero: Nu nepotěšil jste mě studente, ale ani já vás nepotěším... Kdo sleduje spisovatelčin facebook, tak moc překvapený nebude. Hodně situací, včetně doslovných citací z jejích příspěvků se objeví i v knize. Úvodní část popisující, jak Xénie začala vydávat i prodávat knihy vlastními silami je dle mého zdlouhavá a nudná. A pak přijde na řadu ústřední zápletka, kdy se vydává pátrat po tajemném ctiteli, který jí údajně nikdy nepřestal milovat a tak objíždí své bývalé milence, aby zjistila, který z nich jí tajemný vzkaz poslal. Zjistí, že už jsou staří, divní, aby vzápětí objevila, že pořád jsou úžasní a že vlastně nechápe, ale pak zas chápe, proč se rozešli. Ani v závěru knihy, se nedozvíme, kdo ten "pan stále zamilovaný" byl, možná to ani nebyl muž, možná to byla jen fikce, sloužící jako záminka k návštěvě dávných lásek. Nosnou částí jsou úvahy jak o ženách, tak i o mužích a témata genderové nerovnosti. A neustále se opakující leitmotiv, proč je mnohem lepší být svobodná a nezávislá, ale zároveň nepřetržitě toužit po někom blízkém (jak typické pro ženy, které nemají stálého partnera). Právě ta rozporuplnost je zřejmě důvodem, proč je Xénie stále sama. A též to, že si sama sebe dostatečně neváží - jako kdysi, kdy z obdivu (či neschopnosti odmítnout) podržela "Největšímu Čechovi" tak i nyní bez váhání obětuje své tělo majiteli hotelu za dovolenou na Sicílii, stejně pak mladému muži (kterého vnímá jako svého nenarozeného syna) za pozvání do Neapole. Svého kamaráda osočuje z pedofilie za to, že se mu líbí mladé holky, ale sama se vůbec nebrání nejen sexu s téměř neznámým zajíčkem, ale vlastně ani (byť jen duševnímu) incestu. Imaginárního Růžového dědečka, kterého jí doporučuje vnučka, si představuje jako nudného, buzerujícího pijana, nikoliv jako podporujícího partnera, o kterého se může opřít. S údivem naivního dítěte prozře a na příkladu svého známého konečně v N.Y. pochopí, že i mnohaletá partnerská láska je možná a doopravdy existuje! (Toť objev hodný Nobelovy ceny). A tak to nakonec dopadá tak, že se Xénie na prahu stáří snaží až křečovitě být co nejvíc punk a urvat od života, co ještě jde. To, že je chvílemi spíš trapná (stejně jako jí obdivované hrdinky z pokračování Sexu ve městě) než obdivuhodná je čistě její věc, ale jestli jí to naplňuje opravdovým štěstím je otázkou. P.S. skromná rada pro autorku jestli to bude číst - prosím nenamlouvejte své knihy. Babička ve vašem podání ztratila veškeré kouzlo.
Autorovy další knížky
2011 | Tajná kniha |
2021 | Babička |
2004 | Deník šílené manželky |
2004 | Matky to chtěj taky |
2017 | Dobré duše |
Babička se mi líbila. Touhle nastavovanou kaší o neschopnosti stárnout se to zase pokazilo. Pocit z knihy? Autorka ( kdysi nejhezčí spisovatelka, v této knize nejhezčí spolužačka) vlastně neví, co chce. A nebo ví a protože to nemá, tak zaujme postoj, že o to nestojí....