Banderovci - hrdinové, nebo bandité?

Banderovci - hrdinové, nebo bandité?
https://www.databazeknih.cz/img/books/35_/35137/bmid_banderovci-hrdinove-nebo-bandite-a56-35137.jpg 3 29 29

O banderovcích se u nás v podstatě ví jen to, že to byli ukrajinští povstalci, kteří se po druhé světové válce pokoušeli probít přes Slovensko, Moravu a jižní Čechy do amerického okupačního pásma v Německu. Dodnes u nás vycházejí knihy a studie popisující „statečné“ příslušníky naší policie a armády snažící se tomu zabránit. Ale odkud se banderovci vzali, zač bojovali a proč současný ukrajinský prezident Viktor Juščenko jmenoval jejich vůdce národními hrdiny? Jak ukrajinský boj za nezávislost souvisel s Československem? To vše je obsahem knihy autora, který se na Ukrajině vydal po stopách třistaletého boje Ukrajinců proti ruské, polské, rakousko-uherské a rumunské nadvládě. Přináší svědectví jak z tajných archivů, tak od lidí, kteří prožili válečné a poválečné roky v partyzánském boji zejména proti bolševické moci. Osmý svazek EDICE MAGNET obsahuje dosud neznámá fakta z tajných archivů a vyprávění očitých svědků o pohnutém boji Ukrajinců za svou státnost a také jakou roli v tomto úsilí sehrálo Československo. Současné rozporuplné hodnocení úlohy banderovců samotnými Ukrajinci dává autorovi možnost nahlédnout do zákulisí událostí vedoucích k vyhlášení ukrajinské nezávislosti před sedmnácti lety. Fotografie: Státní archiv SBU (Služba bezpeky Ukrajiny - Ukrajinská bezpečnostní služba), archiv a foto autora. Odborná konzultace PhDr. Bohdan Zilynskyj. Tituly edice MAGNET jsou vydávány společně Pražskou vydavatelskou společností (ISBN 978-80-7250-433-6) a Nakladatelstvím Epocha (ISBN 978-80-87027-85-1).... celý text

Přidat komentář

Zara
29.07.2023 5 z 5

Já tedy osobně po "nestranné" knize netoužím - po 40 letech vyloženě jednostranného nalévání překroucených historických faktů jsem se do tohoto svazku moc ráda začetla.
Hodnotím 5/5.

konicekbily
11.07.2021 2 z 5

V díle je spousta údajů o historii území, která jsou nyní v Ukrajině. A o bojích o tato území, včetně přehledu o hlavních politických, vojenských a partyzánských střetech mezi jednotlivými státy a uskupeními. Na těchto "axiomech" se snaží autor "objektivizovat" všechna hnutí a jejich činy s cílem o ustavení svobodné Ukrajiny. Kniha není objektivní. V názvu knihy autor si klade, nebo snad nám otázku, zda "byli banderovci bandité". Sám uvádí fakta, že na území Československa byli. V noci 21.6/22.6 1947 překročili ozbrojenci hranice Československa, bez povolení a s kulomety a samopaly! Tehdy Československo s nikým neválčilo a zbraně nebylo dovoleno mít ani domorodým civilistům. A ještě je autor nazývá "povstalci", proti čemu na našem území povstali? Tak to není literatura faktu, ani historická studie a ale pouhá slátanina! Přesto děkuji, v knize jsem nalezl pro mne dosud neznámé údaje.


lugh
04.11.2018 2 z 5

Od knihy jsem čekal víc, rozvleklá, místy nudná. Souhlasím s Jack93- chtěl jsem si přečíst více o Banderovi, ale o něm samotném tam toho moc není. Také o nestrannosti se dá hodně polemizovat. No, možná mám jinou představu o nezaujatém pohledu než autor. Na druhé straně, stovka lidí , stovka názorů.

Jack93
18.09.2018 4 z 5

Banderovci představují výbušné téma vzbuzující silné emoce. Jejich činy jsou rozporuplné a upřímně řečeno, ani kniha Milana Syručka toho moc neosvětluje. Polovina díla se zabývá komplikovanou ukrajinskou historií a bojem za nezávislost země. O Stepanu Banderovi samotném se prakticky dočteme v jediné kapitole, která čítá 16 stran. Nevím, jak ostatním, ale mně to tedy přijde zatraceně málo. Možná, že by něco přes 150 stran o Banderovcích a interpretaci jejich činů stačilo, ale když se půlka knihy věnuje ukrajinským dějinám a sám autor často odbíhá k osobním vzpomínkám a zkušenostem, tak se toho ve výsledku příliš nedovídáme.
Hodně se v předcházejících příspěvcích debatovalo i o nestrannosti díla. Jakmile Syruček zmíní nějaký ohavný čin připisovaný Banderovcům, vzápětí dodá, že to možná tak vůbec nebylo. A tady se dostáváme k jádru problému. Pravda je taková, že Sověti měli za úkol Banderovce očerňovat a je vysoce pravděpodobné, že ne všechno, co je jim připisováno, skutečně spáchali. Za to je třeba autora ocenit. Jindy je ale patrné, že se je snaží bránit za každou cenu. Pro mě osobně je tedy ve finále nemožné utvořit si o Banderovi a spol. celistvý názor.

KejmlP
25.06.2017 2 z 5

Po knize jsem sáhl s velkým očekáváním, s radostí že se někdo zabývá tématem, o kterém se u nás příliš nemluví. Bohužel, musím říct že jsem byl do značné míry zklamán, a to z několika důvodů. Předně, autor své dílo pojal extrémně široce, a především první polovinu knihy tak tvoří spíše obecné příspěvky k dějinám Ukrajiny, či k průběhu východní fronty za 2. světové války. (Jistě, události je třeba zasazovat do kontextu, ale zde už jde leckdy o části, které jsou pro kontext nepodstatné.) Dále by dílu prospěla revize struktury a její ujednocení. Autor často skáče mezi obdobími, vrací se či předbíhá, některé údaje a myšlenky několikrát opakuje, do toho různě vkládá své osobní postřehy a zážitky, a činí tak dílo zbytečně nepřehledným.
Třetí, nejvážnější výtka souvisí s objektivitou díla. Ta je bohužel, ač autor sám poukazuje na neobjektivitu jiných, značně problematická. V historické vědě se pohybuji už dost dlouho na to, abych věděl, že žádní andělé ani zplozenci pekla v ní neexistují, a vše má svou temnou i světlou stránku. Tedy i Banderovci. Potíž je, že autor svoji knihu postavil jako jejich obhajobu. Výsledný dojem má být ten, že šlo vlastně o vlastence, jejichž jediný zájem byl spravedlivý boj za svobodnou Ukrajinu, vedený především proti komunistům. Z osobnostního hlediska tak v Syručkově podání šlo o partu správných hochů, čestných, skvěle vycvičených a příkladně disciplinovaných, které se ostatní snažili nespravedlivě očernit. Jistě, tohle je jedna z možných interpretací, populární třeba na západní Ukrajině. Jenže pak tu máme třeba účast Banderovců na tzv. Volyňské řeži (1943) a etnickém čištění Ukrajiny, kde bylo brutálním způsobem zabito až 130 000 Poláků, což autor odbývá v jednom odstavci, vlastně "jen tak mimochodem", zatímco heroickým vzpomínkám banderovského důstojníka věnuje celou kapitolu, aniž by jeho tvrzení nějak konfrontoval či ověřoval. V obrazové příloze máme spoustu fotografii správných chlapců, válečného kamarádství, a pár popravených banderovců, zato na fotografie obětí se úplně zapomnělo. Rovněž chybí i rozbor ideologie OUN-UPA.
Souhlasím s autorem, že je třeba věci zkoumat bez propagandy a objektivně. To se ale nedá zaměňovat s tím, že jen otočíme znaménka a vytvoříme apologii. A právě to se autorovi povedlo.

jand81
13.07.2016 2 z 5

Bohužel to není kniha nestranná, jak již bylo napsáno, ale kniha stranící banderovským nacionalistům, či ještě lépe nacistům.

richard7959
15.03.2016 2 z 5

Nestranná kniha? Ani omylem. Pořád jen obhajování a když už něco proti Banderovcům napíše, tak to vyjde na dvě slova v celé kapitole.

Ronin Roujin
07.12.2013 3 z 5

Autor se pokusil co nejobjektivněji podívat na ukrajinkské bojovníky za svobudu, kteří byly a jsou očerňováni snad ze všech stran. trošku mne překvapilo, že samotným bojům UPA je v knize věnována až možná malý prostor, protože autor problém pojal opravdu zeširoka a začíná až u prvních zmínkách o Rusku a Ukrajině. Mohu doporučit, i když bych rozhodně uvítal, kdyby samotným bojovníkům UPA a období německé vlády vna Ukrajině autro věnoval o něco více prostoru.

vitavita
10.03.2012 3 z 5

Zajímavá nová fakta o banderovcích