Barbarská Evropa
Karol Modzelewski
Kniha Barbarská Evropa představuje jedinečný pokus o vykreslení kořenů moderní Evropy. Autor v ní syntetizujícím způsobem zkoumá formování „barbarské Evropy“ v období od 6. do 11. století. Na základě právních pramenů, především tzv. barbarských zákoníků, konstruuje koncept dynamicky se rozvíjejícího světa raných Germánů a Slovanů. Prostřednictvím mistrných analýz ukazuje, jak se germánský a později i slovanský svět měnily pod vlivem reziduí antické kultury a římského práva. Důraz přitom klade na osobitý život zvykového práva, jež v jednotlivých germánských kmenech postupem doby získalo kodifikovanou písemnou podobu. Formování barbarské Evropy přitom pojímá jako mnohovrstevnatý střet mezi římským individualismem a germánským kolektivismem, jenž v mnoha ohledech bránil rozvoji klasických feudálních vztahů a svébytné panovnické svrchovanosti. Na mnoha příkladech ale zároveň dokazuje, že onen vyhraněný kolektivismus během staletí přece jen získával značné trhliny, jež ve svém důsledku vedly k hluboké sociální diferenciaci původně svobodného obyvatelstva, v němž větší roli než majetek hrála příslušnost ke kmenovému společenství.... celý text
Literatura naučná Historie
Vydáno: 2017 , ArgoOriginální název:
Barbarzyńska Europa, 2004
více info...
Přidat komentář
Kniha je obsahově velmi zajímavá ale strašně obtížně se čte. Přesto její přečtení stojí určitě za to, člověku to rozšíří obzory do vod historie, kterým se ne úplně každý věnuje.
Ještě že jsme ty bažiny tady v Evropě vysušili a lesy zpacifikovali, neboť nevím jak by to jinak vypadalo...:-)
Jinak velice dobrá kniha, psaná vzhledem k tématu velmi obratně. 5/5
Evropské právní dějiny nabízejí mnoho vstupů a vhledů na velmi zajímavé téma/ témata. Kapituláře, edikty, zákoníky doslova vybízejí k probádání. Zvláště máte li po ruce knihu Mytologie Slovanů, ze stejné edice nebudete ochuzeni o žádné prvky...TOP a děkuji za překlad...
Hodně těžká kniha, která se těžko čte. Teda první čtvrtinu jsem měl za večer, pak začalo právo a to mě nebavilo vůbec. Určitě zajímavá knížka, kde jsem se spoustu dozvěděl. Ale nevím jestli to budu mít chuť číst znovu.
Na jednu stranu skutečně obtížně čitelné (alespoň pro mě – laika), množství zákonů, trestů, pravidel je nekonečné a ubíjející. Na druhou stranu pohled na barbarské kmeny, jejich život, způsob jednání, motivace. Četl jsem to zejména kvůli mé fascinaci barbarskou Evropou, Evropou před Římem, Evropou před písemnými památkami. Z této Evropy nic jiného než tyto zákoníky, sepsané na základě ústních tradic a o staletí a staletí později, nemáme (archeologové doufám odpustí, že pomíjím četné archeologické nálezy). Ještě k obtížnosti textu, dost mi pomohlo, že jsem předtím přečetl cyklus knih „Stěhování národů“ od české autorky J. Bednaříkové. Celkově času stráveného čtením v žádném případě nelituji, přes autorův složitý, vyčerpávající styl psaní, jsem si odnesl mnohé. Avšak zcela na rovinu, knihu bych, z laického čtenářstva, doporučil pouze opravdovým nadšencům.
Pro upřesnění Skandinávie, Island a Británie jsou zmíněny jen okrajově. Pro svůj časový rozsah je kniha méně čitelné, občas by u právních zvyklostí neurazila jednoduchá tabulka s přehledem poplatků, než popsání hromady stran. Některé informace se opakují. Čtenářsky nejpříjemnější je úvod a závěr. Dojem z knihy, že Evropu doteď výrazně rozděluje lines Romanum by chápavý čtenář odhalil i bez ní, další zajímavé myšlenky a informace o kmenovém společenství, tak zaniknou v nevhodném rozsahu. Rozdělení na dvě publikace by bylo vhodnější. Kdo si fakt chce přečíst něco o právu, tak směle do toho.
Poznámka k překladu: sv. Ansgar mne opravdu naštval, ale chápu, že když se to píše na wikipedii, tak je to asi pro mnohé usus, že. Proč používat zažité výrazy? Proč rovnou toho Oskara neškrtnout z kalendáře?!
Štítky knihy
středověk 11. století 10. století 9. století 7. století dějiny Evropy 6. století 8. století
Modzelewski se drží pramenů jak klíště, takže jeho kniha může působit těžkopádně a s každou další otočenou stránkou repetitivněji. Jedná se přesto o strhující čtení. Kniha nabízí možnost sledovat titěrnou, mravenčí práci historické interpretace nevyzpytatelných pramenů, které bych označil sotva za nějaká "fakta" anebo "materiální historickou evidenci" či "skutečnost". Pisatel rekonstruuje na základě latinsko-křesťanských kodifikací barbarského zvykového práva společenskou skladbu neliterárních archaických společností a nechává je vystoupit v nečekané plasticitě. Zůstává ale bohužel o poznání skromnější při formulování obecnějších závěrů, dotýkajících se rozmnožení evropské identity, podle něj vymezované úzce dědictvím antiky, křesťanství a židovství, o autentické prvky archaických Germánů a Slovanů. Některé autorovy ambice nebudou zkrátka naplněny. Jím učiněné dílčí závěry ovšem mohou bezděky relativizovat rozdíl mezi angloamerickým zvykovým právem a tím kontinentálním, navazujícím na římské právo a zákony. Modzelewski dokládá naopak, že latinsko-křesťanská tradice se musela moci vypořádávat s hutným substrátem zvykového práva pohanských společností, které ji jednoduše nepřejímaly ani si ji nenechaly bezezbytku vnutit. Nemohu knihu doporučit nikomu, kdo si neutvořil doposud třeba jen zběžný přehled o sledovaném období a jeho aktérech.