Barrandov - Nešťastně šťastná generace 1945-1960
Pavel Jiras
Rozsáhlá publikace Barrandov. Nešťastně šťastná generace (1945–1960) je čtvrtým dílem „barrandovského cyklu“. Nepředkládá čtenáři filmovou historii vyčtenou z archivů a knih, ale děje, osudy a příběhy filmových tvůrců a jejich děl, jak je uchovala fenomenální paměť filmového historika Pavla Jirase, jehož krédem je oživit a uchovat pravdy prošlého času. Texty mají podobu medailonů režisérů, herců a filmařů, kteří byli lidmi a dějinami z nějakých důvodů zapomenuti, ba téměř vymazáni z historické paměti a současnost je v tomto zapomnění nespravedlivě ponechala. Každý portrét tvůrce pak připomíná významná filmová díla, na nichž se podílel. Je zasazen do dobových politických a společenských okolností a zároveň tvoří sofistikovaný doprovodný komentář k fotografiím. Unikátní snímky, ať už jde o portrétní či epizodní fotografie, nebo záběry pracovní, většinou dosud nebyly nepublikovány; v knize jich je kolem tisícovky. Popisky, které je doplňují, nejsou jen stroze informativní, ale oživují dění zachycené obrazem. Tato promyšlená provázanost slova a obrazu pak vytváří unikátní významový celek – předkládá čtenáři podobu poválečného vývoje československé kinematografie, jež je spjata s barrandovským studiem.... celý text
Přidat komentář
Čtvrtý díl nádherných výpravných knih mapujících historii našeho filmu. Opět plná krásných fotografií z natáčení vybraných filmů. Zvolené mezidobí sice českému filmu bůhvíjak nepřálo ale přesto vznikla některá kvalitní díla. A i o těch méně kvalitních dokáže Pavel Jiras zaujatě a s patřičnou ironií zajímavě vyprávět. Co mě však vadilo u tak krásné a drahé knihy byly drobné chyby v textu nebo zrcadlově otočené obrázky takže nekorespondovaly s textem. Škoda.
Fotografie jsou vpravdě exkluzivní. Doprovodný text již méně. Autor se nechává příliš unášet svou ideologií a tvrdě odsuzuje vše, co s ní nesouzní. Filmy i lidi, kteří se kolem jejich výroby pohybovali. Přitom prožitek z umění je ryze individuální záležitost. I zdánlivý kýč poplatný době může člověka potěšit více, než výtvor ověnčený cenami kritiků.